Evil_90 skrev:
Jag undrar om generatorer laddar upp till en "maxgräns" eller kan man få ut mer volt/ampere (vet inte riktigt vilket det är i detta fallet) ju snabbare man driver generatorn?
En generator är gjord för att kunna ge ut en viss ström vid en viss spänning, laddspänningen bestäms av regulatorn. Det brukar finnas några olika regulatorer att välja på, för varje generatormodell, som kan ge ut olika laddspänningar. Vissa ger ut 14 V och vissa kan ge ut 14,8 V, finns förstås andra värden mellan dessa två.
Har man kunskap så går det att tillverka en regulator själv, som evilaudio skriver, och då kan man ju göra så att den har justerbar laddspänning om man vill.
För att få ut mer ström ur generatorn så måste den troligen lindas om, vilket ska kunna göras av en bilelektrisk verkstad. Men hur pass mycket det kostar att linda om vet jag dock inte, det kanske är bättre att köpa en större.
Generatorn kan normalt sett inte ge sin maximala ström förrän vid runt 2000-3000 motorvarv, men det beror dels på hur generatorn är gjord och dels vilken utväxling det är mellan generatorn och vevaxeln. På nyare bilar kan nog generatorn ge sitt max redan vid 1500-2000 motorvarv enligt vad jag har förstått.
På tomgång (800-1000 varv) så kan generatorn ofta ge drygt hälften av sin maximala ström med bibehållen laddspänning, sedan sjunker spänningen vid mer belastning. Är tomgången på 500-600 varv så finns risk att generatorn knappt orkar hålla rätt spänning fastän endast halvljuset är igång, men det kan variera mellan olika generatorer även här.