4121
Sök

Hur ser man om en Styrbox är chippad?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
som topic säger då??? fick höra av tidigare ägare till min bil att den är "chippad" men sen när jag bytte cupefläkt för 1 tag sen såg styrboxen ut som ny frågan är då syns de om den är chippad/uppbruten lr nått?
lr sitter de tex vid en lucka bara öppna ut med chipp sen klart lr hur funkar det?


10 287 Inlägg
12 januari 2009
#2
Styrboxen (bränsleboxen) på en 940 öppnar man genom att bända upp ett antal överfall som är vikta runt undersidan. Chippet sitter i en sockel på kretskortet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 675 Inlägg
12 januari 2009
#3
Sharky skrev:
Styrboxen (bränsleboxen) på en 940 öppnar man genom att bända upp ett antal överfall som är vikta runt undersidan. Chippet sitter i en sockel på kretskortet.

/Göran

chipet brukar även ha en liten lapp, märke;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Styrboxen (bränsleboxen) på en 940 öppnar man genom att bända upp ett antal överfall som är vikta runt undersidan. Chippet sitter i en sockel på kretskortet.

/Göran

aha ok och efter som min ser ut som ny och de där inte är böjda alls antar jag att boxen aldrig är öppnat vilket betyder den inte är chippad right?


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#5
volvo_dude skrev:
Sharky skrev:
Styrboxen (bränsleboxen) på en 940 öppnar man genom att bända upp ett antal överfall som är vikta runt undersidan. Chippet sitter i en sockel på kretskortet.

/Göran

aha ok och efter som min ser ut som ny och de där inte är böjda alls antar jag att boxen aldrig är öppnat vilket betyder den inte är chippad right?

brukar inte synas på boxen om den är öppnad, du får öppna och titta wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#6
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:
Sharky skrev:
Styrboxen (bränsleboxen) på en 940 öppnar man genom att bända upp ett antal överfall som är vikta runt undersidan. Chippet sitter i en sockel på kretskortet.

/Göran

aha ok och efter som min ser ut som ny och de där inte är böjda alls antar jag att boxen aldrig är öppnat vilket betyder den inte är chippad right?

brukar inte synas på boxen om den är öppnad, du får öppna och titta wink

jo men menar om nått ska böjjas för och få upp den tex de där metal plupparna som en snubbe nämnde tidigare min ser exakt ut som den har lämnat fabriken ingen sån där pigg som har vart böjd alls:S menar de borde ju synas om den har öppnats lr ej


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#7
jag chipade min. syns inte att den är öppnad och ser ny ut.
sitter ganska skyddat wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#8
volvo_1987 skrev:
jag chipade min. syns inte att den är öppnad och ser ny ut.
sitter ganska skyddat wink

aha;) tänkte mest på han som hade bilen innan va en riktig klåpare mkt som satt fast med buntband som man fått fixat till i efter hans fast iof finns vell företag man kan lämna in boxen åt så de fixar den? de borde ju veta vad de syslar med ..

måste öppna den och kolla efter nån gång sen hur ser man skillnad på 1 orginal chipp och 1 trimmchipp?


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#9
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:
jag chipade min. syns inte att den är öppnad och ser ny ut.
sitter ganska skyddat wink

aha;) tänkte mest på han som hade bilen innan va en riktig klåpare mkt som satt fast med buntband som man fått fixat till i efter hans fast iof finns vell företag man kan lämna in boxen åt så de fixar den? de borde ju veta vad de syslar med ..

måste öppna den och kolla efter nån gång sen hur ser man skillnad på 1 orginal chipp och 1 trimmchipp?

ska sitta en klister lapp på brukar står företags namn där. svårt att förklara, ta ett kort. Om det inte sitter nåt i montera ett från BSR big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#10
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:
jag chipade min. syns inte att den är öppnad och ser ny ut.
sitter ganska skyddat wink

aha;) tänkte mest på han som hade bilen innan va en riktig klåpare mkt som satt fast med buntband som man fått fixat till i efter hans fast iof finns vell företag man kan lämna in boxen åt så de fixar den? de borde ju veta vad de syslar med ..

måste öppna den och kolla efter nån gång sen hur ser man skillnad på 1 orginal chipp och 1 trimmchipp?

ska sitta en klister lapp på brukar står företags namn där. svårt att förklara, ta ett kort. Om det inte sitter nåt i montera ett från BSR big_smile

aha ok så de ska inte sitta nått där orginal? bara 1 tom minnes port tex som en dator har?
funderar faktist på och chippa om den "om den äns är chippad just nu" nångång i framtiden chipp från bsr bra?


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#11
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:

aha;) tänkte mest på han som hade bilen innan va en riktig klåpare mkt som satt fast med buntband som man fått fixat till i efter hans fast iof finns vell företag man kan lämna in boxen åt så de fixar den? de borde ju veta vad de syslar med ..

måste öppna den och kolla efter nån gång sen hur ser man skillnad på 1 orginal chipp och 1 trimmchipp?

ska sitta en klister lapp på brukar står företags namn där. svårt att förklara, ta ett kort. Om det inte sitter nåt i montera ett från BSR big_smile

aha ok så de ska inte sitta nått där orginal? bara 1 tom minnes port tex som en dator har?
funderar faktist på och chippa om den "om den äns är chippad just nu" nångång i framtiden chipp från bsr bra?

sitter ett orginal chip där, men brukar stå var det är i från. BSR chip bra? grymt över förväntar. körde bort kortet veckan efter sad deras chip är dyrt men garanterat värd pengarna. gå in på bsr.se wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#12
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:

ska sitta en klister lapp på brukar står företags namn där. svårt att förklara, ta ett kort. Om det inte sitter nåt i montera ett från BSR big_smile

aha ok så de ska inte sitta nått där orginal? bara 1 tom minnes port tex som en dator har?
funderar faktist på och chippa om den "om den äns är chippad just nu" nångång i framtiden chipp från bsr bra?

sitter ett orginal chip där, men brukar stå var det är i från. BSR chip bra? grymt över förväntar. körde bort kortet veckan efter sad deras chip är dyrt men garanterat värd pengarna. gå in på bsr.se wink

om man kollade på deras efekt så tyckte jag de värkade rätt låga gämfört mot vissa andra ställen man kollat på tidigare?


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#13
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:

aha ok så de ska inte sitta nått där orginal? bara 1 tom minnes port tex som en dator har?
funderar faktist på och chippa om den "om den äns är chippad just nu" nångång i framtiden chipp från bsr bra?

sitter ett orginal chip där, men brukar stå var det är i från. BSR chip bra? grymt över förväntar. körde bort kortet veckan efter sad deras chip är dyrt men garanterat värd pengarna. gå in på bsr.se wink

om man kollade på deras efekt så tyckte jag de värkade rätt låga gämfört mot vissa andra ställen man kollat på tidigare?

dom skriver riktiga siffror, bänkade effekter. mindre företag/ privat personer kör mer på fantasi effekter.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#14
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:

sitter ett orginal chip där, men brukar stå var det är i från. BSR chip bra? grymt över förväntar. körde bort kortet veckan efter sad deras chip är dyrt men garanterat värd pengarna. gå in på bsr.se wink

om man kollade på deras efekt så tyckte jag de värkade rätt låga gämfört mot vissa andra ställen man kollat på tidigare?

dom skriver riktiga siffror, bänkade effekter. mindre företag/ privat personer kör mer på fantasi effekter.

kanske va de som va skillnaden då så i princip om man skulle skaffa 1 nytt chipp äre bara öppna boxen dra ur de gammla i med de nya igen med boxen på bilen och allt ska fungera?


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#15
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:

om man kollade på deras efekt så tyckte jag de värkade rätt låga gämfört mot vissa andra ställen man kollat på tidigare?

dom skriver riktiga siffror, bänkade effekter. mindre företag/ privat personer kör mer på fantasi effekter.

kanske va de som va skillnaden då så i princip om man skulle skaffa 1 nytt chipp äre bara öppna boxen dra ur de gammla i med de nya igen med boxen på bilen och allt ska fungera?

inte riktigt. måste ställa laddet efter chipet, öppet filter, större down pipe och 98 bensien. Sen går den som ett skott big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#16
volvo_1987 skrev:
volvo_dude skrev:
volvo_1987 skrev:

dom skriver riktiga siffror, bänkade effekter. mindre företag/ privat personer kör mer på fantasi effekter.

kanske va de som va skillnaden då så i princip om man skulle skaffa 1 nytt chipp äre bara öppna boxen dra ur de gammla i med de nya igen med boxen på bilen och allt ska fungera?

inte riktigt. måste ställa laddet efter chipet, öppet filter, större down pipe och 98 bensien. Sen går den som ett skott big_smile

ställa ladde går ju utan några simpla förändringar då de e 2 pys redan men måste man verklighen öppet filter störredownpipe???? min gick tok skit med öppet filter:S


10 287 Inlägg
12 januari 2009
#17
1: Koppla bort batteriet
2: Ta bort boxen från handsken
3: Öppna boxen
4: Notera åt vilket håll chippet sitter
5: Ta försiktigt bort det gamla chippet tex genom att vicka loss det med en liten skruvmejsel
6: Lägg dit det nya chippet åt rätt håll genom att hålla över kåpan och helst ej ta i pinnarna.
7: Kolla att alla ben ligger rakt mot sina hål i sockeln
8: Tryck dit chippet genom att trycka med jämn kraft över hela kåpan.
9: Sätt tillbaka lock och handske
10: Koppla tillbaka batteriet
11: Starta

/Göran

P.S I teorin skall man jobba ESD-säkert men det är att kräva för mycket när man pular hemma. Inga nylonskjortor bara.

volvo_dude skrev:
äre bara öppna boxen dra ur de gammla i med de nya igen med boxen på bilen och allt ska fungera?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
12 januari 2009
#18
Inte alls nödvändigt. Orginal DP funkar helt ok med orginal turbo och byta till annat luftfilter ger inget så länge man ligger under 250Hkr på dessa bilar.

/Göran

volvo_1987 skrev:
öppet filter, större down pipe D

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
1: Koppla bort batteriet
2: Ta bort boxen från handsken
3: Öppna boxen
4: Notera åt vilket håll chippet sitter
5: Ta försiktigt bort det gamla chippet tex genom att vicka loss det med en liten skruvmejsel
6: Lägg dit det nya chippet åt rätt håll genom att hålla över kåpan och helst ej ta i pinnarna.
7: Kolla att alla ben ligger rakt mot sina hål i sockeln
8: Tryck dit chippet genom att trycka med jämn kraft över hela kåpan.
9: Sätt tillbaka lock och handske
10: Koppla tillbaka batteriet
11: Starta

/Göran

P.S I teorin skall man jobba ESD-säkert men det är att kräva för mycket när man pular hemma. Inga nylonskjortor bara.

volvo_dude skrev:
äre bara öppna boxen dra ur de gammla i med de nya igen med boxen på bilen och allt ska fungera?


inte svårare än så med andra ord? esd grejjs kan då jag jobbat på 1 lager med elkomponter big_smile


1 675 Inlägg
12 januari 2009
#20
Sharky skrev:
Inte alls nödvändigt. Orginal DP funkar helt ok med orginal turbo och byta till annat luftfilter ger inget så länge man ligger under 250Hkr på dessa bilar.

/Göran

volvo_1987 skrev:
öppet filter, större down pipe D


men fördel om man vill bygga vidare wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!


Sök