4860
Sök

Hjälp med val av Baselement

Speed FMK
849 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!

Nu den pengaslösande julen över och äntligen kan man börja spendera pengar som vanligt. Det som ska byggas om i bilen denna gången är ljudet. Jag har fått ihop alla beståndsdelar utom en sak, nämligen baselementet, och det tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig att få tag i.

De delarna som finns i ljudsystemet nu är följande:

Huvudenhet:
http://www.stereogigant.nl/images/KDcw808.jpg
Kenwood W808.

Bakhögtalare:
http://di1.shopping.com/images1/pi/20/f7/34/20178410-177x150-0-0_.jpg
Kicker K525. 5,25" koaxialer

Framsystem:
http://www.dls.se/prodimg/844-1_prod_large.jpg
Dls Ms5a. 2-vägs Kitsystem

Monoblock:
https://www.blekingebilradio.se/pub_images/large/p_max_1000_9443.jpg
Audiodesign Pmax 1000D. Lämnar 1kw RMS vid 1 ohm.



Jag har läst ett oberoende test som visar att detta steget spelar snäppet klenare än sinus live a-sl1500 när det gäller att spela högt(143,8dB mot 144 för sinus live med samma förutsättningar), men med betydligt bättre kontroll över basrörelserna. Så jag vill inte höra att steget är skit för att det är ett ganska okänt märke. Det jag vill ha är tips på ett baselement som kan passa bra ihop med resten av delarna och eventuellt ett litet smidigt slutsteg som jag kan driva framsystemet på.

Kriterier som basen ska uppfylla:
* Inte allt för stor volym på lådan. (40-60l portad ungefär)
* 12" om ni inte kan motivera väldigt bra varför jag ska köpa annan storlek
* Ska vara bra på djupbas då jag spelar mycket rap, hip-hop och trance
* Pris på runt 3000kr
* Ska monteras i en 940 sedan(ifall den infon behövs)

Jag tror jag fick med allt här, är det något jag missat att få med så skriv o fråga. Alla förslag välkomnas varmt!

Mvh Ludvig


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
30 december 2008
#2
kör på 2st 2x4ohms basar..finns flera som gör dej nöjd menar du bägge för 3000kr elr sty?
kan rekomendera hertz spl basar..300D har dom sj o de är små lådor o GRYMT tryck..
annars har pioneer grymma spl basar...dls osv..
dina magnesium kitt är ju rätt bra:) har haft dom sj va grymt nöjd:)


Speed FMK
849 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#3
pattilatti2 skrev:
kör på 2st 2x4ohms basar..finns flera som gör dej nöjd menar du bägge för 3000kr elr sty?
kan rekomendera hertz spl basar..300D har dom sj o de är små lådor o GRYMT tryck..
annars har pioneer grymma spl basar...dls osv..
dina magnesium kitt är ju rätt bra:) har haft dom sj va grymt nöjd:)

Jo jag har antingen tänkt mig 2st 2x4 eller om jag helt enkelt kör på en 2x2 bas. Sägs ju att det är bättre att satsa på en riktigt bra än att köra på 2 hyffsade. smile

Kul att höra om magnesium kitet. Beställde det nu på mellandagsrean för 1200kr så har inte hunnit testa det än, men har hört mycket bra om det.

Mvh Ludde


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
30 december 2008
#4
jao ja körde inte just de där ja hadde de parabolliknade kittet,hadde de som midbasar..o satan va de spela på för dom pengarna.kring 2500spänn då..
hellre köra 2 sty 2x4 än en 2x2 skulle ja göra iaf:)


Speed FMK
849 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#5
pattilatti2 skrev:
jao ja körde inte just de där ja hadde de parabolliknade kittet,hadde de som midbasar..o satan va de spela på för dom pengarna.kring 2500spänn då..
hellre köra 2 sty 2x4 än en 2x2 skulle ja göra iaf:)

okej. smile Jag såg precis att dbakuten hade kicker L7 12" på rea för 2800kr. Den finns ju i 2x2. Ska inte de vara riktigt bra basar?

Mvh Ludde


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 december 2008
#6
Bi0HaZZarD skrev:
pattilatti2 skrev:
jao ja körde inte just de där ja hadde de parabolliknade kittet,hadde de som midbasar..o satan va de spela på för dom pengarna.kring 2500spänn då..
hellre köra 2 sty 2x4 än en 2x2 skulle ja göra iaf:)

okej. smile Jag såg precis att dbakuten hade kicker L7 12" på rea för 2800kr. Den finns ju i 2x2. Ska inte de vara riktigt bra basar?

Mvh Ludde

1st Kicker L712" bas spelar säkert gott med det steget. Har ej provat det tyvärr ännu.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


i övrigt värdelös.
613 Inlägg
6 851 Inlägg
31 december 2008
#8
Har en Hertz HX250D till salu, ja det är en 10". Men till ditt framsystem så kommer den att funka ok. Nästan så det blir lite för mycke då ditt framsystem inte direkt klarar att möta upp denna bas.
Har själv testat de MS5 som du har och vist det funkar, men man måste dela basen lite väl högt i frekvens, i mina öron..Det man isf. kan göra är att montera basen fram i bilen, då kommer det nog funka bättre än om du placera den bak.
Skicka PM om du är intresserad.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2008
#9
TT-Avant skrev:
Har en Hertz HX250D till salu, ja det är en 10". Men till ditt framsystem så kommer den att funka ok. Nästan så det blir lite för mycke då ditt framsystem inte direkt klarar att möta upp denna bas.
Har själv testat de MS5 som du har och vist det funkar, men man måste dela basen lite väl högt i frekvens, i mina öron..Det man isf. kan göra är att montera basen fram i bilen, då kommer det nog funka bättre än om du placera den bak.
Skicka PM om du är intresserad.

Exakt...frontmonterad 10" ihop med 5" delat runt 70-80Hz har ju fungerat för Jonas att vinna SM med två ggr. så SÅ fel borde det inte vara wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
31 december 2008
#10
Japp och skall man ha en 12" så blir det inte bättre, rent delningsmässigt om man har den bak. Så en 10" i fram, eller byta framsystem till 6½" och ha basen bak, detta funkar.
Så rent ljudmässigt är en 10" fram att föredra till ett 5.25" kit fram. En 12" kommer funka, men framsystemet kommer inte kunna möta upp basen som sig bör, vilket i sin tur kommer ge ett "glapp" i ljudet och man kommer mycke väl höra att basen kommer bakifrån.Skillnad blir det om man kan ha en 12" fram, då blir det samma som en 10", men det brukar vara svårt att få plats med 12" fram i bilen i så "stor" låda som den bör ha.
Du ville ha en vettig förklaring och nu har du fått det.


Speed FMK
849 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#11
TT-Avant skrev:
Japp och skall man ha en 12" så blir det inte bättre, rent delningsmässigt om man har den bak. Så en 10" i fram, eller byta framsystem till 6½" och ha basen bak, detta funkar.
Så rent ljudmässigt är en 10" fram att föredra till ett 5.25" kit fram. En 12" kommer funka, men framsystemet kommer inte kunna möta upp basen som sig bör, vilket i sin tur kommer ge ett "glapp" i ljudet och man kommer mycke väl höra att basen kommer bakifrån.Skillnad blir det om man kan ha en 12" fram, då blir det samma som en 10", men det brukar vara svårt att få plats med 12" fram i bilen i så "stor" låda som den bör ha.
Du ville ha en vettig förklaring och nu har du fått det.

Jo det var sanneligen en vettig förklaring.  Anledningen till valet av 5,25" framsystem är att jag ska slippa modifiera dörrsidorna, eftersom de är gjorde för 5,25" från början. 12" basen valde jag just för att få djupare bas. Vad jag hört så är det 12" man ska köra på om man ska ha djup bas, och sedan kanske välja 10" om man lyssnar mycket på snabb bas som t.ex. snabb techno eller hårdrock. Men detta kanske jag har fått fel? I sådana fall rätta mig gärna.

Mvh Ludde


6 851 Inlägg
31 december 2008
#12
Det handlar igentligen inte om basens storlek enbart, utan det är många faktorer som spelar in. En 10" av nått märke kan spela djupare bas än va en 12" av ett annat märke kan. Mycke beror på vad för låda man bygger m.m..
Ska jag tex. ta min Hertz 10 så spela den djupare bas än vad min GZ SPL12" gjorde. Detta va för att lådorna va olika byggda bla.
Men, 12" basen va nästan lika "snabb" som min 10" bas..men det berodde nog mera på slutsteget..

Så mitt tips till dej är som jag skrivit innan, en 10" monterad fram i sluten låda. Detta för att få det bra till det kit du har.
Men det är din bil och ditt bygge, DU ska bli nöjd wink
Senast redigerat av TT-Avant (31 december 2008)


Speed FMK
849 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#13
Jag tackar för tipset och jag tror på dig när du säger att det blir bäst, men jag vill gärna inte bygga baslåda fram i bilen. smile Vill gärna ha den i bagaget för smidighetens skull.

Mvh Ludde



Sök