1878
Sök

Är det tillåtet att bygga egen skyltbelysning?

Ghettopimpare & DJ
28 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Jag har en Golf III:a, där skyltbelysningen bak är fullständigt sönderrostad och trasig och slut. Dessutom har både skylthållaren samt plexiskivorna över belysningen satt sig ordentligt i plastbiten som allt sitter i. Att köpa en ny sådan plastbit hos min volkswagenhandlare skulle gå på drygt 900:- utan vare sig skylthållare eller belysning. Och att hitta en orostad likadan på skroten verkar vara kört.

Så..

Min idé då är att sätta en liten diodslinga över skylten istället. Men, vad tycker bilprovningen om det? Är det överhuvudtaget tillåtet??

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
11 januari 2009
sålänge den lyser upp skylten så är det säkerligen helt okej smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

12 086 Inlägg
11 januari 2009
Jajjemen, men bilprovningen vill inte se direkt ljus bakifrån.

1 142 Inlägg
11 januari 2009
de är väll bara så att du måste ha nått som lyser upp reg.plåten...finns inget som säger hur den ska lysas upp...ja hade min reg. belysning hängde ibak med stripes på min gamla ford och de sa dom inget om...

Egenföretagare
999 Inlägg
12 januari 2009
Själva belysningsdelen kostar inte många kronor på Mekonomen vet jag.
Det får inte lysa vitt bakåt om du ska bygga eget, det har jag fått 2'a på.

Ghettopimpare & DJ
28 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Så.. På med en diodlist och en liten list som hindrar ljuset att lysa bakåt.. wink

Avstängd
512 Inlägg
12 januari 2009
Eller köp unversial, ser likadant ut, samt utan tvekan godkänt

OEM <3
6 957 Inlägg
12 januari 2009
Crozzfire skrev:
Eller köp unversial, ser likadant ut, samt utan tvekan godkänt

Då är det godkänt med min LED ibak?

OEM <3

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
så länge skylten lyser gult lr vitt så tror jag faktist varken polisen lr bes bryr sig

8 156 Inlägg
12 januari 2009
Inte för att vara taskig, men den måste vara e-märkt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472605

Skyltlykta
Övergripande krav

122 § Bil och släpvagn skall ha skyltlykta/-lyktor som avger vitt ljus för sådan belysning av bakre registreringsskylt så att den lätt kan avläsas i mörker.

123 § Skyltlykta skall
1.       vara typgodkänd enligt direktiv 76/760/EEG (se        2 kap. 26 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 4.

Skyltlykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara godkänd enligt första och andra stycket. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Installationskrav
124 § Skyltlykta
1.       får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2.       får kombineras med bakre positionslykta,
3.       får inte bilda flerfunktion med bakåtriktad strålkastare eller annan lykta baktill.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök