Opel Omega B, bra bil? Värt driftingprojekt?

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Har börjat att fundera på att köpa något nytt efter studenten med lite mer effekt, men som så väl känt är, så har studenter skitdålig ekonomi... Känner inte för att köra Volvo turbo, japsare är dyrt och Bmw... nja, i så fall en e28 528i, men sen kom jag på hur snygga och billiga Opel Omega B är, men hur är de att köra och äga? Kommer väl kanske köras som bruksbil, men man är ju inte lätt på gasen precis, så pallar de hård körning (ungdomskörning) och ska man satsa på 2.5 V6:an (mv6:an är lite för dyr) eller räcker 2.0 16v:arn? Någon med erfarenhet?

Morsan har förövrigt en Astra A, och den är ju inte precis världens bästa bil... är omegan av samma "kvalité" eller är den körbar för folk under 65?

Senast redigerat av Kasi (10 januari 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
10 januari 2009 · 1 678 Inlägg

Opel Omega B är ben bra bil. Men du ville ha en bil som har effekt, så ska du nog välja en japsare.
Men vill du bara ha en snål bil = Nissan micra 1.0

Men opel omega B skulle nog passa bra. Men ska du ha den som bruksbil så tror jag inte du ska ha en V6:a.

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Opel Omega B är ben bra bil. Men du ville ha en bil som har effekt, så ska du nog välja en japsare.
Men vill du bara ha en snål bil = Nissan micra 1.0

Men opel omega B skulle nog passa bra. Men ska du ha den som bruksbil så tror jag inte du ska ha en V6:a.

Haha, en micra blir det nog inte tongue Men jag har funderat på en s15, de är dock helt bortom min ekonomi hmm

Jag har dock läst att omegans V6 skulle va relativt snål, men å andra sidan antar jag att 4:an är snålare och 136 hk i en 2 litare är ju inte fyskam det heller smile Jag är mest sugen på omega pga priset, om den har lite effekt så finns ju alltid turbo wink men sen ska det ju hålla också...

Volvo740-88 Volvo850-92
10 januari 2009 · 1 678 Inlägg

Vad är du ute efter med bilen? Snålhet eller brum brum wink
136 hk drar väll som en b230F på en 740. ( Nu vill jag inte att några ska säja: Näää en 740 drar ju 1,5 liter milen, för det gör dom inte, men kan få dom snål om man bara kör lugnt)

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Vad är du ute efter med bilen? Snålhet eller brum brum wink
136 hk drar väll som en b230F på en 740. ( Nu vill jag inte att några ska säja: Näää en 740 drar ju 1,5 liter milen, för det gör dom inte, men kan få dom snål om man bara kör lugnt)

Det är nog snarare brum brum i så fall wink Och V6:an låter faktiskt jäkligt gött smile Lutar lite åt den, men det är tag kvar innan det är dags att köpa så jag får väl se. Bryr mig faktiskt inte så jätte mycket om bränsleåtgången i och med att den antagligen ändå kommer få mer pulver = törstigare! Men min fråga är mer om grejerna håller för eventuellt laddtryck?

Jo, det är många som tror att volvos rödblockare dricker som bara den, men min b200f i 360:n häller i sig ca 0,8 l/milen om man kör landsväg, dock närmare 2 l/milen om man buskör tongue

Nisse1
10 januari 2009 · 175 Inlägg

Vi hade en Omega 2.0 16v kombi, den va ingen raket direkt men gick ändå hyffsat + ganska snål smile
8v / 16v tål mycket stryk medans sexorna är lite känsligare, har för mig topparna blir ledsna om man svinar för mycket smile

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Nisse1 skrev:
Vi hade en Omega 2.0 16v kombi, den va ingen raket direkt men gick ändå hyffsat + ganska snål smile
8v / 16v tål mycket stryk medans sexorna är lite känsligare, har för mig topparna blir ledsna om man svinar för mycket smile

Jo, det där med 6:orna stämmer nog, läste att de krävde ganska mycket omsorg för att inte krångla, men hittar man ett exemplar som inte gått så långt kan de nog också hålla rätt bra tror jag smile

Skulle va kul att höra hur de funkar med turbo, men det är ju inget av de mest vanliga projekt direkt...

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Det är ingen som vet hur väghållningen är på dessa stora bilar? Kommer givetvis modifieras, men tänkte bara om det är värt att lägga pengar på coilovers och sånt om bilen inte är en bra grund till busbilsprojekt?

Nisse1
10 januari 2009 · 175 Inlägg

Kasi skrev:

Nisse1 skrev:
Vi hade en Omega 2.0 16v kombi, den va ingen raket direkt men gick ändå hyffsat + ganska snål smile
8v / 16v tål mycket stryk medans sexorna är lite känsligare, har för mig topparna blir ledsna om man svinar för mycket smile

Jo, det där med 6:orna stämmer nog, läste att de krävde ganska mycket omsorg för att inte krångla, men hittar man ett exemplar som inte gått så långt kan de nog också hålla rätt bra tror jag smile

Skulle va kul att höra hur de funkar med turbo, men det är ju inget av de mest vanliga projekt direkt...

Sexorna är inga dåliga maskiner, men som sagt behövs de lite mer omsorg.
Som du säger har jag inte heller sett många opel maskiner me turbo ! men kika in på www.opelsportclub.com wink

Moparboy440
10 januari 2009 · 4 682 Inlägg

morsan har en omega 97:a me 2.5 v6 , e rätt så slö faktsikt trots sina 170 hk .0-100 går på just under 10 sek.
drar så där normalt med bensin, ligger kring 7l / 100 km på landsväg.
kvaliteten i bilen känns dock inge vidare , nästan alla paneler e lösa å känns plastig innuti . e oxå en del oväsen inuti bilen då man kör, plasten gnisslar å skramlar.
vi dock inte haft några större problem med bilen , men finns småfel som irriterar som elfel( t.e.x mätarbelysningen,stereon å fönsterhissarna ) å så den obligatoriska rosten som finns på de flesta exemplar.

summerar :
+ billiga delar
+ relativt låg förbrukning
+bra utrustade
+billig i förhållande till konkurenterna

-har en benägenhet att rosta
-elfel
-lat
-dåligt andra hands värde
-dålig kvalitets känsla

om du köper en omega me v6:a så e det ett stort plus om den har en bra service historia , för v6:orna lär vara ganska känsliga.

skulle nog satsa på en omega a jag istället, kvickare, lättare bil som är slitstarkare å billigare.

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Nisse1 skrev:

Kasi skrev:

Nisse1 skrev:
Vi hade en Omega 2.0 16v kombi, den va ingen raket direkt men gick ändå hyffsat + ganska snål smile
8v / 16v tål mycket stryk medans sexorna är lite känsligare, har för mig topparna blir ledsna om man svinar för mycket smile

Jo, det där med 6:orna stämmer nog, läste att de krävde ganska mycket omsorg för att inte krångla, men hittar man ett exemplar som inte gått så långt kan de nog också hålla rätt bra tror jag smile

Skulle va kul att höra hur de funkar med turbo, men det är ju inget av de mest vanliga projekt direkt...

Sexorna är inga dåliga maskiner, men som sagt behövs de lite mer omsorg.
Som du säger har jag inte heller sett många opel maskiner me turbo ! men kika in på www.opelsportclub.com wink

Bra hemsida smile Fanns typ bara omega 3000 i projekttråden i forumet dock tongue

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Moparboy440 skrev:
morsan har en omega 97:a me 2.5 v6 , e rätt så slö faktsikt trots sina 170 hk .0-100 går på just under 10 sek.
drar så där normalt med bensin, ligger kring 7l / 100 km på landsväg.
kvaliteten i bilen känns dock inge vidare , nästan alla paneler e lösa å känns plastig innuti . e oxå en del oväsen inuti bilen då man kör, plasten gnisslar å skramlar.
vi dock inte haft några större problem med bilen , men finns småfel som irriterar som elfel( t.e.x mätarbelysningen,stereon å fönsterhissarna ) å så den obligatoriska rosten som finns på de flesta exemplar.

summerar :
+ billiga delar
+ relativt låg förbrukning
+bra utrustade
+billig i förhållande till konkurenterna

-har en benägenhet att rosta
-elfel
-lat
-dåligt andra hands värde
-dålig kvalitets känsla

om du köper en omega me v6:a så e det ett stort plus om den har en bra service historia , för v6:orna lär vara ganska känsliga.

skulle nog satsa på en omega a jag istället, kvickare, lättare bil som är slitstarkare å billigare.

Tack så mycket för infon, det uppskattas smile Jag misstänkte att de skulle likna morsans astra en del hmm Det där med dålig kvalité och elfel känner jag igen allt för mycket...

Om det ska bli en Omega B känns det inte som att det är en värd bil att köra som bruksbil med tanke på elfel och liknande, kanske mer värt i så fall att totalrensa på allt vad plast och baksäten heter och bygga som mer eller mindre driftingbil på en gång? Finns ju redan en som kör drifting med en omega a här på garaget och den verkar ju funka fint för det ändamålet wink

Jag gillar inte omegan a:ns utseende tongue Men jag har förstått att de som är lite nyare ska va riktigt bra bilar, men jag gillar fortfarande omegan b bättre, vet inte varför...

camaro67 Meister
10 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Kasi skrev:

Nisse1 skrev:

Kasi skrev:

Jo, det där med 6:orna stämmer nog, läste att de krävde ganska mycket omsorg för att inte krångla, men hittar man ett exemplar som inte gått så långt kan de nog också hålla rätt bra tror jag smile

Skulle va kul att höra hur de funkar med turbo, men det är ju inget av de mest vanliga projekt direkt...

Sexorna är inga dåliga maskiner, men som sagt behövs de lite mer omsorg.
Som du säger har jag inte heller sett många opel maskiner me turbo ! men kika in på www.opelsportclub.com wink

Bra hemsida smile Fanns typ bara omega 3000 i projekttråden i forumet dock tongue

Omega 3000 lär i princip ha samma drivlina som mv6:orna så där kan du kanske läsa lite om de. Jag skulle garanterat lägga till lite extra slantar och köpa en mv6. De har oftast all utrsutning inklusive skinn. Sen om du har planer på att trimma så har du mer volym och mer grundeffekt. Sen ska man givetvis inte glömma att mv6:orna har diffbroms som standard

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

camaro67 skrev:

Kasi skrev:

Nisse1 skrev:

Sexorna är inga dåliga maskiner, men som sagt behövs de lite mer omsorg.
Som du säger har jag inte heller sett många opel maskiner me turbo ! men kika in på www.opelsportclub.com wink

Bra hemsida smile Fanns typ bara omega 3000 i projekttråden i forumet dock tongue

Omega 3000 lär i princip ha samma drivlina som mv6:orna så där kan du kanske läsa lite om de. Jag skulle garanterat lägga till lite extra slantar och köpa en mv6. De har oftast all utrsutning inklusive skinn. Sen om du har planer på att trimma så har du mer volym och mer grundeffekt. Sen ska man givetvis inte glömma att mv6:orna har diffbroms som standard

Jasså, najs smile

Diffbroms är ju iofs förbannat lockande och det finns en del filmer på youtube med turbokonverterade mv6:or så det verkar ju fungera smile Får se vad jag lyckas komma över, men om det hamnar i 30 000 kr-klassen känns det mer värt att köpa nåt som redan har turbo.

Moparboy440
10 januari 2009 · 4 682 Inlägg

camaro67 skrev:

Kasi skrev:

Nisse1 skrev:

Sexorna är inga dåliga maskiner, men som sagt behövs de lite mer omsorg.
Som du säger har jag inte heller sett många opel maskiner me turbo ! men kika in på www.opelsportclub.com wink

Bra hemsida smile Fanns typ bara omega 3000 i projekttråden i forumet dock tongue

Omega 3000 lär i princip ha samma drivlina som mv6:orna så där kan du kanske läsa lite om de. Jag skulle garanterat lägga till lite extra slantar och köpa en mv6. De har oftast all utrsutning inklusive skinn. Sen om du har planer på att trimma så har du mer volym och mer grundeffekt. Sen ska man givetvis inte glömma att mv6:orna har diffbroms som standard

va menar du? omega 3000 är ju omega A .

Moparboy440
10 januari 2009 · 4 682 Inlägg

å va gällande utseendet så kan omega b oxå bli snygg me små åtgärder, t.e.x :  https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/540618_x0esqw.jpg
för fler bilder : www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2038629&

e väldigt ovanligt att man bygger drift bilar på omega b, den är alltför tung å klumpig + dålig tillgång på trimdelar. den ända jag har sett e den här :
https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/540629_yswony.jpg
å den har fått tekniken utbytt mot c30se, r28 och omega a bakaxel.

Senast redigerat av Moparboy440 (10 januari 2009)

Kasi
10 januari 2009 · 140 Inlägg

Moparboy440 skrev:
å va gällande utseendet så kan omega b oxå bli snygg me små åtgärder, t.e.x :  http://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/540618_x0esqw.jpg
för fler bilder : www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2038629&

e väldigt ovanligt att man bygger drift bilar på omega b, den är alltför tung å klumpig + dålig tillgång på trimdelar. den ända jag har sett e den här :
http://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/540629_yswony.jpg
å den har fått tekniken utbytt mot c30se, r28 och omega a bakaxel.

Den va rätt najs smile Tyskstuk är aldrig fel!

Kan tänka mig att den är klumpig, ser lite så ut, och man kommer väl inte så värst långt med att bara strippa den, det är ju en stor bil hmm Det är iaf bra få reda på sånt innan man köper.

Är omega a bättre som driftingprojekt då kanske? Eller är det bara japsare och bmw som gäller?

Moparboy440
10 januari 2009 · 4 682 Inlägg

Kasi skrev:

Moparboy440 skrev:
å va gällande utseendet så kan omega b oxå bli snygg me små åtgärder, t.e.x :  http://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/540618_x0esqw.jpg
för fler bilder : www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2038629&

e väldigt ovanligt att man bygger drift bilar på omega b, den är alltför tung å klumpig + dålig tillgång på trimdelar. den ända jag har sett e den här :
http://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/540629_yswony.jpg
å den har fått tekniken utbytt mot c30se, r28 och omega a bakaxel.

Den va rätt najs smile Tyskstuk är aldrig fel!

Kan tänka mig att den är klumpig, ser lite så ut, och man kommer väl inte så värst långt med att bara strippa den, det är ju en stor bil hmm Det är iaf bra få reda på sånt innan man köper.

Är omega a bättre som driftingprojekt då kanske? Eller är det bara japsare och bmw som gäller?

japp omega A e bättre lämpad för drifting, e t.o.m rätt vanligt att man använder omega A som driftingbil.
men då igen e de ju helt upp dig hur mycke du vill satsa, finns inga gränser..
ta denna bil som exempel : www.sometimeracing.fi/new/test/index.php?page=gallery
åker åttor på strippen big_smile ,kolla in byggbilderna(project) så ser du att de inte e mycke kvar av originalet.

Sandvik
10 januari 2009 · 547 Inlägg

Morsan kör en Omega B kombi, 2,5 TD. Sänkt 40/40, 3 tums rakt rör från turbon, 2,1 bar laddtryck, ställbar dieselpump från kupen. Ligger väll på en strax över 200hk. Går bra att sladda med även på torr asfalt men trots att den är sänkt och uppstyvad kränger den som en gris på fyllan. För tung helt enkelt. Men vafan, en dagislärare behöver inte världens bästa chassi för att köra till jobbet och butiken. tongue

Hade hellre satsat på en Omega A ifall du ska drifta. B går att få styva men det krävs nog mycket jobb.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Moparboy440
10 januari 2009 · 4 682 Inlägg

Sandvik skrev:
Morsan kör en Omega B kombi, 2,5 TD. Sänkt 40/40, 3 tums rakt rör från turbon, 2,1 bar laddtryck, ställbar dieselpump från kupen. Ligger väll på en strax över 200hk. Går bra att sladda med även på torr asfalt men trots att den är sänkt och uppstyvad kränger den som en gris på fyllan. För tung helt enkelt. Men vafan, en dagislärare behöver inte världens bästa chassi för att köra till jobbet och butiken. tongue

Hade hellre satsat på en Omega A ifall du ska drifta. B går att få styva men det krävs nog mycket jobb.

den måste jag hålla utkik efter smile , ser den original ut på utsidan å vilken färg e den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang