7525
Sök

ang. Generatorer

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
Det förklarar saken.. smile

Ja, remskivor är en riktig djungel och i många listor vi från från Bosch etc finns ingen remskiva med i sprängskisserna.

Då har du garanterat rätt spänning för ditt batteri.. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
Startmotorpunktse skrev:
Det förklarar saken.. smile

Ja, remskivor är en riktig djungel och i många listor vi från från Bosch etc finns ingen remskiva med i sprängskisserna.

Då har du garanterat rätt spänning för ditt batteri.. smile

Jo det funkar bra för att kosta 800:- och vara ett syrabatteri.
Dock vill jag ha ett riktigt torrbatteri men de kostar ju fläsk och lite till :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
Ja, dock är priset på batterier på väg ner då blypriset har sjunkit ordentligt under hösten. Problemet med priserna är dock att priserna släpar 2-4 månader samt att euro kursen har skjutit i höjden.

7 241 Inlägg
5 januari 2009
Startmotorpunktse skrev:
Ja, dock är priset på batterier på väg ner då blypriset har sjunkit ordentligt under hösten. Problemet med priserna är dock att priserna släpar 2-4 månader samt att euro kursen har skjutit i höjden.

Vilket i praktiken betyder ungeför +-0 i slutänden..kanske tom. lite + :S
Men rena torrbatterier har alltid kostat flis. Dock har jag alltid gillat specarna på dem.
En nackdel är iofs det att de vill väl helst ha långsam laddning?

Oj...jag ber om ursäkt till trådskaparen för att vi har spårat av :S
Senast redigerat av Lonefox (5 januari 2009)

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
Ja, så länge euron står på 11kr tror jag inte priset kommer att skjunka nämnvärt dessvärre förrän till somaren.. sad

Nja, det beror på vilken konstruktionstyp som batteriet är tillverkat efter. Både Optima och AGM batterier klarar snabb laddning.

Optima är det bästa batteriet när det gäller snabbladdning, enda nackdelen är att det största Optimat är 75Ah.

7 241 Inlägg
5 januari 2009
Startmotorpunktse skrev:
Ja, så länge euron står på 11kr tror jag inte priset kommer att skjunka nämnvärt dessvärre förrän till somaren.. sad

Nja, det beror på vilken konstruktionstyp som batteriet är tillverkat efter. Både Optima och AGM batterier klarar snabb laddning.

Optima är det bästa batteriet när det gäller snabbladdning, enda nackdelen är att det största Optimat är 75Ah.

Plus att Optima inte är torrbatteri....utan gel. wink
Komme rinte ihåg var förkortingen AGM står för... dröni har nämnt det flera gånger men....jag har för mig att dte inte är samma sak som dryfit dvs rena torrbatterier utan varesig syra eller gel.....

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
Ahaa, du menade riktiga torrbatterier.. smile

Nej, AGM står för "Absorbent glass mat" vilket betyder att syran är bunden i en glasfibermatta och påminner en del om Optima. AGM har dock mer syra än Optima.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Startmotorpunktse skrev:

Vilket i praktiken betyder ungeför +-0 i slutänden..kanske tom. lite + :S
Men rena torrbatterier har alltid kostat flis. Dock har jag alltid gillat specarna på dem.
En nackdel är iofs det att de vill väl helst ha långsam laddning?

Oj...jag ber om ursäkt till trådskaparen för att vi har spårat av :S

HAHA, det är ingen fara wink nu när vi ändå är avspårade men ändå inne på el, kan någon förklara skillnaden mellan växelström och likström? Vet att man kan skicka ström en längre sträcka med växelström. Men inte mer tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

2 655 Inlägg
5 januari 2009
Startmotorpunktse skrev:
@Streckkoden: Säg åt chefen att det är hans tur att skruva lite, han har inte gjort det sen vi var i Tyskland såvitt jag vet.. wink

Så ni har hittat hit med.. smile
Jodå chefen var ner och pillra på en Chrysler generator ("osten") innan han satte sej på planet, den jäveln..

Ledsen för OT..

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelsp%C3%A4nning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liksp%C3%A4nning

där har du evil_90

Men vad gör det för nytta att leda tillbaka ström?? hmm

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
Inom bilar är allt utom generatorn (i de flesta fall) likström. Enda anledningen till att man använder en växelströmsgenerator är att den kan producera klart mer ström än en likströmsgenerator. För att omvandla (likrikta) växelströmmen till likström används en diodbrygga som sitter inbyggd i generatorn.

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
Streckkoden skrev:
Startmotorpunktse skrev:
@Streckkoden: Säg åt chefen att det är hans tur att skruva lite, han har inte gjort det sen vi var i Tyskland såvitt jag vet.. wink

Så ni har hittat hit med.. smile
Jodå chefen var ner och pillra på en Chrysler generator ("osten") innan han satte sej på planet, den jäveln..

Ledsen för OT..

Sedär, trodde han glömt bort hur man gör.. wink

Ja, ett riktigt bra forum där man kan hjälpa till i vissa fall.. smile

7 241 Inlägg
5 januari 2009
Startmotorpunktse skrev:
Ahaa, du menade riktiga torrbatterier.. smile

Nej, AGM står för "Absorbent glass mat" vilket betyder att syran är bunden i en glasfibermatta och påminner en del om Optima. AGM har dock mer syra än Optima.

Jo just det...så var det.
Hehe jo klart jag menar RIKTIGA batterier;) Men som sagt.... DE kostar fläsk o lite till sad

Mätt 960-skivan. 50.5mm kom jag fram till.
Skall bara leta upp en lös 240-skiva med....

2 655 Inlägg
5 januari 2009
240 skivan är inte mindre, den ligger runt en 50mm den med.

7 241 Inlägg
5 januari 2009
Streckkoden skrev:
240 skivan är inte mindre, den ligger runt en 50mm den med.

Frågan är hur mkt det skiljer eftersom jag har 14.x redan vid tomgång....
Äsch skitsamma.....så länge dte funkar big_smile

1 785 Inlägg
5 januari 2009
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
Man kan köpa en annan regulator som höjer spänningen....

Men mer ampere kan man inte få ut då det är lindningen i generatorn som avgör hur mkt ström man kan få ut.
Spänningen regleras av regulatorn.

fanns ju en bra "manik" för sånt för typ 10 år.. big_smile  den satt på rätt mång db bilar.

Det är en "MR Charge" du tänker på!

Möjlighet till förhöjd laddspänning genom att tillfälligt växla laddspänning med en switch. Steglöst ställbar låg och högladdning upp till 18Volt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
5 januari 2009
Lonefox skrev:
Komme rinte ihåg var förkortingen AGM står för... dröni har nämnt det flera gånger men....jag har för mig att dte inte är samma sak som dryfit dvs rena torrbatterier utan varesig syra eller gel.....

Nuuu...kan jag inte hålla tyst här. wink

Optima är ett AGM-batteri, inte ett GEL-batteri. Sedan finns inga bilbatterier som är rena torrbatterier (vad jag vet iaf), det handlar om antingen AGM eller GEL. Samtliga batterier har alltså syra. AGM-batterier kallas tydligen ibland för "starved", vilket har med den lilla mängden syra att göra. Är ju också därför som dessa batterityper är extra känsliga för överladdning. smile

Om Optima innehåller mindre mängd syra än andra AGM-batterier i samma storlek vet jag inte, det kanske är så.

Mätte iaf nyss diametern på remskivan till min 80 A Bosch generator som jag hade förut på 240:in, den var ca 40 mm i botten på skivan och 67 mm i ytterkant.

7 241 Inlägg
5 januari 2009
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:

Nuuu...kan jag inte hålla tyst här. wink

Optima är ett AGM-batteri, inte ett GEL-batteri. Sedan finns inga bilbatterier som är rena torrbatterier (vad jag vet iaf), det handlar om antingen AGM eller GEL. Samtliga batterier har alltså syra. AGM-batterier kallas tydligen ibland för "starved", vilket har med den lilla mängden syra att göra. Är ju också därför som dessa batterityper är extra känsliga för överladdning. smile

Om Optima innehåller mindre mängd syra än andra AGM-batterier i samma storlek vet jag inte, det kanske är så.

Mätte iaf nyss diametern på remskivan till min 80 A Bosch generator som jag hade förut på 240:in, den var ca 40 mm i botten på skivan och 67 mm i ytterkant.

Bara jag som är kvar i vad som sades då de lanserades roll Det sades att de var gel-batterier.

Ah nej det finns inga rena torrbatterier för bil...men likväl finns det 12V att införskaffa wink Dock kostar de ju multum.

Ah men säg 45 i mitten av remmen då.
Så 50.5mm mot 45mm....dvs fler RPMpå generatorn...vilket jag misstänkte.
Men ÄR det verkligen tillräckligt för att den verkligen skall ge fullt redan vid tomgång?

7 283 Inlägg
5 januari 2009
När vi ändå är inne på det, vad händer om man har för stor remskiva då?
Tänkte bara så att man får bättre laddning på lägre varv men vill inte varva sönder? generatorn.

Sök