6035
Sök

Koppla ihop kanaler på en stereo

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Jag har en bilstereo som ligger på 4x40 w. Nu är det så att jag tänkte sätta slutsteg på min bakhögtalare, alltså behöver jag inte lägre använda stereons förstärkare. Finns det då nått sätt så jag kan koppla ihop stereons 4 kanaler till 2 så jag kan få lite bättre tryck i framhögtalarna, så jag får 2x80 istället.

På stereon går det att digitalt ställa in så att man hör allt ljud på framhögtalarna, men tror ni att man också får hela effekten fram då?

Fundera på om man helt enkelt kan koppla ihop de båda sladdarna (ex, + till fram och + till bak) till en sladd, blir de fel strömstyrka då?

Smålänning
7 887 Inlägg
2 januari 2009
Går inte. Finns få (Har läst om en iaf) som är bryggbara.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
okej det var synd för bryggbar är den inte
Senast redigerat av slice_max (2 januari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 januari 2009
twin_cam skrev:
Går inte. Finns få (Har läst om en iaf) som är bryggbara.

Två...varav en tillverkare har numera.
Rockford Fosgate hade en enhet där bakre kanalerna gick att brygga.
Pioneer har kommit med ngr (iaf enligt vad jag kommer ihåg) där bakre kanalerna går att brygga.
Direct Sub Drive kallar de det. Påstås ge 2x50W fram och 1x70W bak men det tror jag på först när jag ser det big_smile

Men jo du har rätt..man kan INTE koppla ihop främre och bakre för att få ut mer effekt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
bara nyfiken, vad gör egentligen bryggningsknappen på ett slutsteg exempelvis, den måste ju koppla om kablarna på något vis?

Sök