2562
Sök

bilbygge totalt i CF

Mästare
2 947 Inlägg
4 januari 2009
Langeman91 skrev:
nej, vill snarare bygga en smart bil som är: lätt, snygg å snabb

håller även på med ett elbils-bygge, har inte patent än så kan dock inte säga hur konstruktionen ärtongue men 50-60 mil på en uppladdning och 0-100 på 6 sek är la helt ok?smile

hmm... Säg inte det för högt då kommer Shejk Al Rasim Muhammad Ahmed Abdulla ridandes på en kamel förbi ditt hus med en stor check pengar, Eller du kanske vill ha pengar och inte en bättre miljö? wink lol roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

35 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:
Jag skulle hellre satsat på ett rörramschassi. motor samt det mesta i aluminium och kolfiber kaross. någorlunda överkomligt tongue

bra att du inte vill satsa pengarna på en kolfiber bil då vet jag att du inte snor idén smile men du får ju knappast ner vikten katastrofalt om du använder alu (jämfört med CF), dessutom är alu inge vidare hårt tongue

men även jag tvingas nog använda alu, titan eller stål inom vissa områden men vill ändå hålla mig till 99% kolfiber:)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 januari 2009
Langeman91 skrev:
expect1991 skrev:
Jag skulle hellre satsat på ett rörramschassi. motor samt det mesta i aluminium och kolfiber kaross. någorlunda överkomligt tongue

bra att du inte vill satsa pengarna på en kolfiber bil då vet jag att du inte snor idén smile men du får ju knappast ner vikten katastrofalt om du använder alu (jämfört med CF), dessutom är alu inge vidare hårt tongue

men även jag tvingas nog använda alu, titan eller stål inom vissa områden men vill ändå hålla mig till 99% kolfiber:)

Hoppas du är gjord av pengar, för det lär inte bli billigt iallafall...

35 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
Langeman91 skrev:
expect1991 skrev:

det är de som är problemet:P jag får spara mkt, låna och skaffa sponsorer:Proll

Meister
6 763 Inlägg
4 januari 2009
Langeman91 skrev:
sirmiro skrev:
Langeman91 skrev:

det är de som är problemet:P jag får spara mkt, låna och skaffa sponsorer:Proll

Vart ska du få sån spons ifrån? Du behöver ha typ ett multimiljardsföretag bakom dig. De kostar fläsk att utveckla en motor och de är de du kommer att få göra. Gm och Chrysler funderar på att gå ihop för att utveckla en ny motor så då förstår du kanske vad de kostar tongue

35 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Vart ska du få sån spons ifrån? Du behöver ha typ ett multimiljardsföretag bakom dig. De kostar fläsk att utveckla en motor och de är de du kommer att få göra. Gm och Chrysler funderar på att gå ihop för att utveckla en ny motor så då förstår du kanske vad de kostar tongue

tänkte inte utveckla en hel ny motor typ, jag tänkte göra en kopia av en annan motor fast i CF. de kallar inte jag att utveckla en ny motor bara att byta material från stål till korfiber tongue

1 814 Inlägg
4 januari 2009
Langeman91 skrev:

tänkte inte utveckla en hel ny motor typ, jag tänkte göra en kopia av en annan motor fast i CF. de kallar inte jag att utveckla en ny motor bara att byta material från stål till korfiber tongue

Stål och kolfiber beter sig olika, designen som fungerar i en stålmotor kommer inte göra det för en CF. Detta kommer ändå kosta dig minst 10 milj kr, MINST!

Meister
6 763 Inlägg
4 januari 2009
Langeman91 skrev:

Det är tyvärr långt ifrån så enkelt.. Du måste testa hur de fungerar med allt. Blocket går säkert att göra i kolfiber men då får man nog ha lösa foder i. De kommer hur som helst kosta miljarder

Soubee
4 januari 2009
Jag har också funderat på detta, dock gett upp tanken då jag bara ser tusenlappar flyga förbi näsan bara jag tänker på kolfiber tongue

35 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
Langeman91 skrev:

Det är tyvärr långt ifrån så enkelt.. Du måste testa hur de fungerar med allt. Blocket går säkert att göra i kolfiber men då får man nog ha lösa foder i. De kommer hur som helst kosta miljarder

äsch då, ni tar allt så negativt:)
Miljarder kommer de inte att kosta och jag behöver ju inte börja med att utveckla en V12a, vad sägs om att man bygger en V2a (typ MC-motor) och testar hur en sån skulle funka som CF-motor. Ingen som inte har prövat vet hur kolfiber förhåller sig i en sådan motor.
Även jag förstår att kolfiber inte är samma material som en metall och inte heller har samma egenskaper men vem vet de kanske går smile

om ni hade läst de första jag skrev så hade ni också sett att de stod ordet Teori, i min teoretiska värld existerar inte pengar bara kloka tankar och bra idéer smile tongue
Senast redigerat av Langeman91 (5 januari 2009)

Meister
6 763 Inlägg
5 januari 2009
Langeman91 skrev:
camaro67 skrev:
Langeman91 skrev:

äsch då, ni tar allt så negativt:)
Miljarder kommer de inte att kosta och jag behöver ju inte börja med att utveckla en V12a, vad sägs om att man bygger en V2a (typ MC-motor) och testar hur en sån skulle funka som CF-motor. Ingen som inte har prövat vet hur kolfiber förhåller sig i en sådan motor.
Även jag förstår att kolfiber inte är samma material som en metall och inte heller har samma egenskaper men vem vet de kanske går smile

om ni hade läst de första jag skrev så hade ni också sett att de stod ordet Teori, i min teoretiska värld existerar inte pengar bara kloka tankar och bra idéer smile tongue

Det bero helt klart på hur långt du vill gå. Du kanske kan knåpa ihop en maskin själv för miljonen men den kommer inte att hålla.

35 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Det bero helt klart på hur långt du vill gå. Du kanske kan knåpa ihop en maskin själv för miljonen men den kommer inte att hålla.

du är fortfarande negativ till min idé men du börjar arta dig vad de gäller priset smile kan dock lova dig att jag kan tillverka minst 2st V2or för en halvmiljon cool sen om dom funkar vette fan tongue

35 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
okej men låt oss säga att de inte skulle funka, har du nån idé om hur motorn skulle vara utformad så de skulle kunna funka?

2 021 Inlägg
5 januari 2009
koeniggseggsggsgdgsg (stavning) är väl i stort sett i kolfiber?

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
5 januari 2009
Rille0 skrev:
koeniggseggsggsgdgsg (stavning) är väl i stort sett i kolfiber?

karossen bara tror jag..

Mvh Christian

82 Inlägg
5 januari 2009
Honda s2000 och NSX har faktiskt sina foder i en blandning med stål i komposit meterial. Så även dom stora biltillverkarna har provat grejer.

Man har varit med för...

Mästare
2 947 Inlägg
5 januari 2009
Iderth skrev:
Honda s2000 och NSX har faktiskt sina foder i en blandning med stål i komposit meterial. Så även dom stora biltillverkarna har provat grejer.

Och Nissan GTRs foder är en påsprayad plasmafilms-historia.
Senast redigerat av KimVsWorld (5 januari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2009
Holme skrev:
Hur är kolfiber mot nötande? ett cylinderlopp till exempel, kommer det nötas ner om det är kolfibern?
Smörjande egenskaper?
Stål kan du ju gjuta i olika legeringar för olika egenskaper. Tänker på lager osv.

Bromsskivor i kolfiber funkar ju ypperligt.  Sen är ju frågan också lite lustig...  "motor i kolfiber" det kan ju vara en turbin, Wankel eller vad som...   tror man gör livet enkelt för sig om man använder sig av en elmotor istället för förbränningsmotor.

Vad vill man uppnå med allt i kolfiber? bättre hållfasthet, lättare motor eller bara vikten? att få något i kolfiber att hålla är säkert inga bekymmer, men vi kan inte använda samma smörjsystem mm som vi är vana vid att se i dagens motorer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

35 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Bromsskivor i kolfiber funkar ju ypperligt.  Sen är ju frågan också lite lustig...  "motor i kolfiber" det kan ju vara en turbin, Wankel eller vad som...   tror man gör livet enkelt för sig om man använder sig av en elmotor istället för förbränningsmotor.

Vad vill man uppnå med allt i kolfiber? bättre hållfasthet, lättare motor eller bara vikten? att få något i kolfiber att hålla är säkert inga bekymmer, men vi kan inte använda samma smörjsystem mm som vi är vana vid att se i dagens motorer.

jag menar givet vis en vanlig förbränningsmotor och inte en jet-motor! målet är just bättre hållfasthet, lättare motor och total vikten.
Elmotorer är inte vad den här tråden handlar om, men om du har läst vad som står ovan så vet du att jag håller på med ett elbilsbygge och behöver ingen hjälp på den fronten.

(jag upprepar mig) Om de nu är så att en vanlig förbränningsmotor av t ex stål inte funkar som kolfiber motor.. hur ska jag du göra för att öka möjligheterna för bättre resultat? kom med förslag!

MVH jeppe

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
Langeman91 skrev:

jag menar givet vis en vanlig förbränningsmotor och inte en jet-motor! målet är just bättre hållfasthet, lättare motor och total vikten.
Elmotorer är inte vad den här tråden handlar om, men om du har läst vad som står ovan så vet du att jag håller på med ett elbilsbygge och behöver ingen hjälp på den fronten.

(jag upprepar mig) Om de nu är så att en vanlig förbränningsmotor av t ex stål inte funkar som kolfiber motor.. hur ska jag du göra för att öka möjligheterna för bättre resultat? kom med förslag!

MVH jeppe

Vanlig förbränningsmotor? Du menar alltså en Ottomotor? Wankel är också en förbränningsmotor, likaså en tvåtaktad kolvmotor.

Kolfiber har mycket bra draghållfasthet, vad gäller tryck, skjuvning och punktbelastningar vet jag faktiskt inte, jag vet dock att glasfiberkompositer inte är allt för hållbara i dessa avseenden, speciellt punktbelastning. Det är nämligen inte riktigt så simpelt som att kolfiber är "hållbart".

Om du ska ge dig in på att bygga en motor i kolfiber så får du nog börja med att plugga lite materiallära och mekanik, annars får du fortsätta drömma!

Sök