3572
Sök

Fortkörning!!!

256 Inlägg
14 mars 2006
är det inte så att polisen måste stå med en laserpistol som registrerar att du har kört fort, polisernas ord räcker inte att bötfälla nån med

RushRacing.tk
278 Inlägg
14 mars 2006
laynus skrev:
är det inte så att polisen måste stå med en laserpistol som registrerar att du har kört fort, polisernas ord räcker inte att bötfälla nån med

Man tycker ju det... Men tydligen behöver dom inte de... de räcker tydligen med deras ord... medan du som har kört måste bevisa helst med bildbevis och vittnen m.m att du har hållit hastighetsbegränsningen.
Senast redigerat av Gislekillen (14 mars 2006)

RushRacing.tk
278 Inlägg
14 mars 2006
GrebyAxel skrev:
Va hände med det där då att " i sverige är man oskyldig till motsatsen är bevisad"?

Finns ju ett uttryck som heter så.. men det verkar inte gälla...

1 Inlägg
23 oktober 2007
Ursäkta om jag väcker en "död" tråd! roll

Är lite orolig över detta med fortkörning och prövotid!

Har haft körkort i drygt 6 månader nu, och polisen tog mig i en kontroll i söndags kväll.
93km/h på 70-väg!
Alltså 23km/h för fort på en övrigt tom väg.

Har hört/läst så mycket olika ang. detta.
Men enligt trafikjuristen.se så får man en varning mellan 25-30km/h för fort, över detta så tar dom kortet. Jag körde "bara" 23 för fort så detta borde hamna som en förseelse utan att dom tar kortet????

Har inga tidigare förseelser eller anmärkningar förutom detta, då jag också har läst att man kan få ha 2 anmärkningar inom 2 år, och på den 3e så ryker kortet!

Någon som kan upplysa mig, egna erfarenheter eller dylikt??

...
227 Inlägg
23 oktober 2007
Frosties82 skrev:
Ursäkta om jag väcker en "död" tråd! roll

Är lite orolig över detta med fortkörning och prövotid!

Har haft körkort i drygt 6 månader nu, och polisen tog mig i en kontroll i söndags kväll.
93km/h på 70-väg!
Alltså 23km/h för fort på en övrigt tom väg.

Har hört/läst så mycket olika ang. detta.
Men enligt trafikjuristen.se så får man en varning mellan 25-30km/h för fort, över detta så tar dom kortet. Jag körde "bara" 23 för fort så detta borde hamna som en förseelse utan att dom tar kortet????

Har inga tidigare förseelser eller anmärkningar förutom detta, då jag också har läst att man kan få ha 2 anmärkningar inom 2 år, och på den 3e så ryker kortet!

Någon som kan upplysa mig, egna erfarenheter eller dylikt??

Jag blev av med mitt körkort för en sladd på 1½ varv i en rondell. Jag hade haft körkortet i 3 månader när dom stannade mig, hade sedan körkortet i 10-11 månader innan jag blev av med det... (länsstyrelsen och tingsrätten som tog tid)

Fick ta om körkortet och fick det den 23 dec 2006. Den 2 juli 2007 blev man stannad för 65km/h på 50km/h väg. 15km/h för fort alltså. Jag frågade särskillt om det gjorde något att jag blivit av med lappen innan och om jag skulle bli av med kortet igen nu när man bara haft kortet i 6-7 månader
Polisen svarade nått i stilen med att det tidigare straffet hade jag ju redan blivit straffad för och detta ses som vilken fortkörning som hellst så länsstyrelsen kommer inte att bli inblandad.

"Hastighet

* Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
      1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
      11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
      16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
      21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
      26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
      31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
      Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.
    * Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
      1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
      11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
      16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
      21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
      26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
      31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
      36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
      41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
      Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren."

Länk/Källa: http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Alltså fick du samma bötes belopp som mig på 2800kr så straffet borde vara det samma. Samt att om nu länsstyrelsen skulle få tag på detta så har du ju inget innan som tynger ner dig som jag har alltså borde det vara lungt.

Dock sa polisen till mig att om man nu åker på något mer inom 1 år så är det nog ta om körkortet som gäller.

Hoppas det där hjälpte lite wink
Senast redigerat av klinder (23 oktober 2007)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Sök