7452
Sök

loudness och sämre ljud.

157 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Hej. Jag undrar varför det blir så mkt bättre tryck i mina basar när jag kör med loud på från huvudenheten än när jag inte har det på? Vet att man inte ska köra med det på alls, men blir så sjuk skillnad med det på. Alla inställningar är gjorda rätt på steget mm, men får inte ut det trycket jag vill ha utan loud på helt enkelt! Vad är det som gör att detta är så dåligt, överbelastning på steget eller? nån får gärna förklara närmare. Och man ska ju inte använda bassboost heller, vad är bäst att vrida upp lite lite grann på bb eller att öka ett steg till kanske +1 på basregalget på hh?, helst inget av det antar jag:P

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2009
Loudness är en grej för att få kassa högtalare att låta bättre...

I princip är det som att du tar en EQ och drar spakarna som ett V, alltså höjer bas och diskantfrekvenserna.

Att det inte är bra beror på att det kan ge en "Distad" signal till steget, vilket kan paja både steg och högtalare.

Har du inte nog med kräm så skaffa ett bättre steg, bättre bas, bygg om lådan eller skruva på "Gain" och "LPF".

Av det så nämde så är det bättre att öka basnivån på hh istället för på bb.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

157 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
okej, det är inget skit jag har, impact, u-demension, mtx, boston acoustics, jvc (en salig blandning men men) eller kanske i jämförelse med er som bygger men. prova vrida lite på gain och se om det blir bättre,vad är LPF har aldrig förstått riktigt...

21 761 Inlägg
3 januari 2009
LPF är förkortning av "Low Pass Filter", dvs ett filter som släpper fram basfrekvenser och skär bort höga frekvenser. Det är detta filter som man justerar när man har baslåda. En lämplig delningsfrekvens att ställa in filtret på är tex 70-80 Hz, då kommer baslådan att spela frekvenser som är lägre än 70-80 Hz.

Vad har du det filtret inställt på nu?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
fredriko666 skrev:
okej, det är inget skit jag har, impact, u-demension, mtx, boston acoustics, jvc (en salig blandning men men) eller kanske i jämförelse med er som bygger men. prova vrida lite på gain och se om det blir bättre,vad är LPF har aldrig förstått riktigt...

LPF = Low Pass Filtereller på svenska Lågpassfilter.

Den filtrerar bort höga frekvenser och lämnar kvar de lägre.
Vilka frekvenser beror på vilken brytpunkt man har, dvs vilken frekvens man vill att det skall börja verka.

Samma sak gäller HPF fast åt andra hållet iom att det betyder High Pass Filter (Högpassfilter)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

157 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Okej var något jag tänkt att det var:) jag har det inställt någon stans där nu, fick tips om att det skulle vara så, men är ju lite luddigt att räkna ut exakt vart 80Hz är då det står, en bild på hur det var innan jag ställde om det, ni kanske kan förklara vart jag ska ha pilarna på reglagen, och basboost är inte uppvriden så nu!!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/99690/534295_7na6he.jpg

21 761 Inlägg
4 januari 2009
Då utgår jag ifrån att steget har de där inställningarna nu, förutom att du alltså har vridit ner bassboosten helt.

"Subsonic" verkar vara bra inställd
"Phase" är rätt, den kan man annars testa sig fram med
"Freq" kan nog vridas litegrann till vänster, aningen mer till vänster än var pilen på "subsonic" pekar
"Level" kan du vrida ner helt till vänster för tillfället
"Input sensitivity", ställ den i läge "100mV-2V" och testa försiktigt att vrida upp level. Kolla om steget ger ut högre effekt.

Var det inte så att du fick råd om att testa detta läge på Input sensitivity förut?
I så fall, har du testat det läget än?
Senast redigerat av Drönirettab (4 januari 2009)

1 785 Inlägg
4 januari 2009
fredriko666 skrev:
Hej. Jag undrar varför det blir så mkt bättre tryck i mina basar när jag kör med loud på från huvudenheten än när jag inte har det på? Vet att man inte ska köra med det på alls, men blir så sjuk skillnad med det på. Alla inställningar är gjorda rätt på steget mm, men får inte ut det trycket jag vill ha utan loud på helt enkelt! Vad är det som gör att detta är så dåligt, överbelastning på steget eller? nån får gärna förklara närmare. Och man ska ju inte använda bassboost heller, vad är bäst att vrida upp lite lite grann på bb eller att öka ett steg till kanske +1 på basregalget på hh?, helst inget av det antar jag:P

Vad har du för bil, låda, basar, kablar osv. Någonstans måste det vara fel eftersom du inte blir nöjd med basen utan basboost.

Jag har bas så det räcker och blir över och spelar ändå bara 137.4dB på Termlab. Jag måste skruva ner bas remoten till 1/3 för att det ska bli lyssningsbart. 2st 12" i basreflex och ett steg som ger 900wrms.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

157 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då utgår jag ifrån att steget har de där inställningarna nu, förutom att du alltså har vridit ner bassboosten helt.

"Subsonic" verkar vara bra inställd
"Phase" är rätt, den kan man annars testa sig fram med
"Freq" kan nog vridas litegrann till vänster, aningen mer till vänster än var pilen på "subsonic" pekar
"Level" kan du vrida ner helt till vänster för tillfället
"Input sensitivity", ställ den i läge "100mV-2V" och testa försiktigt att vrida upp level. Kolla om steget ger ut högre effekt.

Var det inte så att du fick råd om att testa detta läge på Input sensitivity förut?
I så fall, har du testat det läget än?

det stämmer bra det, ska ta en ny bild på hur steget är inställt nu, lägger upp den idag efter jobbet.
Dom kablar jag har är på 16mm2, ström o jord, steget ger 600rmsw nu när jag kör i 2 Ohm, vet dock inte vid vilken ström dom mätt upp det. Enligt beräkningar så ska denna grovlek på kablar räcka till 600 rmsw. Basarna är två st impact 2710, i en portad låda från blekingebilradio, finns kvar där om ni vill gå in o kolla vilken det är... vet att det kanske inte är en optimal låda för basarna men har sett att dom klarar att leverera gott med tryck, så skulle vilja se hur dom kan spela innan jag bygger nytt.
Kan tillägga att jag knappt behöver vrida upp bassboost för att jag ska få det tryck jag behagar, så omöjligt borde det inta vara!

7 241 Inlägg
4 januari 2009
Skulle hellre labba med delningsfrekvensen än bassboost, kanske dela lite högre mkt för att mkt av basen som ger "trycket" ligger runt 50-70 Hz. ("Discodunk" ala 80-tal ligger såpass högt som 60-80Hz....) Dock får man inte gå för högt i frekvens heller pga att basen blir mkt lättare att lokalisera ju högre den är delad.

Sedan skulle jag även bytt kabel till grövre ändå. Minst 21mm2....detta för att få så lågt spänningsfall som möjligt.
Finns ett ANTAL trådar om detta, den som söker skall finna wink

2 665 Inlägg
4 januari 2009
Det här med spela för högt och lokalisera ljudet brakifrån tror jag de flesta struntar i eller inte tänker på, det är nog mest viktigt för oss som tävlat i välljud och har lite basresusrser i framsystemet.

Det blir ju lite mer stuns i ljudet om man delar lite högre(men då hörs det bakifrån)

Jag tycker det ser lite galet ut när jag tittar på subsonic och delning.
Subsonic delar vid ca 30hz
Freq vid ca 120hz

Jag skulle säga

Vrid subsonic till kl 9 (ca25hz)
Vrid freq till 5 i 12. (ca 90hz)

Har du sluten låda kan du vrida subsonic till kl 7.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 241 Inlägg
4 januari 2009
Rickard-v skrev:
Det här med spela för högt och lokalisera ljudet brakifrån tror jag de flesta struntar i eller inte tänker på, det är nog mest viktigt för oss som tävlat i välljud och har lite basresusrser i framsystemet.

Det blir ju lite mer stuns i ljudet om man delar lite högre(men då hörs det bakifrån)

Jag tycker det ser lite galet ut när jag tittar på subsonic och delning.
Subsonic delar vid ca 30hz
Freq vid ca 120hz

Jag skulle säga

Vrid subsonic till kl 9 (ca25hz)
Vrid freq till 5 i 12. (ca 90hz)

Har du sluten låda kan du vrida subsonic till kl 7.

Nä....inte bara folk som tävlar. Jag har hittils inte kommit ut o tävlat men har alltid stört mig på när basen kan lokaliseras. Det kallas krav eller att vara kräsen.
Flera av mina bekanta håller med mig, och de har INGA som helst tävlingsambitioner wink
Så nej det uttalandet tycker jag inte stämmer min gode herre smile

2 665 Inlägg
4 januari 2009
Nej det verkar inte så, men de flesta med kepsen bak o fram med 4st gas 12" har aldrig hört ordet ljudbild, eller tänk på höjden av ljudbilden eller om det låter mer bak än fram. De tänker mest på om folk vid bushållplatsen vrider på skallen vid 100 eller 200meter ifrån den.

Visst finns det de som har krav utan att tävla, Men de är inte så vanliga och troligen lite äldre än 19år.

Låter jag fördomsfull nu, ja kanske  wink   big_smile

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 282 Inlägg
4 januari 2009
Fjärren som har hamnat i kläm?
Har för mig att jag gjorde nå liknande när jag satte mig på den big_smile

Sök