Stäng tråd tack.

Cronholm
9 januari 2009 · 56 Inlägg

Stäng tråd tack.
// C.

Senast redigerat av Cronholm (22 januari 2009)

Sarge
9 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Först och främst: Skriv en vettig rubrik! Och använd sökfunktionen! Finns hur många trådar som helst om förstabilar, Saab 9-3 och förmodligen 206 RC också.

Men, mellan de två skulle jag utan tvekan välja Saaben. Har inte mycket positivt att säga om Peugeot 206.

M635Forever
9 januari 2009 · 101 Inlägg

Sikta in dig på en billig förstabil,och om du har tummen rätt på handen och vill lära dig/kan   skruva,så tycker jag du ska skaffa dig en Volvo 740,850 eller BMW av modell tidigare än 96,då beggade reservdelar finns i massor+ är billiga.
Alla med nytaget körkort,har en "invänjnings" period,där man lär sig att köra i trafiken med den tillhörande rytmen/tempo.
Man testar även gränser(killar främst) där ett missöde verkligen kan knacka på dörren i den minst oväntade situationen.

Inge fel på rubriken....hajjade direkt vad det handlade om!

Senast redigerat av M635Forever (9 januari 2009)

BMW M635Csi "Pamela" (1984)
fegiis
9 januari 2009 · 130 Inlägg

Bara att hålla med "M635Forever" Som jag brukar säga man behöver inte åka fort för att ha roligt smile

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

Som  förstabilsköpare ska Du tänka på följande  :
1. Se till att köpa en bra begbil efter konstens alla regler, en tvärslut turbo på t.ex en Saab är
inte det billigaste.
2 . Du ska inte bara titta på vad bilen kostar att köpa , Du måste även veta
att du har råd att äga och använda den.
( Jag har råd att köpa en stor fet cheva med V8 men jag har INTE råd att pendla mellan jobben
med en cheva som drar 2 liter milen. )
En Turbo-bil är svindyr i försäkring , kostar en skaplig slant även på pappsen och en bil värd 40k + vill man ju ha helförsäkrad..

Saab har problem med turbo agg, se upp med det om du väljer saaben...
Peggan har problem med allt om du har otur.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
FireTraXX DFFL
9 januari 2009 · 9 020 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-648244.jpg

Det är min första bil, köp absolut ingen 740 eller nåt liknande skit.
Finns ingen mening med att köpa nån billig skrothög som första bil bara för att det är den första.
Krockar man så är man försäkrad, går något sönder så kostar det kanske lite mer än på gamla skitbilar men det går inte sönder lika ofta.

_Jonex_ skrev:
En Turbo-bil är svindyr i försäkring , kostar en skaplig slant även på pappsen och en bil värd 40k + vill man ju ha helförsäkrad..

Jag betalar 5000kr om året för helförsäkring.
Inget som ruinerar någon.

Senast redigerat av FireTraXX (9 januari 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
M635Forever
9 januari 2009 · 101 Inlägg

FireTraXX!
Hur många 18-20 åringar,med nyare bil främst med turbo,har helförsäkring på sig själv???
Att skriva bilen på föräldrar och dylikt,synar de flesta försäkringsbolag snabbt då det gäller yngre förare i en "situation"!
Och då kan det bli kalla handen,och utebliven ersättning vid skada.

BMW M635Csi "Pamela" (1984)
FireTraXX DFFL
9 januari 2009 · 9 020 Inlägg

M635Forever skrev:
FireTraXX!
Hur många 18-20 åringar,med nyare bil främst med turbo,har helförsäkring på sig själv???
Att skriva bilen på föräldrar och dylikt,synar de flesta försäkringsbolag snabbt då det gäller yngre förare i en "situation"!
Och då kan det bli kalla handen,och utebliven ersättning vid skada.

Jag vet en hel del som gör så, både med turbobilar och stora fläskiga V8:or.
Ingen som haft problem med försäkringsbolagen ännu trots olyckor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
M635Forever
9 januari 2009 · 101 Inlägg

FireTraXX skrev:

M635Forever skrev:
FireTraXX!
Hur många 18-20 åringar,med nyare bil främst med turbo,har helförsäkring på sig själv???
Att skriva bilen på föräldrar och dylikt,synar de flesta försäkringsbolag snabbt då det gäller yngre förare i en "situation"!
Och då kan det bli kalla handen,och utebliven ersättning vid skada.

Jag vet en hel del som gör så, både med turbobilar och stora fläskiga V8:or.
Ingen som haft problem med försäkringsbolagen ännu trots olyckor.

Då är du en av få med de erfarenheterna!
Försäkringsbolagens utredare är varken dumma eller saknar resurser för en fejd!

BMW M635Csi "Pamela" (1984)
Rallyhalle
9 januari 2009 · 4 299 Inlägg

M635Forever skrev:
FireTraXX!
Hur många 18-20 åringar,med nyare bil främst med turbo,har helförsäkring på sig själv???
Att skriva bilen på föräldrar och dylikt,synar de flesta försäkringsbolag snabbt då det gäller yngre förare i en "situation"!
Och då kan det bli kalla handen,och utebliven ersättning vid skada.

Så länge man bor hemma hos sina föräldrar är det inget problem.

Janneutanb
9 januari 2009 · 7 271 Inlägg

Försäkringen är dyr om den står på dig själv.
Alla mina bilar har stått på mig och det har gått ifrån 450kr/månad upp till drygt 1000kr/mån.
Min sierra, bmw och mercan låg runt 500kr/månad och det var bara gamla skitbilar.
Saaben ligger kring 1000kr/månaden helförsäkring.

Sen drar dom ju soppa också, saaben ligger kring 0.8 när jag kör som folk. >1.5L/mil när jag använde den på helgerna.

Hampe85
9 januari 2009 · 26 Inlägg

FireTraXX skrev:

M635Forever skrev:
FireTraXX!
Hur många 18-20 åringar,med nyare bil främst med turbo,har helförsäkring på sig själv???
Att skriva bilen på föräldrar och dylikt,synar de flesta försäkringsbolag snabbt då det gäller yngre förare i en "situation"!
Och då kan det bli kalla handen,och utebliven ersättning vid skada.

Jag vet en hel del som gör så, både med turbobilar och stora fläskiga V8:or.
Ingen som haft problem med försäkringsbolagen ännu trots olyckor.

Det kan bli problem och när det väl blir det så står man där utan ersättning. synd den dagen det händer

Volvo 855 T-5R "Frugans" (1995)
Mitsubishi3000GT
9 januari 2009 · 224 Inlägg

FireTraXX skrev:

M635Forever skrev:
FireTraXX!
Hur många 18-20 åringar,med nyare bil främst med turbo,har helförsäkring på sig själv???
Att skriva bilen på föräldrar och dylikt,synar de flesta försäkringsbolag snabbt då det gäller yngre förare i en "situation"!
Och då kan det bli kalla handen,och utebliven ersättning vid skada.

Jag vet en hel del som gör så, både med turbobilar och stora fläskiga V8:or.
Ingen som haft problem med försäkringsbolagen ännu trots olyckor.

Jag gissar på att dom är folkbokförda hos föräldrarna?
Är dom det så förstår jag att dom inte haft några problem med f-bolagen.
Annars så har dom ju enbart haft en jävla tur.

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Cronholm
9 januari 2009 · 56 Inlägg

Vad gäller försäkringen är det väl inga problem om man fortfarande bor hemma? Planerar ju göra det ett tag till. Sen är jag inne på att inte köpa en Volvo eller dylikt. Ska ändå ha helförsäkring på den. Och jag har räknat med alla andra kostnader, har jobbat varje sommar sen jag var 13 för att spara pengarna och detta är vad jag vill lägga dem på.

Tack för skrivna kommentarer, fortsätt gärna!

Verkar ju ändå som att alla här inklusive jag själv är inne på Saaben...

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

FireTraxx : Nu utgår jag ifrån att denna killen pluggar, 5k är kännbart nog i det läget.
Men har man ett stabilt jobb med 15k ut som 18-20 åring så är det ju inga problem.

Ang försäkringsbolagen : Det är bara TUR att dom klarar sig, kollar bolaget upp dom
så kan killarna känna sig blåsta.
Och det skulle väl vara riktigt kul att te.x totalkvadda din Audi och få 0 kr i ersättning ?
Eller inte.

Senast redigerat av _Jonex_ (9 januari 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Rquired Allmänt envis
9 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Även om alla 18-åringar kanske inte har råd att köpa/driva en nyare Audi turbo så är det ett bra råd Firetraxx ger, köp ingen hög för 5-10k utan jobba ihop till en lite nyare. 25-30k räcker alldeles utmärkt till en 10-15 år gammal bil i fint skick.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hampe85
9 januari 2009 · 26 Inlägg

Även om du är folkbokförd hos den förälder som står på bilen så kanske det inte är så kul att åka runt i "mammas" a4:a. vad säger du om du skrotar bilen med tonade framrutor, dubbla 12" are i skuffen och sänkt 60/40. Då är det ingen som går på att du åker mammas bil längre. Och sånt anser ju jag hör till om man är 18 och åker runt i första bilen iaf. Tror inte det är speciellt många på det här forumet i den åldern som tycker det är kul att åka runt i " pappas" bil.

Volvo 855 T-5R "Frugans" (1995)
M635Forever
9 januari 2009 · 101 Inlägg

Elda skrev:
jag tycker det är utmärkt att skriva bilen på ens föräldrar... Det är ytters få som har råd att ha en bil på sig själva, nu kan ju jag inte stå på min bil sj då jag är under 18.. Men om jag skulle stå för försäkringen skulle det kosta 6000 mer per år för mig i Trafikförsäkring.

9-3ornas turbo problem är tll 90% av fallen ägar relaterade.. Om du kör snabbt med en turbobil och låter turbon jobba rekomenderas cirka 10 sec tomgång för att kyla ner turbon.. Detta är på standard bilar, det gör såååå mkt mer för turbon än vad folk tror.. perfekt att ta av sig bältet och dra handbromsen inann man stänger av bilen tex..

Har man inte råd,ska man inte!!!
Så enkelt är det.
Kyla ned turbo på Saab!!
Trodde det mer gällde gammla 900:orna från slutet 80 början 90!?!

BMW M635Csi "Pamela" (1984)
Rallyhalle
9 januari 2009 · 4 299 Inlägg

M635Forever skrev:

Elda skrev:
jag tycker det är utmärkt att skriva bilen på ens föräldrar... Det är ytters få som har råd att ha en bil på sig själva, nu kan ju jag inte stå på min bil sj då jag är under 18.. Men om jag skulle stå för försäkringen skulle det kosta 6000 mer per år för mig i Trafikförsäkring.

9-3ornas turbo problem är tll 90% av fallen ägar relaterade.. Om du kör snabbt med en turbobil och låter turbon jobba rekomenderas cirka 10 sec tomgång för att kyla ner turbon.. Detta är på standard bilar, det gör såååå mkt mer för turbon än vad folk tror.. perfekt att ta av sig bältet och dra handbromsen inann man stänger av bilen tex..

Har man inte råd,ska man inte!!!
Så enkelt är det.
Kyla ned turbo på Saab!!
Trodde det mer gällde gammla 900:orna från slutet 80 början 90!?!

Om man låter motorn gå i mellan 10-30 sec när du startat och innan du stänger av bilen så håller turbon mycket bättre smile Inte bara saab, utan rent generellt.

azXig Finlirare
9 januari 2009 · 478 Inlägg

Börja med en hyffsat billig bil med lite hästar. Man lär ju sig köra på ett vettigt sätt plus att man inte kanske sätter den i ett dike tex med en bil med lite hästar i.

Sen när man köper en ny bil, så är det ju mycket roligare om det kanske är 150hk i den istället för den första som det kanske var 100hk i. Börjar man med en bil med 200hk blir det svårt att inte bli besviken sen om man tvingas byta ner sig PGA försäkring, höga driftkostnader osv.

Börja smått och arbeta dig uppåt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang