3915
Sök

Nytt batteri till Saab 9-5 Aero.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att en sån mätning ska bli så rättvisande som möjligt, då bör bilen vara orörd i tex 8 timmar eller ännu längre. Orsaken är att batteriet kanske inte ha hunnit återfå sin vilospänning efter den ökade laddspänningen från generatorn. smile

Ett fulladdat batteri ska visa 12,7-12,8 V (i vissa fall någon tiondel högre).

Hur låg e volten när det är urladdat osv ??

Kommer inte ihåg siffrorna på allt det där trots att man sett dig skriva det tusen gånger tongue

EDIT: Kom på en grej till: I en så ny bil så är det ju alltid lite grejor som drar ström även om bilen är avstängd och borde inte batteriets vilospänning påverkas av det då ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (14 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 062 Inlägg
14 januari 2009
12,5V och mindre är direkt olämpligt att ha i ett batteri. Sulfateringen ökar snabbt med minskad spänning i batteriet och vid 12,5v han man mindre än hälften kvar av kapaciteten har jag för mig.

M.V.H.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 januari 2009
TBOC_Razor skrev:
Hur låg e volten när det är urladdat osv ??

Vid 11.9 är det TOMT och bör laddas omgående för att inte ta permanent skada!
Vid 12.9 är det fullt. Så 12.4 är ca 50% laddning ca...

Detta ska ej blandas ihop med hur friskt batteriet är. Ett helkasst batteri visar 12.9 när det är fullt men orkar knappt driva en lampa iaf...
TBOC_Razor skrev:
EDIT: Kom på en grej till: I en så ny bil så är det ju alltid lite grejor som drar ström även om bilen är avstängd och borde inte batteriets vilospänning påverkas av det då ??

Om du inte har problem med att den drar tjuvström och laddar ut sig är den strömmen försummbar och påverkar inte vilospänningen.

Så för att summera kursen.
Mätning av vilospänning visar hur laddat det är. Hur mkt som finns i tanken så att säga.
Mätning med urladdningstestare (dyrt proffs-instrument) visar hur bra skick batteriet är.
Går att göra med multimeter med. Mät spänningen när startmotorn går med nyladdat batteri och kall motor. Ska inte gå under 9 volt har jag för mig.

Sök