3813
Sök

Nytt batteri till Saab 9-5 Aero.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Som rubriken låter avslöja så behöver jag ett nytt batteri till bilen och nu skulle jag vara tacksam för lite råd om batterier som skulle kunna passa.

Originalbatteriet i bilen är på 70Ah/700A och för tillfället sitter där ett 55Ah/420A i dåligt skick vilket gör att jag måste ladda batteriet varannan dag nu när det är kallt bara för att bilen ska starta och ändå är det segt som faen att få igång bilen när man ska någonstans.

Har nu kollat lite på Tudor-batterier istället då dessa verkar mer prisvärda och eftersom jag kommer att spela en hel del med motorn av så är det mest Exide AGM, Maxxima 900 DC och High Tech som jag kollat på.

Vilket av dessa är "bäst" och mest prisvärt ??

För att passa i bilen måste batteriet max vara 280x175x190 (LxBxH) och vad jag förstått ska det vara polställning 0, poltyp 1 och fästklack B13 vad det nu betyder tongue

Jag kan iaf få ett High Tech TA770 (77Ah/760A) för 1680kr hos närmsta MECA-butik, vettigt pris ??

Kom med råd och förslag.
Senast redigerat av TBOC_Razor (11 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Polställning "0" betyder att pluspolen sitter till höger. Poltyp "1" betyder att själva polerna är av standardtyp, dvs runda "normalstora". Det finns ett fåtal batterimodeller som har smalare poler. Fästklack 13 innebär att det finns "klackar" på batteriets långsida och kortsida som är 10,5 mm höga (räknat från botten).

Väljer du Tudor High Tech och Exide AGM så uppfyller de alla "kraven" på fästklackar och poler/polställning, väljer du Exide Maxxima 900DC så har det endast fästklackar på långsidan och pluspolen sitter till vänster.

Jag vet inte hur batteriet ska sitta fast på din bil, ifall det kläms fast på kortsidan eller långsidan. Om du inte vill göra om batterikablarna eller att fästa batteriet med en spännrem, då bör du välja Tudor High Tech eller Exide AGM.

Har inte riktigt fått kläm på vilken sorts batteri som High Tech är egentligen, men jag gissar att det är en blandning av Tech-Tronic och Tech-Start. Det ser stabilt ut iaf. smile

Hobby sabotör
178 Inlägg
10 januari 2009
Drönirettab skrev:
Polställning "0" betyder att pluspolen sitter till höger. Poltyp "1" betyder att själva polerna är av standardtyp, dvs runda "normalstora". Det finns ett fåtal batterimodeller som har smalare poler. Fästklack 13 innebär att det finns "klackar" på batteriets långsida och kortsida som är 10,5 mm höga (räknat från botten).

Väljer du Tudor High Tech och Exide AGM så uppfyller de alla "kraven" på fästklackar och poler/polställning, väljer du Exide Maxxima 900DC så har det endast fästklackar på långsidan och pluspolen sitter till vänster.

Jag vet inte hur batteriet ska sitta fast på din bil, ifall det kläms fast på kortsidan eller långsidan. Om du inte vill göra om batterikablarna eller att fästa batteriet med en spännrem, då bör du välja Tudor High Tech eller Exide AGM.

Har inte riktigt fått kläm på vilken sorts batteri som High Tech är egentligen, men jag gissar att det är en blandning av Tech-Tronic och Tech-Start. Det ser stabilt ut iaf. smile

Där har vi killen som pluggat batteri-sortimentet! wink  Kul med så utförlig info, då även jag behöver köpa nytt snart till likadan bil. Tack!
/Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Det finns mycket info på batteritillverkarnas hemsida, eftersom jag är lite konstig (som är intresserad av batterier) så försöker jag hålla reda på sånt där. wink

Kollar man på de batterier som trådskaparen är fundersam på, då ska alla 3 modeller passa bra till bilstereo och även tåla att man spelar en del med motorn avslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (10 januari 2009)

6 170 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Batteriet kläms fast på långsidorna, finns bara ändstoppar på kortsidorna.

Tror nog faktiskt att det blir ett High Tech 77Ah/700A så fort man får in några kronor till på kontot.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

6 170 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
optima bateri ä ju bra men kostar ju en slant me

Jo visst e dom bra men som sagt så har jag inte råd att slänga nästan 4 lakan på ett batteri eftersom jag nyss blivit arbetslös.

534 Inlägg
10 januari 2009
4k ?? ett 55ah räcker gott å väll å dom finns för 2k eller 2200 ^^

6 170 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
4k ?? ett 55ah räcker gott å väll å dom finns för 2k eller 2200 ^^

55Ah är för lite för mig, jag kommer bara att ha ett batteri en lång tid framöver och då räcker inte 55Ah när tom saab sätter ett 70Ah batteri i bilen från fabrik tongue

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 januari 2009
Är du ute efter Ah eller kallstartvärde?

6 170 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Startmotorpunktse skrev:
Är du ute efter Ah eller kallstartvärde?

Helst båda tongue

Behöver ju lite Ah för att kunna spela lite längre med motorn av utan att oroa sig och jag behöver CCA för att bilfan ska starta när det är kallt ute, som det är nu så får jag ju ha laddaren på hela tiden för att alltid kunna veta att bilen ska starta.

21 761 Inlägg
12 januari 2009
Då är "High Tech" ett bra val i så fall, det har både bra kapacitet och bra startströmsvärde i förhållande till sin storlek. smile

6 170 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då är "High Tech" ett bra val i så fall, det har både bra kapacitet och bra startströmsvärde i förhållande till sin storlek. smile

Jo så tänkte jag också, High Tech verkar ju mest prisvärt och det bör klara sig bra i bilen.

Lite sämre djupurladdningsförmåga än tex 900 DC men det blir nog tillräckligt för mig då jag sällan spelar ur hela batteriet när jag tex står utanför nån affär och väntar på någon som ska handla tongue

Tackar alla för alla bra svar i tråden smile

Nu behöver jag bara komma på var jag ska fästa mina xenon-ballaster....

6 170 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Såja, nu har jag ett splitter nytt Tudor High Tech 77Ah ståendes i skuffen smile

Tänkte fråga om det är något man ska göra innan man slänger i det nya batteriet i bilen, tex ladda det eller något sånt.

*Nördeeeennn* var är duuu......   hahaha tongue

6 170 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Tänkte bara fråga ifall det typ skulle laddas i ett visst antal timmar eller så.

Vil ju inte sabba ett nytt batteri för nästan två lök innan man ens börjat använda det.

511 Inlägg
14 januari 2009
bara trycka i att, de är redan laddat och färdigt till att användas

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

21 761 Inlägg
14 januari 2009
TBOC_Razor skrev:
Tänkte bara fråga ifall det typ skulle laddas i ett visst antal timmar eller så.

Vil ju inte sabba ett nytt batteri för nästan två lök innan man ens börjat använda det.

Som de andra skriver så ska man inte behöva ladda batteriet normalt sett, det ska vara så pass laddat att man bara slänger in det i bilen och kör. smile

Jag brukar dock kontrollmäta polspänningen (syravikten om det har skruvkorkar) innan jag börjar använda ett batteri, har man otur så kan batteriet ha stått lagrat ett långt tag utan att ha blivit underhållsladdat. Sånt kan göra att batteriet sulfateras och tappar i kapacitet. smile

6 170 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
TBOC_Razor skrev:

Som de andra skriver så ska man inte behöva ladda batteriet normalt sett, det ska vara så pass laddat att man bara slänger in det i bilen och kör. smile

Jag brukar dock kontrollmäta polspänningen (syravikten om det har skruvkorkar) innan jag börjar använda ett batteri, har man otur så kan batteriet ha stått lagrat ett långt tag utan att ha blivit underhållsladdat. Sånt kan göra att batteriet sulfateras och tappar i kapacitet. smile

Skiten sitter i bilen nu iaf, återstår ju bara att se om bilen blir lite gladare av det.

Tänkte faktiskt kolla "polspänningen" som du så fint kallar det men ärligt talat glömde jag multimetern uppe i lägenheten och sen orkade jag inte hämta den ^^;

Kan man kolla om spänningen är ok efter att man slängt i batteriet i bilen ??

Startade bara bilen och lät den stå på tomgång någon minut så den lär ju inte ha laddat batteriet mycket.

21 761 Inlägg
14 januari 2009
För att en sån mätning ska bli så rättvisande som möjligt, då bör bilen vara orörd i tex 8 timmar eller ännu längre. Orsaken är att batteriet kanske inte ha hunnit återfå sin vilospänning efter den ökade laddspänningen från generatorn. smile

Ett fulladdat batteri ska visa 12,7-12,8 V (i vissa fall någon tiondel högre).

Sök