3091
Sök

Svetsa 3:ans växel på m90 hjälp (snabba svar)

97 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Jag ska svetsa 3:ans växel.. vet inte exakt vart jag ska göra detta. någon som gjort detta?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

194 Inlägg
30 december 2008
#2
Rädd för ras?tongue

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 december 2008
#3
sök så hittar du. hittade en tråd förut där det va en länk till en stört bra sida. stod exakt hur man gör med bilder å sånt. bara leta. sök på m90 typ

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 december 2008
#5

där va den.
den jag mena smile grymt bra info

-den satt som en fläskläpp-

97 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#6

Har du svetsat 3:an på din?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Greve
8 Inlägg
14 januari 2009
#7
De här var bra tips ska riva å prova på min 945a

1 758 Inlägg
14 januari 2009
#8
Är enbart M90-lådan som har problemet och enbart de tillverkade före hösten -96.

http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ3-1.jpg
Lossa sprinten till växelstaget och lossa sedan skruven på sidan. Plocka ur fjädern och kulan som sitter innanför.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ4.jpg
Ta väck lager och synkring.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ5.jpg
Lirka bort medbringarna.  Innanför varje sitter en fjäder och en kula. Memorera hur allt satt och vilken fjäder och kula som satt vart.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ6.jpg
Skruva ur dessa skruvar så mycket som möjligt utan att de lossar helt. Sedan lirkar du loss armen till skiftgaffeln.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ8.jpg
Knacka ur sprinten här. Dra upp staget till skiftgaffeln och lirka ur synknavet tillsammans med gaffeln.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ11.jpg
Dra av drevet. Sitter en synkring precis under - akta den! Se till att avdragaren bara tar i drevet och inte synkringen!
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ12.jpg
Här har vi den omtalade stoppringen. Lägg den i läge och bränn fast med svetsen!

Bilder av Marcus Ahberg.

1 485 Inlägg
14 januari 2009
#9
Vad händer om man svetsar? blir de typ förstärkt eller?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 758 Inlägg
15 januari 2009
#10
volvo_b23a_racing skrev:
Vad händer om man svetsar? blir de typ förstärkt eller?

Sitter en stoppring på trean, slarvar man när man växlar hinner inte denna komma i läge och då slår man i synkringen med synknavet så ringen hoppar ur sitt läge.
Genom att svetsa fast ringen ligger den alltid rätt och lådan blir mycket mer okänslig för slarviga växlingar.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
15 januari 2009
#11
Klistra tråden! smile riktigt bra info faktiskt tongue

~Andy~

396 Inlägg
15 januari 2009
#12
alla som äger en avdragare, bör ju tänka på att grejerna ska ihop igen också...

97 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#13
härligt grabbar smile guld värt detta:) vart på stoppringen ska man svetsa? tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Pan
11 april 2009
#14
Bättre att inte missa växeln så slipper man svetsa wink Kolla länken står där en loppa på varje kugg.

/Gurra

97 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#15
Tack Marcus Ahberg! vart skitbra!!!!

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

15 Inlägg
6 maj 2010
#16
Lånar tråden lite, dumt att skriva en ny, "Är enbart M90-lådan som har problemet och enbart de tillverkade före hösten -96." Jag har en 940 turbo 98 med m90. behöver jag inte bry mig om att göra det då? bra att veta då kopplingen kommer bytas nästa vecka, lika bra att ta det då med om det behövs.


tack för svar!


1 758 Inlägg
6 maj 2010
#17
Poppowisch skrev:
Lånar tråden lite, dumt att skriva en ny, "Är enbart M90-lådan som har problemet och enbart de tillverkade före hösten -96." Jag har en 940 turbo 98 med m90. behöver jag inte bry mig om att göra det då? bra att veta då kopplingen kommer bytas nästa vecka, lika bra att ta det då med om det behövs.
tack för svar!

Bör inte behövas eftersom din 98 ska ha den nya förstärkta varianten.
Fast det skadar ju aldrig att kolla!

15 Inlägg
7 maj 2010
#18
Precis får ta å kolla när ja har den nere, är det något mer man bör byta förutom tryckpaltta och montera en sinter? så det håller. är ju tråkigt att behöva riva ner skiten igen..


58 Inlägg
23 juli 2012
#19
Hur skall ringen ligga då man svetsar den? Jämns med övre kanten eller skall den vara mitt på?

374 Inlägg
23 juli 2012
#20
Den ska ligga nere i sitt läge på drevet.

Personligen så tog jag isär hela lådan för kontrollera resten av drev, lager och synkringar. Men är man inte van att plocka med växellådor så kanske man ska låta bli det.

Handskar rekommenderas då drev inne i växellådor generellt sett är väldigt vassa, och M90 är inget undantag.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt


Sök