3705
Sök

delning framsystem ? sam midbas funderingar..

med lem
1 925 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
tjena !

har 2st L7 15" basar som jag delar av vid 65hz ca.. vid vilken fekvens ska jag dela framsystemet på ? både hp och lp. det är kicker ds framsystem.

sen har jag lite funderingar kring att bygga in min 10" cvr som midbas under handsfacket. stort ? mjo,,
men hur som helst.. hur delar jag 10an för att den ska spela grym midbas ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

7 281 Inlägg
9 januari 2009
Lp ska du inte köra på framsystemet.
Hp, ja börja på 80hz kanske och jobba dig neråt.

10 287 Inlägg
9 januari 2009
Vill du ha bra ljudbild skall du låta bli att lägga midbasen "framme till höger". Se till att bygga riktig midbas från båda sidorna fram.

/Göran

_fillan_ skrev:
sen har jag lite funderingar kring att bygga in min 10" cvr som midbas under handsfacket. stort ? mjo,,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

med lem
1 925 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
det är inget välljuds bygge.. det ska bara spela högt, till musik.

självklart ska man kunna lyssna till vardags med smile

1 727 Inlägg
11 januari 2009
_fillan_ skrev:
tjena !

har 2st L7 15" basar som jag delar av vid 65hz ca.. vid vilken fekvens ska jag dela framsystemet på ? både hp och lp. det är kicker ds framsystem.

När du säger hp på midden, måste jag fråga om du kör aktivt till diskant ochså.
I övrigt har sharky rätt, det kommer att bli skumt, justerad för att det ska spela på, kommer den slå, men det kommer låta helfel, justerar du för rätt ljud, är det inte lösningen för dig.

Du borde i mitt tycke se över helheten lite, har du allt du behöver, eller har du tänkt o handla.
Då rek. jag isf ett "bättre" kit eller egentligen ett riktigt bra steg. (kanske du redan har)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 785 Inlägg
11 januari 2009
_fillan_ skrev:
tjena !

Dela framsystemet så lågt du kan 30-50hz endast HP.

Midbasar så stora som 10" behövs ej delas nedåt endast uppåt, de får en naturlig avrullning i frekvens pga den lilla slutna lådan. Eftersom du bara ska ha 1st 10"bas så akta dig för att gå för högt i frekvens. Ljudbilden kommer att bli vriden. 100hz för midbasen i hanskfacket. Hade du haft ett par midbasar monterade i t ex dörrarna hade du kunnat dela dem upp till 250-350Hz.
Senast redigerat av dbjanoz (11 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

med lem
1 925 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
okej, om vi dumpar iden med 10"aren som midbas.

hur ska jag ställa in steget ? det är ett mutant mt80.2 . framsystem kicker ds 6,5".

basarna är kicker L7 15" som delas vid ca 65hz. vill liksom har lite mer tryck i midbasen.

turboabstinens
442 Inlägg
13 januari 2009
Dela midbasen/arna på 60 hz kanske? du får lyssna dig fram lite så det blir en bra övergång. Jag skulle använda aktiva delningsfilter som delar uppåt och har diskanter inkopplade.

ocertifierad klåpmekare

Sök