3660
Sök

för högt hc värde på min pärla. :(

4 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
jag tänkte höra med er här på garaget om de e nån som kan lösa mitt problem. saken e den att jag var på besiktning med min BMW 528 e39. de mesta var bra men dock inte hc värdet.
inte bra alls faktiskt, fick som högst vara 100, pärlan smällde till med 225... så, vad gör jag?
e de lättast att åka till nån dyr jävla verkstad eller finns det nåt man kan göra. ja vet inte om etanol hjälper på så här för höga värden och sen så e de ju gött om skiten e iordning.
tack på förhand

Tv-kändis: "prata inte med fula människor!! dom kan få för sig att de e okej att se ut så..."

3 059 Inlägg
30 december 2008
Har vatt inne på ombes. idag med min touring för samma sak.
Hade runt 262 i HC och 1,6 i lambda på förhöjd tomgång.
Fick den kollad på verkstad och det visade sig bara vara ena lambdasonden som var kass.
Bytade den och bytade även olja, oljefilter och tändstift. (brukar hjälpa en del på HC värdet)
Nu fick jag 0 på CO, 0 på CO2500, 50 på HC och 1,0 på lambda.
Hade bilen vatt riktig varm när den kom in genom portarna hade HC säkert legat runt 0 det också. Fick stå i kö 20 minuter innan min tur så katten hant bli kall.

Etanol o annat sånt hade jag ju inte kört med för att få ner värdena.. nått är ju uppenbart fel och det kommer det ju fortfarande vara om man tankar etanol. Bilen tar förmodligen mer soppa än normalt när ditt värde ligger så högt.
Kör bilen en dag eller två innan du kör in på ombes så du får kört ur katten ordentligt så den inte är full av soppa eller nått sånt.

Kör den till verkstad och låt dom kolla upp den så vet du vad som är fel. Grejorna kan du ju köpa där och byta själv så behöver du iallafall inte kosta på dig deras arbetstid.
Senast redigerat av Smajly (30 december 2008)

Avstängd
210 Inlägg
30 december 2008
etanol får endast ner co halten

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

4 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
tack!
jo de får la bli nåt sånt. som sagt det är gött att veta att bilen e iordnig ja sopp drar han gött om de kan gå ner lite iaf wink jag tackar igen!!

Tv-kändis: "prata inte med fula människor!! dom kan få för sig att de e okej att se ut så..."

Avstängd
210 Inlägg
30 december 2008
kolla så det inte är nån vakumslang som är av

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

4 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
ja de kan de ju va, ska kika. tack

3 059 Inlägg
30 december 2008
Kolla även ditt avgasrör hela vägen så det inte läcker.. behöver inte vara så stor läcka för att få konstigt värde.

150 Inlägg
30 december 2008
is_the_shit skrev:
jag tänkte höra med er här på garaget om de e nån som kan lösa mitt problem. saken e den att jag var på besiktning med min BMW 528 e39. de mesta var bra men dock inte hc värdet.
inte bra alls faktiskt, fick som högst vara 100, pärlan smällde till med 225... så, vad gör jag?
e de lättast att åka till nån dyr jävla verkstad eller finns det nåt man kan göra. ja vet inte om etanol hjälper på så här för höga värden och sen så e de ju gött om skiten e iordning.
tack på förhand

etanol hjälper inte, byt tändstift wink på forden hade jag 300 fick vara 100 bytte olja och tändstift och värdet vart då 50 smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

3 059 Inlägg
30 december 2008
Ja ofta hjälper det att göra en liten service med dessa grejor..
Men kolla den försäkerhetsskull på verkstad så dom kan läsa av felkoder och se om de är nått mer än bara service som gäller.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 december 2008
fransman skrev:

Skumt att etanolen fick ner hc halten på min bil då roll

Slitna ventiltätningar kan kanske vara vara orsaken.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

657 Inlägg
4 januari 2009
Gör ett oljebyte, det funkade på mi nM3.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2009
Se till att motorn verkligen är genomvarm när den ska igenom, viktigt på vissa bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

AJA Motorsport
450 Inlägg
11 januari 2009
IceEyes skrev:
fransman skrev:

Skumt att etanolen fick ner hc halten på min bil då roll

Slitna ventiltätningar kan kanske vara vara orsaken.

Håller med fick ner hc på min bil med med etanol cool
Senast redigerat av liveforthis (11 januari 2009)

AJA Motorsport / don't like how we drive?
Email us at: eatshit@gofuckyourself.com

1 723 Inlägg
11 januari 2009
Högt HC är ofta direkt relaterat till tändsystemet. Byt tändstift och rengör det som går att rengöra. Kolla kablarna. Igensatt luftfilter kan även det påverka. Börja med det lätta och uteslut det innan ventiltätningar osv ska börja bytas....

och börja inte tramsa med etanol. du har ett problem där motorn inte kan antända all soppa. därmed slösar du bränsle och bilen går inte helt hundra.
Senast redigerat av falloutboy (11 januari 2009)

Grosshandlare
14 Inlägg
11 januari 2009
Smajly skrev:
Kör bilen en dag eller två innan du kör in på ombes så du får kört ur katten ordentligt så den inte är full av soppa eller nått sånt.

Är katten full av soppa så är det dax att byta den...

5 198 Inlägg
11 januari 2009
gör en ordentlig service med olja och alla filter och tänddelar,,,, kolla sen på lokala mecken vad som hänt med värdena... tramsa inte med metanol.. åtgärda problemet ist..

1 723 Inlägg
11 januari 2009
gamlingen skrev:
,,,, kolla sen på lokala mecken vad som hänt med värdena...

det är ju annars billigare att göra en besiktning och få värdena mätta där. samtidigt kan man t o m få bilen godkänd wink på min nota för avgaskontroll hos lokala meken står det 500kr...

blir den inte godkänd så är det alltid bra att skriva ner alla värden som SBPs mätare visar. på tomgång och 2500 varv.
Senast redigerat av falloutboy (11 januari 2009)

5 198 Inlägg
11 januari 2009
falloutboy skrev:
gamlingen skrev:
,,,, kolla sen på lokala mecken vad som hänt med värdena...

det är ju annars billigare att göra en besiktning och få värdena mätta där. samtidigt kan man t o m få bilen godkänd wink på min nota för avgaskontroll hos lokala meken står det 500kr...

blir den inte godkänd så är det alltid bra att skriva ner alla värden som SBPs mätare visar. på tomgång och 2500 varv.

EDIT :500 va dyrt,,, tar ju inte mer än några minuter.. lika lång tid som på bes, men tar han dom summorna så är det billigare OM bilen blir godkänd

Tänkte väl mera om man är på godfot med den lokala så behöver det inte kosta mer än en bullpåse smile
Senast redigerat av gamlingen (11 januari 2009)

3 059 Inlägg
11 januari 2009
Kristoffer_201 skrev:
Smajly skrev:

Är katten full av soppa så är det dax att byta den...

En trasig sond ger fel info till bilen, några cylindrar får för mycket soppa som inte hinner förbrännas och rinner ner i katten.
Min bil kollades på BMWverkstad och det konstaterades att en av sonderna var sönder. Denna bytades och jag fick tipset om att köra bilen en eller två dagar innan ombe för att blåsa ur katten ordentligt.
Visst funkar det att göra service och byta tänddelar på bilen och få ett bättre värde men oftast är det något mer som ligger bakom, t.ex. en trasig sond.
Kolla bilen hos verkstad så dom kan koppla in datorn o felsöka.. kostar inte mycket.

14 Inlägg
11 januari 2009
Måste tacka er som skrev att man kan trycka i lite etanol i tanken tusen tack.. Första gången när ja körde in bilen hade den skyhöga värden.. men med lite etanol i gick de ju fin fint ! big_smile

Sök