7495
Sök

ang. Generatorer

21 761 Inlägg
5 januari 2009
Nja, om remskivan är stor så blir utväxlingen åt fel håll. Generatorn snurrar långsammare. Det är en mindre remskiva man ska ha i så fall. smile

Jag snackade med Streckkoden om liknande saker förut och en generatorn pallar väl normalt sett med hyffsat höga varv om jag inte minns fel, dessutom går det nog inte att göra remskivan så ruskigt mycket mindre egentligen.

Generatorkillarna här ovanför borde ju veta iaf. smile

21 761 Inlägg
5 januari 2009
Lonefox skrev:
Ah men säg 45 i mitten av remmen då.

Hmm, men när remmen ligger i spåret så tycker åtminstone jag att den ligger i den övre delen av skivan. Då borde väl den effektiva drivningen ligga vid tex 50-55 mm eller nåt sånt. hmm

Eller är det galet tänkt?
Senast redigerat av Drönirettab (5 januari 2009)

1 785 Inlägg
5 januari 2009
Evil_90 skrev:
Lonefox skrev:
Startmotorpunktse skrev:
Ja, dock är priset på batterier på väg ner då blypriset har sjunkit ordentligt under hösten. Problemet med priserna är dock att priserna släpar 2-4 månader samt att euro kursen har skjutit i höjden.

Vilket i praktiken betyder ungeför +-0 i slutänden..kanske tom. lite + :S
Men rena torrbatterier har alltid kostat flis. Dock har jag alltid gillat specarna på dem.
En nackdel är iofs det att de vill väl helst ha långsam laddning?

Oj...jag ber om ursäkt till trådskaparen för att vi har spårat av :S

HAHA, det är ingen fara wink nu när vi ändå är avspårade men ändå inne på el, kan någon förklara skillnaden mellan växelström och likström? Vet att man kan skicka ström en längre sträcka med växelström. Men inte mer tongue

Att gå in på skillnaden mellan likspänning och växelspänning är en lång historia.

Men jag kan förklara varför just generatorn i moderna bilar är växelströms generatorer.

Det finns flera anledningar till att man använder växelströms generatorn.

1 Växelströms generatorn är effektivare redan från låga varv och även på högre.

2 Växelströms generatorn är mycket mer hållbar eftersom den saknar kommutatorn och kol. Detta är likströms generatorns största problem

3 Man behöver inga reläer eller för att koppla bort generatorns lindningar från batteriet. Detta sköter likriktarna i växelströms generatorn.

4 Den är på många punkter mer driftsäker och effektiv än en likströms generator, vad det gäller temperatur, futighet, smuts, vibrationer. Den mest hållbara och underhållsfria varianten av växelströms generator är den med ledpolsrotor. Denna typen av generator sitter ofta på entrepenadmaskiner och lastbilar.
Senast redigerat av dbjanoz (5 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 655 Inlägg
5 januari 2009
Kan inte riktigt hålla med om informationen du skrev i tidigare inlägg.

Växelströmsgeneratorer har också kol, som går mot en kollektor/släpring. Samma princip som likströmmarna.

Generatorer behöver jobba mot ett laddrelä för att kunna reglera av spänningen. Diodbryggan klarar inte av det. När reläet inte reglerar av så är det inte ovanligt att generatorn fortsätter att ladda upp till ca 17-18V på en 12V generator.

Skulle gärna vilja se en underhållsfri generator.

När det gäller diametern på remskivan så går det inte att komma ner speciellt mycket mer än ca 50mm. För remmen ska ha tillräckligt med anläggningsyta, så remmen inte slirar vid full belastning.
Senast redigerat av Streckkoden (5 januari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
Ah men säg 45 i mitten av remmen då.

Hmm, men när remmen ligger i spåret så tycker åtminstone jag att den ligger i den övre delen av skivan. Då borde väl den effektiva drivningen ligga vid tex 50-55 mm eller nåt sånt. hmm

Eller är det galet tänkt?

Glider neråt allt eftersom den slits med. Därför räknade jag på ett mellanting av måtten wink
De remmar jag köper ligger ALDRIG längst ut i skivan...dock är de ej riktigt lika breda som original från början. Men de håller längre smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
5 januari 2009
Streckkoden skrev:
Kan inte riktigt hålla med om informationen du skrev i tidigare inlägg.

Växelströmsgeneratorer har också kol, som går mot en kollektor/släpring. Samma princip som likströmmarna.

Generatorer behöver jobba mot ett laddrelä för att kunna reglera av spänningen. Diodbryggan klarar inte av det. När reläet inte reglerar av så är det inte ovanligt att generatorn fortsätter att ladda upp till ca 17-18V på en 12V generator.

Skulle gärna vilja se en underhållsfri generator.

När det gäller diametern på remskivan så går det inte att komma ner speciellt mycket mer än ca 50mm. För remmen ska ha tillräckligt med anläggningsyta, så remmen inte slirar vid full belastning.

Stor skillnad när det är kol mot släpringar eller mot en kommutator. Jag sa inte att den saknar kol. Jo förlåt det råkade jag fan skriva. Rättelse där ja.

Hur som helst är det kommutatorn som sliter enormt mycket på kolen, det damm som bildas ger upphov till dåligt kontakt.

Blanda inte ihop frånkopplingen och laddreglering. Blanda inte ihop relä med regulator

Jag skrev mest underhållsfria!
Senast redigerat av dbjanoz (5 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Följ strömmen..
233 Inlägg
7 januari 2009
De flesta växelströmsgeneratorer är anpassade att klara upp till 10000 v/m kontinuerligt.

Gällande växelström och likström tycker jag det finns fördelar och nackdelar med respektive generator.

Om man tittar i backspegeln då det bara fanns likströmsgeneratorer var det inte mycket som behövdes repareras på dem. Oftast bytte man kol, kullager och svarvade kollektorn. Laddade det dåligt justerade man laddningsreläet. Det stora problemet var, som nämnts tidigare, koldamm och det är egentligen det enda (tillsammans med koppar från kollektorn) som fanns i form av smuts inne i generatorn då de var helt slutna. En likströmsgenerator innehåller: Ankare (som kollektorn också sitter monterad på)
, fält, kullager, kol och laddningsrelä.

En växelströmsgenerator å andra sidan har som bekant inte någon kollektor utan 2st släpringar istället vilket gör att kolen slits något mindre, jag återkommer till en jämförelse lite senare. Generatorn är klart mer öppen då den kyls av genomströmmande luft vilket oftast leder till att de är klart mer smutsiga invändigt än en likströmsgenerator och även mer utsatta för vatten och stenar mm. Den har fler komponenter då den även har en likriktare (diodbrygga) vilken är den näst vanligaste felorsaken efter regulatorn. En växelströmsgenerator innehåller: Rotor (med släpringar), stator, diodbrygga, kullager, kol och regulator.

Om man ser till delar och hållbarhet håller en likströmsgenerator bättre än en växelströmsgenerator men, och observera detta, det är om man jämför generatorer som är tillverkade runt 1970. Idag tillverkas nästan inga likströmare så det är svårt att veta hur utvecklingen skulle sett ut med dagens teknik. En växelströmsgenerator konstruerad idag håller vanligtvis 2-3 gånger så länge som en likströmsgenerator från 1970. De fördelar som en växelströmsgenerator har jämfört med en likström är att den väger mindre och tar mindre plats och det är det som man jagar idag.

Gällande kol och kollektor så är alla fläktar likströmsmotorer och de brukar hålla 20-25000 mil i snitt medans kolen i en växelströmsgenerator håller i snitt 30000 mil.

Sök