Torsendiff

Volvo_Mannen Volvoskadad
2 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Är inte quaife diffar till för FWD lådor?
Eller är jag helt ute å cyklar?

Japp du cyklar David tongue

http://www.quaife.co.uk/Volvo-240-ATB-differential

Senast redigerat av Volvo__Mannen (2 januari 2009)

Jonas
H3dlund Med lem
2 januari 2009 · 1 127 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Är inte quaife diffar till för FWD lådor?
Eller är jag helt ute å cyklar?

Quafies diffar är väl torsen, dem gör nog till bakhjulsdrivna bilar också kan jag tänka mig..

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
2 januari 2009 · 218 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Andy_88 skrev:

Thiger_84 skrev:
En torsen eller en quaife diffsärr låser ju bara när de börjar spinna, kör man vanligt så låser den inte.

så man kan säga, när man stampar på gasen och vill få sladd så låser den, men när man ska köra lungt och "normalt" så låser den alltså inte? så principen är som en locker diff? fast utan aussies knackande ljud?

eller? har jag fel?

Hur ska du kunna höra att det låter från diffen när du kommer i 70 och hugger koppling?

Nej det låter när man svänger skarpt.
Alla som kört svetat vet att det ett av hjulen kommer hasa när man svänger villet merför grymma slitage på drivaxlar, bakasxel upphängening samt däck..

Saxat från Bakaxeldelar.se (som säljer Aussie locker)

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis och går utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.

just de, och de är snäva ångsamma svänger man hör ljudet i och de är de ljudet jag vill slippa

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
caromania Forummoderator
2 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Vill bara tillägga att torsen betyder torque sensing. Det är inget märke som Quaife är.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
2 januari 2009 · 218 Inlägg

ok, lamelldiff verkar faktiskt intressant med, var kan man skaffa de? bortsett från bakaxel.se ?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Etingelholm
2 januari 2009 · 979 Inlägg

Jag ska iaf bygga min sierra som en Banbil/drifting nu till sommaren så en Torsen diffbroms tror jag funkar fin fint för mig=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Mr_EmCom Med.lem
2 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Andy_88 skrev:

Mr_EmCom skrev:

Andy_88 skrev:
så man kan säga, när man stampar på gasen och vill få sladd så låser den, men när man ska köra lungt och "normalt" så låser den alltså inte? så principen är som en locker diff? fast utan aussies knackande ljud?

eller? har jag fel?

Massa text....[/i]

just de, och de är snäva ångsamma svänger man hör ljudet i och de är de ljudet jag vill slippa

Av ren nyfikenhen... Varför?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
2 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

Mr_EmCom skrev:
Är inte quaife diffar till för FWD lådor?
Eller är jag helt ute å cyklar?

Japp du cyklar David tongue

http://www.quaife.co.uk/Volvo-240-ATB-differential

fan.. tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
2 januari 2009 · 218 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Andy_88 skrev:

Mr_EmCom skrev:

Massa text....[/i]

just de, och de är snäva ångsamma svänger man hör ljudet i och de är de ljudet jag vill slippa

Av ren nyfikenhen... Varför?

varför? för de låter skit

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Mr_EmCom Med.lem
2 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Andy_88 skrev:

Mr_EmCom skrev:

Andy_88 skrev:

just de, och de är snäva ångsamma svänger man hör ljudet i och de är de ljudet jag vill slippa

Av ren nyfikenhen... Varför?

varför? för de låter skit

Jo men du får garanterat lätta på kassan om du ska ha en lammel.

Fast din kommentar bara utrtålar att du har mycket deg, så visst...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Andy_88 skrev:

Mr_EmCom skrev:

Av ren nyfikenhen... Varför?

varför? för de låter skit

Jo men du får garanterat lätta på kassan om du ska ha en lammel.

Fast din kommentar bara utrtålar att du har mycket deg, så visst...

jo, fasst från början sa jag att jag ville ha torsen, och inte aussie, och de var knapp prisskillnad ändå

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Volvo_Mannen Volvoskadad
3 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Andy_88 skrev:
ok, lamelldiff verkar faktiskt intressant med, var kan man skaffa de? bortsett från bakaxel.se ?

de finns ju några lammelldiffar här

http://www.sellholm.se/article.asp?pid= … r komplett
http://www.samsteffansson.se/ under "700, 900 & S/V90" sen "Transmission"  har två modeller vet dock ej om de är lamelldiffar

Jonas
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 januari 2009 · 2 972 Inlägg

caromania skrev:
Vill bara tillägga att torsen betyder torque sensing. Det är inget märke som Quaife är.

Det är väl ett märke också, även om det står för Torque Sensing? http://www.torsen.com/

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
caromania Forummoderator
12 januari 2009 · 9 296 Inlägg

matteeee skrev:

caromania skrev:
Vill bara tillägga att torsen betyder torque sensing. Det är inget märke som Quaife är.

Det är väl ett märke också, även om det står för Torque Sensing? http://www.torsen.com/

Ja, men jag tror att företaget bytte till det namnet efter uppfinningen så att säga. Torsen betyder som sagt Torque Sensing, medan Quaife är ett namn på en person.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 januari 2009 · 2 972 Inlägg

Men det är ändå ett märke smile  Lika mycket som Quaife.. Att dom har ett namn som antyder vad det är är ju bara att gratulera dom till smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Tomas_H
12 januari 2009 · 486 Inlägg

Jag kör med Torsendiff i min 760 turbo. Den är knäpptyst. Tuggar ingenting vid snäva kurvor och parkeringar och låser stenhårt och blixtsnabbt när man trampar till.
En Torsendiff är väldigt lik en lamelldiff i uppförandet men med en stor skillnad. Den håller för rejält med effekt. Volvos original lamelldiff är lätt att köra sönder om man har lite pulver och gillar att sladda.
Sen är inte alla lamelldiffar dåliga, bl.a BMWs är ju väldigt bra. Dessutom är det förmodligen lättare att renovera en lamelldiff än en Torsen. Så det finns ju skäl att välja en lamell.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Replica_Muttsson Yrke: Bilmekaniker, bilelektriker, montör
8 juni 2011 · 36 Inlägg

hr läst igenom hela tråden o måste säga tt de vettigaste svaret kommer från sistnämnda"Thomas_H"!

Jag kör oxå torsen i 940 turbo. o den gör tamigfan EXAKT lika långa svarta spår. de e inget hjul som väntar på att de andra ska spinna smile Men ja har ett oljud i min bakvagn som ja trodde va diffen men tror de e nåt me handbomsmekanismen..

over and out !

Volvo 940 Classic "Mr White" (1998)
Pebexxa
8 juni 2011 · 48 Inlägg

Replica_Muttsson skrev:
hr läst igenom hela tråden o måste säga tt de vettigaste svaret kommer från sistnämnda"Thomas_H"!

Jag kör oxå torsen i 940 turbo. o den gör tamigfan EXAKT lika långa svarta spår. de e inget hjul som väntar på att de andra ska spinna smile Men ja har ett oljud i min bakvagn som ja trodde va diffen men tror de e nåt me handbomsmekanismen..

over and out !

hade också ett lustigt klonkande från min bakvagn vilket jag trodde var min Torsen diff men det visade sig att ett av dreven i slutväxeln var trasigt tongue

Honda S2000 "Kalas Kalas Bakaxelras" (2002)
te_wik Forummoderator
8 juni 2011 · 12 813 Inlägg

Låser tråden då den är gammal och har en bristfällig rubrik.


Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang