5 januari 2009
Trådstartare
God eftermiddag och god fortsättning!
Mycket kortfattat:
Är ett 2-kanaligt Rockford Fosgate T4002-steg lämpligt att driva en Rockford Fosgate Stage3 12" Shallow-baslåda med?
Mer ingående:
Jag har länge velat uppgradera ljudsystemet i min bil och nu har jag satt igång. Stereon bytte jag ut mot en JVC 7" dubbel-din DVD-spelare som jag fastnade för. BRL rekommenderade mig diskanter, 6,5" och 6x9"-högtalare av märket Infinity och så fick det bli. Kappor monterades häromdagen och jag blev mycket nöjd med det klart renare ljudet. Pöjkarna på BRL rekommenderade mig även slutsteg och baslåda av märket Rockford Fosgate, men där står det still.
Tidigare hade jag tänkt driva samtliga högtalare med slutsteg, men sedan jag bytte ut de urpsrungliga har jag insett att jag aldrig kommer att behöva mer effekt än stereon klämmer ur sig. Jag har inte i avsikt att spela för folk utanför bilen, utan nöjer mig med bra ljud på insidan. Detta innebär att volymen sällan är högre än att jag kan koncentrera mig på körningen medan musiken spelas.
Jag vill ha en baslåda för att få ett lite fylligare basljud, men även här är jag ute efter något som låter bra trots att volymen inte är skyhög. En färdig baslåda jag funderar på är Rockford Fosgate Stage3 12" Shallow, då den passar alldeles utmärkt i min bil. Jag kan rikta högtalaren genom skidluckan och få mycket utrymme kvar i skuffen. Jag ställer mig dock något skeptisk till huruvida baslådan är tillräckligt stor för att låta bra. En känsla jag får som nybörjare är att ovan nämnda baslåda kräver ganska mycket volym för att låta skapligt. Det är som sagt inte vad jag är ute efter, men jag är som sagt nybörjare inom billjudets värld.
Vilken baslösning jag än satsar på blir det i alla fall en enkel 12"-högtalare som jag tänker rikta genom min skidlucka. Då kommer nästa bekymmer... nämligen slutsteg.
Min stereo har endast en lågnivåutgång och jag tänker därför endast använda mig av ett slutsteg, detta för att driva min baslåda. Jag har blivit erbjuden att köpa ett begagnat 2-kanaligt Rockford Fosgate T4002-steg och jag funderar på om det kan vara vettigt att brygga det för att driva min bashögtalare, eller om jag måste satsa på ett monosteg. Vad anser ni är vettigast i mitt fall?
Mycket tacksam för svar