4456
Sök

fråga om dörrkontakterna (snabbt svar uppskattas)

1 058 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#1
hej, nån som vet hur dörrkontakterna fungerar på en golf2 (säkert samma på golf 1,2,3 och många andra bilar för den delen.)

det jag behöver veta är om den bryter kretsen eller sluter kretsen till taklampan när dörren är stängd??

ska nämligen tillverka ett eget larm till en polares bil så billigt som möjligt och behöver därför veta.

PoLoud =D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
#2
Bryter kretsen när dörren stängs.
SLuter när dörren öppnar.

Det vanligaste (tror ärligt talat att ALLA tillverkare kör på samma sätt) är att brytaren sköter jorden.

Det ser du om du kikar på kontakten. Har den bara en kabel och ett bleck som har kontakt med plåten så jobbar den över jorden.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 058 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#3
eller ännu hellre ett kopplingschema över hur dörrkontakterna och taklampan fungerar. mvh/Tommie

PoLoud =D

1 058 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#4
jag orkar inte gå ner och kolla på bilen hur det ser ut för det är så jävla kallt så tänkte vara lat och fråga här smile ska nämligen rita upp ett litet schema på datorn över hur jag ska koppla.

Är det konstant spänning hela vägen fram till taklampans strömställare då me andra ord? och genom strömställaren bestämmer man om man vill jorda genom dörrkonakterna, inte alls eller konstant jord?

inte så kul och tro att det funkar på ett sätt och koppla och sen få reda på att det funkar helt annorlunda.

PoLoud =D

16 197 Inlägg
1 januari 2009
#5
vw_performance skrev:
jag orkar inte gå ner och kolla på bilen hur det ser ut för det är så jävla kallt så tänkte vara lat och fråga här smile ska nämligen rita upp ett litet schema på datorn över hur jag ska koppla.

Är det konstant spänning hela vägen fram till taklampans strömställare då me andra ord? och genom strömställaren bestämmer man om man vill jorda genom dörrkonakterna, inte alls eller konstant jord?

inte så kul och tro att det funkar på ett sätt och koppla och sen få reda på att det funkar helt annorlunda.

jepp de stämmer, du har alltid spänning fram till taklampan.. sen jordar den via dörrkontakten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:
jag orkar inte gå ner och kolla på bilen hur det ser ut för det är så jävla kallt så tänkte vara lat och fråga här smile ska nämligen rita upp ett litet schema på datorn över hur jag ska koppla.

Är det konstant spänning hela vägen fram till taklampans strömställare då me andra ord? och genom strömställaren bestämmer man om man vill jorda genom dörrkonakterna, inte alls eller konstant jord?

inte så kul och tro att det funkar på ett sätt och koppla och sen få reda på att det funkar helt annorlunda.

jepp de stämmer, du har alltid spänning fram till taklampan.. sen jordar den via dörrkontakten.

perfa. då funkar ju min lilla teori där också. har nämligen tänkt mig nåt sånt här (kanske inte jätte lätt att tolka?? ). mkt enkelt men ska nog räcka för att få ha sina prylar ifred.

hur man aktiverar/av-aktiverar larmet behöver ju inte ni veta, men det kommer ske genom att bryta sluta kretsen mellan mitt så vackert illustrerade relä och "signal jorden" till detta..

sen antar jag att det räcker med att spänningsätta nåt av stiften i varningsblinkers kontakten för att det ska börja blinka hejvilt.. rätta mig gärna om jag har fel!

skriv GÄRNA vad ni tycker om detta enkla "larm".

Tack för all hjälp/ Tommie

http://www.geting.se/image.php/142196-Larm.JPG

ooops, glömde visst bilden!!! hehe wink
Senast redigerat av vw_performance (1 januari 2009)

PoLoud =D


Sök