hur klarar sig steg,huvudenhet mm kyla?

addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

Tja, undrar över hur allt ljud klarar kyla nu när det är kallt ute, undrar då över steget och huvudenhet, högtalare, basar etc. Har inte ens en elstolpe på min p plats.

och en fråga till, man ska ju inte använda baskontroll på huvudenheten, inte loudness och inte bassboost, men hur är det med den lilla ratten som man kan justera basen med, den som man ibland får med vissa steg, hoppas ni förstår vad det är jag menar.
Gott Nytt!

RobinAstrom Åström
1 januari 2009 · 72 Inlägg

man ska ju inte använda loud/basssboost eller något sådant för att de enbart belastar stereon och gör att den går varm, de du snackar om är ju en " remote " till slutsteget, de ställer ju bara "volymen" på steget tongue så vitt jag vet är de då ingen fara med sånna! mvh & gott nytt år / Robin

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Bilstereoutrustning är gjorda för att klara temperaturskillnader. Dock behöver merparten av steg och högtalare lite tid på sig att värmas upp då det är kallt. Annars låter dte apa. Mkt pga att transistorena i stegen är för kalla och inte jobbar optimalt, högtalarnas upphängning är en aning styvare osv osv.
En sak tillsom kan vara negativt är att ibland kan det bli kondens på cd-linsen och då läses inga skivor (råkat ut för det ngr ggr, men då har det bara varit att vänta tills kondenes försvunnit från den).

Bassboostfjärren kan du kasta.
Basboost är jävulens påfund.
Kika på denna film som förklarar bra:
http://www.icixsound.com/iv/view_video. … ccfa94cebd

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
R_Stalhandske
1 januari 2009 · 399 Inlägg

Finns remotes till steg som ställer gain och inte är bassboost... Men för att vara på säkra sidan kan man ju skita i allt sånt

Senast redigerat av Maildaemon (1 januari 2009)

addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

okej, men själva bassbosst reglaget är ju ner draget på noll, på steget då alltså, men denna remote har alltså samma funktion som om jag skulle ta en mejsel o vrida upp reglaget på steget?

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2009 · 7 241 Inlägg

addea1 skrev:
okej, men själva bassbosst reglaget är ju ner draget på noll, på steget då alltså, men denna remote har alltså samma funktion som om jag skulle ta en mejsel o vrida upp reglaget på steget?

Exakt.
Så bry dig inte om den smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

okej bra då vet jag. Men ska man ha basreglaget på hh på noll eller minus1,2 osv. Spelar kanske ingen roll:P Och hur är det med garanti på steg som har denna funktion? eftersom dom tillverkas så och man har möjlighet att göra som man vill med detta, borde ju inte finnas alls om det är så dåligt. borde väl tillverkarna veta med? finns ju på dom flesta stegen, både kända märken och mindre kända.

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2009 · 7 241 Inlägg

addea1 skrev:
okej bra då vet jag. Men ska man ha basreglaget på hh på noll eller minus1,2 osv. Spelar kanske ingen roll:P Och hur är det med garanti på steg som har denna funktion? eftersom dom tillverkas så och man har möjlighet att göra som man vill med detta, borde ju inte finnas alls om det är så dåligt. borde väl tillverkarna veta med? finns ju på dom flesta stegen, både kända märken och mindre kända.

Marknaden "kräver" det.
Istället för att se till att det är rätt förutsättningar för saker så tar folk genvägar för mer ljud.
För alltför många så betyder just mer bättre *ryser av obehag*

Så garagti på steget är inget problem. Problemet är basen.....om man blåser en bas pga att man har ställt in steget fel och använt bassboost så räknas det som handhavandefel och då gäller ej garantin. Såvida säljaren inte går på goodwill....

Huvudenhetens basnivå brukar jag ha på ursprungsläget (eller mellanläge. Om skalan går mellan -6 till +6 så brukar jag använda 0 osv). Detta för att kunna öka eller minska om det är för lite eller för mkt bas i en låt....men det är jag det.
Nu talar jag INTE om bass/treble utan subutgngens nivå.

Tonkontrollerna för bas och diskant är eg. inget atta än en väldigt kass tvåbands grafisk EQ. Brukar vara runt 100Hz resp 10KHz man påverkar. Visst...man skall ta det lite lugnt med dem men 1-3 snäpp upp på skalan brukar sällan vara ngr problem.
Men o andra sidan så kör jag sällan med saker i standardplaceringar.....*host* Ny bräda var det ja....

Senast redigerat av Lonefox (1 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

Okej då förstår jag, synd att det är så bara. Då är det lika bra att köra så då, men tycker jag får lite för lite tryck i basarna om jag har allt på 0 så att säga, men det är väl kanske lådan till basarna som gör det..
Tack för svaren

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2009 · 7 241 Inlägg

addea1 skrev:
Okej då förstår jag, synd att det är så bara. Då är det lika bra att köra så då, men tycker jag får lite för lite tryck i basarna om jag har allt på 0 så att säga, men det är väl kanske lådan till basarna som gör det..
Tack för svaren

Därförmarknaden "kräver" bassboost....för att hissa upp basen lite extra när det inte trycker på som man vill.
Men du är inne på rätt spår.

Rätt byggd låda och rätt monterad gör STOR skillnad i bas.
Sedan är det även en fråga om vad du vill ha för typ av bas.
Vill du att det skall låta naturtroget eller vill du bara ha mkt tryck osv osv.....allas bassmak är ju olika så smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

jo det är väl så, köpte två stycken impact 10" model 2710, i en fabriksbyggd portad låda från blekingebilradio för ett bra pris o är ganska nöjd med detta, varje fall om man jämför med mds basen jag hade innan, fick med två ritningar så kanske bygger en låda från dom. Hur menar du med "rätt monterad"?
Jag vill ha lite all typ av bas:) både med bra klang o melodi men också tryck så det känns i ryggen!

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2009 · 7 241 Inlägg

addea1 skrev:
jo det är väl så, köpte två stycken impact 10" model 2710, i en fabriksbyggd portad låda från blekingebilradio för ett bra pris o är ganska nöjd med detta, varje fall om man jämför med mds basen jag hade innan, fick med två ritningar så kanske bygger en låda från dom. Hur menar du med "rätt monterad"?
Jag vill ha lite all typ av bas:) både med bra klang o melodi men också tryck så det känns i ryggen!

Ja.......vad har du för bil? En sedan?

Då är ett väldigt bra sätt att montera lådan så att det blir TÄTT mot ryggstödet.
Ett sätt att göra detta är att göra en liten ram mellan lådan och ryggstöd så att basarna inte tar i ryggstödet när man spelar.
Detta för att få fram luften på ett annat sätt.Detta ger dne mest "korrekta" basåtergivningen med.
Vänder du lådan och spelar bakåt så förstärker du djupbasen och "dunket" men tappar tonalitet.

Har du tex. en kombi eller mindre bil (tredörrars typ Golf osv) så skulle jag monterat lådan med elementen spelandes bakåt. Detta ger en förstärkning av basen med. Fast på ett annat sätt än bakåt i en sedan eftersom man då skapar en slags okontrollerad bandpasslåda utan kontroll över den.

Sedan har man idiotin som jag och flera andra gjort, och det är att montera in en bas under instrumentbrädan.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

yes en 850, hört att det är en svår bil att få det bra i. lägger upp en bild jag gjorde på hur jag tror du menade med tätt emot ryggsätet. Hur gör man så att denna vägg blir tät emot sätet då?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105565/532666_jo7sqk.jpg

Senast redigerat av addea1 (1 januari 2009)

Drönirettab
1 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Har du skidlucka på din 850?

addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

ja och funderar på om man ska bygga en ny låda så att porten spelar in genom luckan..? Och jag har aldrig byggt förut, så undrar om det är svårt att göra det som första gången, och vad det kostar på ett ungefär med allt material...

dbjanoz
1 januari 2009 · 1 785 Inlägg

addea1 skrev:
Tja, undrar över hur allt ljud klarar kyla nu när det är kallt ute, undrar då över steget och huvudenhet, högtalare, basar etc. Har inte ens en elstolpe på min p plats.

och en fråga till, man ska ju inte använda baskontroll på huvudenheten, inte loudness och inte bassboost, men hur är det med den lilla ratten som man kan justera basen med, den som man ibland får med vissa steg, hoppas ni förstår vad det är jag menar.
Gott Nytt!

Det värsta problemet är fuktig luft i kombination med kyla. Sålänge du får upp värmen under körning och håller fukten borta från kupén ska det inte behöva bli några problem med komponenterna. CD-spelarens flytande kristaller kan bli lite sega när det är kallt. Jag har en Denon spelar från 1997 den har varit med om minus 25 grader några gånger och är den spelaren som hållit längst av alla. Den har även varit med ett år i dB dragracing så den har varit med om mycket.

Undvik basboost i alla former. Din remote som följer med steget ska du köra på max. När du justerar in ett steg ska du göra det med en volym av ca 75% av max på huvudenheten. När du sedan eventuellt tycker att det blir för mycket bas i vissa låtar så använder du bas remoten att justera nivån eller balansen mellan framsystem och bas.

Senast redigerat av dbjanoz (1 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
addea1
1 januari 2009 · 186 Inlägg

Okej men nu blir jag lite förvirrad:P alla säger olika om denna remote, i tidigare inlägg skriver några att jag inte ska använda denna och nu säger du att man ska:) iofs kanske man kan ha olika synpunkter om detta, men du menar alltså att jag ska ha remote reglaget på max innan jag börjar med att ställa in steget, vrida gain osv?

Drönirettab
1 januari 2009 · 21 761 Inlägg

addea1 skrev:
ja och funderar på om man ska bygga en ny låda så att porten spelar in genom luckan..? Och jag har aldrig byggt förut, så undrar om det är svårt att göra det som första gången, och vad det kostar på ett ungefär med allt material...

Om det går att även låta porten spela genom skidluckan så är det en fördel, annars går det bra att låta porten spela genom hatthyllan. Ramen runt baffeln bör vara 5-10 cm hög så att lådan ligger tillräckligt långt ifrån ryggstödet, det får inte finnas risk att konen tar i ryggstödet. Annars är det ungefär som du har ritat på skissen.

För att få hyffsat tätt mot ryggstödet så ska naturligtvis lådans baffel vara vinklad i samma vinkel som ryggstödet, då kommer ramen att ligga ganska tätt emot. Du kan sätta en tjock och mjuk tätningslist på ramen för att få extra tätt. smile

Hur mycket det kan tänkas kosta vet jag inte säkert, det kan ju skilja mellan olika ställen.

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2009 · 7 241 Inlägg

dbjanoz skrev:

addea1 skrev:
Tja, undrar över hur allt ljud klarar kyla nu när det är kallt ute, undrar då över steget och huvudenhet, högtalare, basar etc. Har inte ens en elstolpe på min p plats.

och en fråga till, man ska ju inte använda baskontroll på huvudenheten, inte loudness och inte bassboost, men hur är det med den lilla ratten som man kan justera basen med, den som man ibland får med vissa steg, hoppas ni förstår vad det är jag menar.
Gott Nytt!

Det värsta problemet är fuktig luft i kombination med kyla. Sålänge du får upp värmen under körning och håller fukten borta från kupén ska det inte behöva bli några problem med komponenterna. CD-spelarens flytande kristaller kan bli lite sega när det är kallt. Jag har en Denon spelar från 1997 den har varit med om minus 25 grader några gånger och är den spelaren som hållit längst av alla. Den har även varit med ett år i dB dragracing så den har varit med om mycket.

Undvik basboost i alla former. Din remote som följer med steget ska du köra på max. När du justerar in ett steg ska du göra det med en volym av ca 75% av max på huvudenheten. När du sedan eventuellt tycker att det blir för mycket bas i vissa låtar så använder du bas remoten att justera nivån eller balansen mellan framsystem och bas.

Fjärren som följer med en del steg sköter till 99% BASSBOOST så den skall skippas ändå..... smile
Det finns ett fåtal undantag som sköter bla gain, fas och delning via fjärr. Men de är ett fåtal och kostar en del (har dock inte sett ngt på kanske tio år men....)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Westin-
2 januari 2009 · 25 Inlägg

Lonefox skrev:
Fjärren som följer med en del steg sköter till 99% BASSBOOST så den skall skippas ändå..... smile
Det finns ett fåtal undantag som sköter bla gain, fas och delning via fjärr. Men de är ett fåtal och kostar en del (har dock inte sett ngt på kanske tio år men....)

Remoten till mitt sinus live är för gain, dvs. vrider jag ner den till min. så slutar steget spela helt..


mvh

If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang