Någon som testat Google Chrome?

Koxen Stolt RHD Fjant
7 januari 2009 · 130 Inlägg

Sitter och bekantar mig med nya webbläsaren Google Chrome, inget jätte revolutionerande förutom att adressfältet är smartare än allt annat jag testat, men det sprider en elegant och gedigen energi ifrån sig och jag har fastnat direkt.

http://www.google.com/chrome

hade tidigare problem med firefox på t.ex youtube osv, film som stannar och fuckar upp förmågan att spola. nu verkar det fungera perfekt dock.

Vilka är för eller emot? nack / fördelar?

decib3L Körv
8 januari 2009 · 3 535 Inlägg

Har det på datorn smile Tycker det funkar skitbra. Men av någon anledning så är jag kvar i firefox.

Det är något med Google som skrämmer mig.. Kan det kanske vara att dom finns överallt? Och att dom vet ALLT om ALLA numera.

Truckdriving Man
yakozan
8 januari 2009 · 333 Inlägg

jag kör google chrome hemma.
Tycker att den drar mindre prestanda än firefox och IE. Startar typ direkt.
Det enda jag har problem med är att den ibland hänger sig. Får upp något meddelande om nåt java script eller nåt.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Evil_90 +Uppfinnare+
8 januari 2009 · 643 Inlägg

Kör på Mac wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Evil_90 skrev:
Kör på Mac wink

Chrome till Mac är väl på G, om jag inte minns fel?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Jo, Chrome är vettigt. Vet inte varför, för jag är fortfarande kvar i Firefox. Dock funkar Chrome enligt mig bättre på alla sätt och vis (Firefox strular som attan på datorn hemma).

Var väl en av dom första som körde betan. Tycker faktiskt att Chrome var vettigt redan då. Dock skulle jag vilja se lite fler inställningsmöjligheter. Jag gillar dock det där med statusfält som kommer fram endast i vissa tillfällen, samt att adressfält/menyer är så himla "slimmade". Det gör verkligen att ens skärm känns större när det blir mer yta till hemsidan i fråga. Kul kul.

Google har verkligen lyckats att göra en läsare som är väldigt enkel och väldigt snabb. Gillar deras funktion som innebär att varje flik är en process. Så om en flik låser sig, så låser sig inte programmet. Det är great! Förutom det så har den ju i princip allt som Firefox har, t.ex.

Senast redigerat av Hexenhammer (8 januari 2009)

Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Låter som om man skulle testa chrome, IE 7 är ju inte allt för rolig  testade 8 betan som var bättre men ändå roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Koxen Stolt RHD Fjant
8 januari 2009 · 130 Inlägg

Håller med ovanstående att man får en liten magkänsla av att google håller ögonen på allt man gör men å andra sidan har google aldrig direkt gjort mig skada, bara vart lite irreterad över småsaker som google bar och google analytics. Håller man ögonen öppna när man installerar program så klarar man sig dock.

Känner även jag att det går fortare. sen gillar jag att man kan öppna ett inkognito fönster där allt man gör INTE sparas i cookies eller historiken, PORRSURFAAAA!! haha big_smile

Senast redigerat av Koxen (8 januari 2009)

MilleN
8 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Stör mig lite på att alla lösenord man sparat är fullt synliga efter några klick i options, och att varje flik blir en egen process. Är en fördel om bara en flik låser sig men ändå jobbigt.

Den största orsaken till att jag gick tillbaks till IE7 är ändå att det inte går att trycka ner mittenmushjulet och dra musen upp/ner för att scrolla snabbt smile Vissa vanor måste man ha kvar.

Det går ju sjuuuuuukt mycket snabbare än IE7 men jag har inte så brått.

Mortalis VW-nörd?
8 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Här är anledningen till varför ja inte tänker köra Google Chrome.

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor.


11.2 Du samtycker till att denna licens ger Google rättighet att göra sådant innehåll tillgängligt för andra företag, organisationer eller enskilda med vilka Google har relationer med syfte att tillhandahålla syndikerade tjänster, samt att använda sådant innehåll i samband med tillhandahållandet av dessa tjänster.

11.3 Du är medveten om att Google, i och med utförandet av erforderliga tekniska steg för att tillhandahålla våra användare tjänsterna, kan (a) överföra eller distribuera ditt innehåll över olika allmänna nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar av ditt innehåll som är nödvändiga för att forma och anpassa innehållet efter tekniska krav för anslutande nätverk, enheter, tjänster eller media. Du samtycker till att denna licens tillåter Google att vidta dessa åtgärder.

11.4 Du bekräftar och garanterar Google att du innehar alla de rättigheter, all den makt och befogenhet som krävs för att bevilja ovanstående licens.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 januari 2009 · 1 874 Inlägg

MilleN skrev:
Stör mig lite på att alla lösenord man sparat är fullt synliga efter några klick i options, och att varje flik blir en egen process. Är en fördel om bara en flik låser sig men ändå jobbigt.

Den största orsaken till att jag gick tillbaks till IE7 är ändå att det inte går att trycka ner mittenmushjulet och dra musen upp/ner för att scrolla snabbt smile Vissa vanor måste man ha kvar.

Det går ju sjuuuuuukt mycket snabbare än IE7 men jag har inte så brått.

Varför är det med flikarna jobbigt. Det är ju knappast så att dom tar mer kraft för det!?

IE7 måste ju trots allt vara det sämsta hittills. Safari, Opera, Firefox, Maxthon, Chrome.. ja.. Alla läser kod snabbare än IE7. Alla läser kod mer korrekt än IE7. Dom har inte tramsiga utjämningseffekter på typsnitt, som gör att all text ser ut som skit (som IE7 har). Och så vidare, och så vidare...

Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Mortalis skrev:
Här är anledningen till varför ja inte tänker köra Google Chrome.

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor.


11.2 Du samtycker till att denna licens ger Google rättighet att göra sådant innehåll tillgängligt för andra företag, organisationer eller enskilda med vilka Google har relationer med syfte att tillhandahålla syndikerade tjänster, samt att använda sådant innehåll i samband med tillhandahållandet av dessa tjänster.

11.3 Du är medveten om att Google, i och med utförandet av erforderliga tekniska steg för att tillhandahålla våra användare tjänsterna, kan (a) överföra eller distribuera ditt innehåll över olika allmänna nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar av ditt innehåll som är nödvändiga för att forma och anpassa innehållet efter tekniska krav för anslutande nätverk, enheter, tjänster eller media. Du samtycker till att denna licens tillåter Google att vidta dessa åtgärder.

11.4 Du bekräftar och garanterar Google att du innehar alla de rättigheter, all den makt och befogenhet som krävs för att bevilja ovanstående licens.

Tror även Microsoft har slängt ihop lite rafs med en massa fina ord som förbehåller dom rätten till allt. Denna accepterar man förmodligen automatiskt i och med man kör Windows.

Fast du kanske kör nått annat än windows och IE ofs?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MilleN
8 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Varför är det med flikarna jobbigt. Det är ju knappast så att dom tar mer kraft för det!?

IE7 måste ju trots allt vara det sämsta hittills. Safari, Opera, Firefox, Maxthon, Chrome.. ja.. Alla läser kod snabbare än IE7. Alla läser kod mer korrekt än IE7. Dom har inte tramsiga utjämningseffekter på typsnitt, som gör att all text ser ut som skit (som IE7 har). Och så vidare, och så vidare...

Nja är väl mest störande att ibland se uppemot 10 processer istället för att ha det samlat. Det med lösenorden och scrollhjulet är mer störande med Chrome i så fall men jag bara nämnde det med processerna.

Jag vet som sagt att IE7 är segare osv men jag har vant mig vid hur det ser ut och gillar det då det passar mig, tyckte snarare att typsnitten blev konstiga med Chrome.

Jag har kört Firefox och orkar inte hålla på med massa plugins för att få det som jag är van vid, gillade bl.a. inte filnedladdningsfönstret. Sedan får du tycka att jag har fel eller rätt men jag har i alla fall testat det under en längre period och vid en senare formatering valde jag att ha kvar IE7 helt enkelt och så är det med det smile

wildboy_87_
8 januari 2009 · 1 062 Inlägg

satan det va snabbt då !! ( har ie7 annars)

ska testa det en vecka å kolla om det funkar big_smile

Team Björkeryd
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 januari 2009 · 1 874 Inlägg

MilleN skrev:
Nja är väl mest störande att ibland se uppemot 10 processer istället för att ha det samlat. Det med lösenorden och scrollhjulet är mer störande med Chrome i så fall men jag bara nämnde det med processerna.

Jag vet som sagt att IE7 är segare osv men jag har vant mig vid hur det ser ut och gillar det då det passar mig, tyckte snarare att typsnitten blev konstiga med Chrome.

Jag har kört Firefox och orkar inte hålla på med massa plugins för att få det som jag är van vid, gillade bl.a. inte filnedladdningsfönstret. Sedan får du tycka att jag har fel eller rätt men jag har i alla fall testat det under en längre period och vid en senare formatering valde jag att ha kvar IE7 helt enkelt och så är det med det smile

Fast om dom inte tar upp mer kraft än en process, vad är då problemet? Det är väl ändå
mer störande om man gör en massa viktiga saker och hela programmet låser sig, bara för
att en sida av dina tio flikar låser sig?

Det där med scrollhjulet kan jag faktiskt hålla med om. Även om jag mestadels scrollar "vanligt"
på hjulet. Och även det där med lösenorden är ju lite sådär. Det går ju dock att kryssa ur rutan
"spara lösenord". Och även om rutan är i kryssad, så måste man ju faktiskt klicka på knappen
"spara mitt lösenord". Annars sparas ju inget. Kan dock hålla med om att det är jävligt dåligt att
man kan gå in och titta på lösenorden hur som helst.

Alla typsnitt ser likadana ut i Chrome, Firefox, Safari, Opera och Maxthon. IE7 har en funktion som
gör att typsnitten får mjukare kanter, vilket förstör hela tanken med att göra hemsidor som ser
likadana ut överallt. Och sedan kan som sagt IE inte läsa koder som de andra webbläsarna, vilket
innebär att när man gör en hemsida med en fräsch, modern kod, så måste man i princip koda sida
en gång till, för Internet Explorer. T.ex kan inte IE läsa Justify-kod för typsnitt, som är typ en utav
världens mest "basic" kod. Men men...

Jo, fönstret är lite jobbigt i längden. Men det går att välja att det inte är öppet så fort man laddar ner
något. Det är liksom inga problem. Man behöver inte heller tanka en massa pluggar för att få
det att vara som IE7. Det enda man behöver göra är väl att skaffa virus och tanka ner ett program
som gör att webbläsaren inte kan läsa koder till hemsidor... big_smile

Mortalis VW-nörd?
8 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Rquired skrev:

Mortalis skrev:
Här är anledningen till varför ja inte tänker köra Google Chrome.

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor.


11.2 Du samtycker till att denna licens ger Google rättighet att göra sådant innehåll tillgängligt för andra företag, organisationer eller enskilda med vilka Google har relationer med syfte att tillhandahålla syndikerade tjänster, samt att använda sådant innehåll i samband med tillhandahållandet av dessa tjänster.

11.3 Du är medveten om att Google, i och med utförandet av erforderliga tekniska steg för att tillhandahålla våra användare tjänsterna, kan (a) överföra eller distribuera ditt innehåll över olika allmänna nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar av ditt innehåll som är nödvändiga för att forma och anpassa innehållet efter tekniska krav för anslutande nätverk, enheter, tjänster eller media. Du samtycker till att denna licens tillåter Google att vidta dessa åtgärder.

11.4 Du bekräftar och garanterar Google att du innehar alla de rättigheter, all den makt och befogenhet som krävs för att bevilja ovanstående licens.

Tror även Microsoft har slängt ihop lite rafs med en massa fina ord som förbehåller dom rätten till allt. Denna accepterar man förmodligen automatiskt i och med man kör Windows.

Fast du kanske kör nått annat än windows och IE ofs?

Windows kör jag ju, iom att Linux hatar mig smile Allt ja gör där går åt helvete tongue
Men Explorer kör jag ej, tror aldrig jag haft de som standardläsare. När vi fick lära oss om datorer i mellanstadiet, typ 2 sekler sen, så va de Netscape som gällde smile

bremnes
8 januari 2009 · 133 Inlägg

Jag har alltid kört allt annat än Internet explorer t.ex. Opera när den kom (skitsnabb då) Firefox m.m. men kör sen en tid tillbaks med Chrome och är riktigt nöjd iofs vissa funktioner som inte funkar men då kör jag Firefox smile
Hatar internet explorer helt enkelt och Bill Gates sätt att lura på folk en medioker webbläsare som är segare än en gräsklippare.

Kämpande familjefar ---- barnvagn eller baslåda :( :)
Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Mortalis skrev:

Rquired skrev:

Mortalis skrev:
Här är anledningen till varför ja inte tänker köra Google Chrome.

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor.


11.2 Du samtycker till att denna licens ger Google rättighet att göra sådant innehåll tillgängligt för andra företag, organisationer eller enskilda med vilka Google har relationer med syfte att tillhandahålla syndikerade tjänster, samt att använda sådant innehåll i samband med tillhandahållandet av dessa tjänster.

11.3 Du är medveten om att Google, i och med utförandet av erforderliga tekniska steg för att tillhandahålla våra användare tjänsterna, kan (a) överföra eller distribuera ditt innehåll över olika allmänna nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar av ditt innehåll som är nödvändiga för att forma och anpassa innehållet efter tekniska krav för anslutande nätverk, enheter, tjänster eller media. Du samtycker till att denna licens tillåter Google att vidta dessa åtgärder.

11.4 Du bekräftar och garanterar Google att du innehar alla de rättigheter, all den makt och befogenhet som krävs för att bevilja ovanstående licens.

Tror även Microsoft har slängt ihop lite rafs med en massa fina ord som förbehåller dom rätten till allt. Denna accepterar man förmodligen automatiskt i och med man kör Windows.

Fast du kanske kör nått annat än windows och IE ofs?

Windows kör jag ju, iom att Linux hatar mig smile Allt ja gör där går åt helvete tongue
Men Explorer kör jag ej, tror aldrig jag haft de som standardläsare. När vi fick lära oss om datorer i mellanstadiet, typ 2 sekler sen, så va de Netscape som gällde smile

Tycker det känns som om Windows hatar en, alltid nått nytt som jävlas med en när man just fixat en sak tongue Netscape har jag aldrig testat men det skulle man kanske göra...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
leksak Kanon..
8 januari 2009 · 1 473 Inlägg

Provade betan en snabbis när den precis kom.
Mycket möjligt att det blir chrome nästa gång man rensar datorn men kör vidare på firefox tills dess.

Felax
9 januari 2009 · 1 963 Inlägg

Jag kör chrome och firefox, chrome är snabbt som attan, men gillar bättre firefox, skulle vara lite rappare bara smile

Men are not born - Men are made
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang