4766
Sök

Aktivera Windows?

1 364 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Hej Köpte min dator begagnad den var precis formaterad men det står att den inte är aktiverad:( När jag aktiverar windows så fungerar inte nyckel koden den som står på chassit mad antar att det är för att på etiketen med koden står det windows xp home edition men killen jag köpt datorn av har instalerat windows xp proffersional så det funkar inte :S hur ska jag göra för att aktivera windows ?

Är väldigt taksam för svar!smile

2 337 Inlägg
4 januari 2009
Kolla med säljaren om han har originalskivor till XP Home liggandes?

1 364 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Sarge skrev:

det skullle jag kunna göra tongue men han bor 20mil härifrån å fick en massa drivrutinsskivor tror det var allt han hade hmm

2 337 Inlägg
4 januari 2009
Beangt skrev:
Sarge skrev:

det skullle jag kunna göra tongue men han bor 20mil härifrån å fick en massa drivrutinsskivor tror det var allt han hade hmm

Då blir det lite svårare. Enda lagliga lösningen isf torde ju vara att införskaffa en ny kopia av XP.

1 364 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Sarge skrev:
Beangt skrev:
Sarge skrev:

Då blir det lite svårare. Enda lagliga lösningen isf torde ju vara att införskaffa en ny kopia av XP.

Okej är inte det ganska dyrt? :S Vad finns det för annan lösning då ?wink

Administratör
11 968 Inlägg
4 januari 2009
Den lagliga lösningen är den enda som får diskuteras i forumet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 364 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Okej hur ska jag bära mig åt för att fixa deT? hur fixar jag home edition:(

Miklen
4 januari 2009
Det är inte helt gratis nej. om man kollar hos dustin så ligger en Home OEM (som du inte kan köpa) på 995kr så det är iaf minst dubbelt så dyrt skulle ja gissa, kanske går att köpa billigare nånstans.

Andra alternativet är ifall du känner nån som har en fullständig xp version som dom inte använder eller nåt som kan tänka sig sälja den licensen till dig..

Eftersom datorn är "begagnad" så måste du ju köpa ett fullständigt operativsystem till den..Alltså en retail version och dom kostar..så är det bara även om det är ett gammalt OS
Senast redigerat av Miklen (4 januari 2009)

712 Inlägg
4 januari 2009
Kolla på blocket.. folk brukar sälja lagliga för runt 500kr.
Har själv köpt en då jag tröttnade på mitt fulXP och allt krångel när det skulle uppdateras.

PM:a mig om du vill ha mail till nån som säljer ett lagligt..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2009
Host *MUblinder* Host *google*

Detta program (tror det hette så) blockerar INTE microsoft och gör INTE så att du kan köra med pirat OS.
Så detta inlägget är rätt onödigt egentligen lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Miklen
4 januari 2009
b-fuel skrev:
finns en sida med gratiskoder till xp men kommer inte ihåg vad det heter du får googla lite så kommer du hitta den

Dom må vara gratis.. men lika gratis och lagligt som att stjäla det direkt i affären och som chrizz nyss sa så får det inte diskuteras här..

1 364 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
:DOkej ska kolla upp detta tack för alla svar!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
5 januari 2009
Du har ju en licens iom att du har ett äkta serienr på etiketten. Skaffa en XP Home OEM CD på valfritt sätt, och installera med ditt serienr.
Annars har man kunnat köpa Windows-skivor utan licenskod förut också, dom kostade inte många kronor.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

2 230 Inlägg
5 januari 2009
ja eftersom du har en märkes dator med nyckel på chassit så är det bara att skaffa en OEM skiva. dvs som går att köpa typ överallt. sen går OEM få tag på annat vis med, för är ju igentligen nyckeln du betalar för å inte skivan tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2009
Fråga vad säljaren har gjort med datorn...för på en OEM XP ska du aldrig behöva uppge de där numret på chassit mer än vid första installationen.
Det de däremot reagerar på är om du byter hårdvara såsom exempelvis moderkort. Då måste du aktivera de igen, kolla om säljaren bytt ngn hårdvara helt enkelt till o börja med..
Sen skulle ja köpa XP Pro om ja skulle köpa nåt då Home e bra mkt sämre egentligen...har home på bärbara *spy*

V4
218 Inlägg
5 januari 2009
Som tidigare sagts i tråden så skaffar du fram en xp home skiva från någon polare eller laddar ner en, detta är inte olagligt eftersom det är nyckeln du betalar för och den har du ju redan. Så bästa tippset är att få tag i vilken home skiva som heöst och installera med din nyckel.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Sök