4872
Sök

Fundering kring slutsteg och baslåda (WRMS)

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
Om man har ett slutsteg som ska bryggkopplas i 4ohm till 1x380W RMS och 1x780W MAX; samt har en baslåda som har en "Nominal output power" på 150W, och en "Maximum output power" på 780W, kommer då basen att spela i 380W eller 150W?

Logiken säger ju att den bör spela i 380W eftersom slutsteget ger den så mycket effekt, men vill ju vara säker.
Senast redigerat av Traz (31 december 2008)

tokfrans
982 Inlägg
31 december 2008
#2
börjar bli lite väl mkt trådar nu va om bryggade steg?


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#3
k1mm0 skrev:
börjar bli lite väl mkt trådar nu va om bryggade steg?

Alla gällande olika saker.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 december 2008
#4
Traz skrev:
Om man har ett slutsteg som ska bryggkopplas i 4ohm till 1x380W RMS och 1x780W MAX; samt har en baslåda som har en "Nominal output power" på 150W, och en "Maximum output power" på 780W, kommer då basen att spela i 380W eller 150W?

Logiken säger ju att den bör spela i 380W eftersom slutsteget ger den så mycket effekt, men vill ju vara säker.

Basen kommer få den effekt som steget ger vid angivet motstånd (ohm).
Men en sak måste redas ut bara för steget ger max 380W så får ju inte basen det konstant utan varierar ju på hur mycket man vrider på volymratten samt motståndet i basen.


MVH//Björn
www.dbakuten.se


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#5
dbakuten skrev:
Traz skrev:
Om man har ett slutsteg som ska bryggkopplas i 4ohm till 1x380W RMS och 1x780W MAX; samt har en baslåda som har en "Nominal output power" på 150W, och en "Maximum output power" på 780W, kommer då basen att spela i 380W eller 150W?

Logiken säger ju att den bör spela i 380W eftersom slutsteget ger den så mycket effekt, men vill ju vara säker.

Basen kommer få den effekt som steget ger vid angivet motstånd (ohm).
Men en sak måste redas ut bara för steget ger max 380W så får ju inte basen det konstant utan varierar ju på hur mycket man vrider på volymratten samt motståndet i basen.


MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jaha, är det SÅ man bestämmer vad WMAX är? Alltså om man vrider maximalt på volymen så får man det maximala Wattantalet från steget? Steget ger ju max 780W i 4ohm står det. Vad är då RMS?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 december 2008
#6
Traz skrev:
dbakuten skrev:
Traz skrev:
Om man har ett slutsteg som ska bryggkopplas i 4ohm till 1x380W RMS och 1x780W MAX; samt har en baslåda som har en "Nominal output power" på 150W, och en "Maximum output power" på 780W, kommer då basen att spela i 380W eller 150W?

Logiken säger ju att den bör spela i 380W eftersom slutsteget ger den så mycket effekt, men vill ju vara säker.

Basen kommer få den effekt som steget ger vid angivet motstånd (ohm).
Men en sak måste redas ut bara för steget ger max 380W så får ju inte basen det konstant utan varierar ju på hur mycket man vrider på volymratten samt motståndet i basen.


MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jaha, är det SÅ man bestämmer vad WMAX är? Alltså om man vrider maximalt på volymen så får man det maximala Wattantalet från steget? Steget ger ju max 780W i 4ohm står det. Vad är då RMS?

Inte riktigt. Det beror ju på vilka omständigheter steget har. Men typ så kan man säga.

Vad Watt Max och Watt rms är beroende på hur tillverkaren mäter effekten (dist, spänning samt motstånd). Man kan bara jämföra samma tillverkare när man tittar på Watt siffran på slutsteg.

Tex så ett slutsteg som det står 500W rms kan spela skiten ur ett annat steg där det står 1000W rms på.

Lite luddigt kanske men så är det. Watt är inte allt när man tittar på slutsteg.

Nu kom vi in på lite annat men hoppas du förstår annars så får du fråga vidare.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#7
dbakuten skrev:
Traz skrev:
dbakuten skrev:

Basen kommer få den effekt som steget ger vid angivet motstånd (ohm).
Men en sak måste redas ut bara för steget ger max 380W så får ju inte basen det konstant utan varierar ju på hur mycket man vrider på volymratten samt motståndet i basen.


MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jaha, är det SÅ man bestämmer vad WMAX är? Alltså om man vrider maximalt på volymen så får man det maximala Wattantalet från steget? Steget ger ju max 780W i 4ohm står det. Vad är då RMS?

Inte riktigt. Det beror ju på vilka omständigheter steget har. Men typ så kan man säga.

Vad Watt Max och Watt rms är beroende på hur tillverkaren mäter effekten (dist, spänning samt motstånd). Man kan bara jämföra samma tillverkare när man tittar på Watt siffran på slutsteg.

Tex så ett slutsteg som det står 500W rms kan spela skiten ur ett annat steg där det står 1000W rms på.

Lite luddigt kanske men så är det. Watt är inte allt när man tittar på slutsteg.

Nu kom vi in på lite annat men hoppas du förstår annars så får du fråga vidare.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Tack smile


Sök