Volvos 760, B280 eller? Hur är den?

Corell_MX
12 januari 2009 · 11 Inlägg

Undrar hur 760:ins v6:a motor är.
En del säger att de e skit, en del säger att de funkar bra.
Hur är det igentligen?
Har nämnligen en 760:i på gång som har gått 16,000mil
Är det något att ha?

Volvo S70 (1997)
DRRE
12 januari 2009 · 44 Inlägg

Ganska "känsliga" motorer vad jag har hört men sköter man dom så ska dom nog funka fint smile

färs
Hampe85
12 januari 2009 · 26 Inlägg

Känsliga för dålig olja, väldigt klena olje kanaler i topparna på dom. men sköts olje och filter byte som det ska så ska det absolut inte vara några problem.

Volvo 855 T-5R "Frugans" (1995)
henkebenke
12 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Corell_90 skrev:
Undrar hur 760:ins v6:a motor är.
En del säger att de e skit, en del säger att de funkar bra.
Hur är det igentligen?
Har nämnligen en 760:i på gång som har gått 16,000mil
Är det något att ha?

Du menar "de sjunkna cylinderfodrens flaggskepp"? big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
mrbuggy Entreprenör
12 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Corell_90 skrev:
Undrar hur 760:ins v6:a motor är.
En del säger att de e skit, en del säger att de funkar bra.
Hur är det igentligen?
Har nämnligen en 760:i på gång som har gått 16,000mil
Är det något att ha?

Kolla på blocket tex. hur många som e till salu som har hela toppackningar..Å frågar du mig så....gör bojsänke av alla prv-sexor. där funkar dom bäst..! skitmotorer....

Senast redigerat av mrbuggy (12 januari 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Just B280 motorerna brukar få beröm av folk som använder dom
förvånande nog.

B28 var tydligen ganska illa, men uppgraderas ju 1988 till B280.

Tom Saab tänkte ju stoppa ned PRV-sexan i Saab 9000 från början. tongue

Crozzfire Avstängd
12 januari 2009 · 512 Inlägg

Denna PRV motor är skräp! Ingen riktigt volvomotor, brukar låta som en tröska! Dåliga toppar, tror att Skövde motorn kom -88, bätte köp och med nya insprutningen.

Minitaylor Killen med idéer.
12 januari 2009 · 193 Inlägg

Vad är en PRV motor för den okunnige?

- True to the Source -
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
12 januari 2009 · 3 180 Inlägg

Minitaylor skrev:
Vad är en PRV motor för den okunnige?

PRV= Peugeot Renault Volvo

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
mrbuggy Entreprenör
12 januari 2009 · 1 784 Inlägg

steifan skrev:
Just B280 motorerna brukar få beröm av folk som använder dom
förvånande nog.

B28 var tydligen ganska illa, men uppgraderas ju 1988 till B280.

Tom Saab tänkte ju stoppa ned PRV-sexan i Saab 9000 från början. tongue

Har 3 polare som har den nya som sitter i 960. alltså raka sexan..men alla tre har lite problem med dom också..känsliga för oljebyten å pallar inte mycket förrän dom kokar..

supermikaela
12 januari 2009 ·

mrbuggy skrev:

steifan skrev:
Just B280 motorerna brukar få beröm av folk som använder dom
förvånande nog.

B28 var tydligen ganska illa, men uppgraderas ju 1988 till B280.

Tom Saab tänkte ju stoppa ned PRV-sexan i Saab 9000 från början. tongue

Har 3 polare som har den nya som sitter i 960. alltså raka sexan..men alla tre har lite problem med dom också..känsliga för oljebyten å pallar inte mycket förrän dom kokar..

Det är inte samma motor. 960 har (om man bortser från importerna) bara en 2,5-sexa och en 3,0-sexa, och de har inget att göra med B28/B280.

jimmytic
12 januari 2009 · 116 Inlägg

om du tänkt köra hårt med denna motor, så motor kommer kass, topplock packning, sprickor fodel, ngt till. jag har haft v6 innan, men köpte bilen för billigt så lekade jag och kör hårt. sist kommer motor helt slut, självklart motor e pigg tyckte jag

decib3L Körv
12 januari 2009 · 3 535 Inlägg

jimmytic skrev:
om du tänkt köra hårt med denna motor, så motor kommer kass, topplock packning, sprickor fodel, ngt till. jag har haft v6 innan, men köpte bilen för billigt så lekade jag och kör hårt. sist kommer motor helt slut, självklart motor e pigg tyckte jag

Alltså.. Va? Jag förstår verkligen inte vad du menar.

Truckdriving Man
thoerNe
13 januari 2009 · 164 Inlägg

jimmytic skrev:
om du tänkt köra hårt med denna motor, så motor kommer kass, topplock packning, sprickor fodel, ngt till. jag har haft v6 innan, men köpte bilen för billigt så lekade jag och kör hårt. sist kommer motor helt slut, självklart motor e pigg tyckte jag

Va fan..

PMPerformance
13 januari 2009 · 2 266 Inlägg

Köper du en volvo 760 med v6 kolla så de är en 88 med den nyare med 960 front multilinkbakvagn och den nya v6an heter b280 den är mycket bättre. så den kan du handla. angående 960 med raka sexorna så har dom med 2,5 liters block samma problem med fodren som första prv sexan

svetsdiff !!!
mrbuggy Entreprenör
13 januari 2009 · 1 784 Inlägg

PMPerformance skrev:
Köper du en volvo 760 med v6 kolla så de är en 88 med den nyare med 960 front multilinkbakvagn och den nya v6an heter b280 den är mycket bättre. så den kan du handla. angående 960 med raka sexorna så har dom med 2,5 liters block samma problem med fodren som första prv sexan

B 280e är sopor.. däremot B 280F e lite bättre. då slipper man lösa foder....Har haft några b280E å de har varit samma problem med alla..

TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

PMPerformance skrev:
Köper du en volvo 760 med v6 kolla så de är en 88 med den nyare med 960 front multilinkbakvagn och den nya v6an heter b280 den är mycket bättre. så den kan du handla. angående 960 med raka sexorna så har dom med 2,5 liters block samma problem med fodren som första prv sexan

Det låter lite märkligt, för det är ju två helt olika motorserier. Foderna på vitsexan är inte utbytbara så vitt jag vet. Ingjutna stålfoder.

Man rekommenderar ju folk att ta 2,5liters sexan, veven från en 3liters maskin och stakar och kolvar från en T5/R, så man får en 2,8liters maskin att bygga T6 på med rätt komp och allt....

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
wildboy_87_
13 januari 2009 · 1 062 Inlägg

asså den motorn e BRA så länge man sköter denden har små oljekanaler till smörning av kammen så byter man inte oljan tillräckligt ofta så koksar dem igen å kammen går ner sig

den äldre hade papshims den nyare har stålshims så dem går inte ner sig på samma sätt
blocket pallar 400hk med en gäspning om man vet vad man gör (turbo)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … hlight=prv   där kan du läsa lite

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (13 januari 2009)

Team Björkeryd
schnauz
13 januari 2009 · 1 758 Inlägg

Jupp, dessa motorer har helt klart fått oförtjänt dåligt rykte. Tror jag det är mycket "forumssjukan" som spelar in här också: väldigt många som skriver "det är bara skit, inget att ha" men hur många har själva ägt  en 760 med V6? Inte särskilt vanlig bil, ändå är det alltid väldigt många som svarar i dessa trådar.
Räcker att någon hört någon säga "det är en skitmotor" och sen är det ett faktum... Att motorn hans kompis kusins låtsaskompis sysslings marsvins halvbrors ingifte morbrors sonson körde sönder inte hade servats på tre år och hade dåligt med kylarvatten när den fick smaka drifting på IKEA-parkeringen, det är något som historien inte förtäljer!
Som sagt kan de vara lite kinkiga med oljan, och i viss mån även kylvattnet (gammalt kylvatten fräter i toppen och toppen är som sagt en lite svag punkt på dessa motorer). MEN byter man enligt serviceinstruktionerna så är det inga problem!
Toppen är också känslig för värme, så var noga med att kylsystemet är i bra skick, att termostaten gör sitt jobb och håll lite extra koll på tempmätaren. De "klassiska" Volvomotorerna (rödblock, 8V) klarar bra med värme och för det mesta klarar sig toppen om de skulle koka. Det gör inte PRV-motorn, även om den inte kokar kan för höga temperaturer skada toppen.
Så visst, de är lite mer kinkiga än "vanliga" volvomotorer, men sköter man bara om dem som man ska så är det inga problem.
Sen är det ju fräckt att åka runt med likadan motor som i en DeLorean! big_smile

v8rickard Gammelbilsnörd
13 januari 2009 · 450 Inlägg

schnauz skrev:
Jupp, dessa motorer har helt klart fått oförtjänt dåligt rykte. Tror jag det är mycket "forumssjukan" som spelar in här också: väldigt många som skriver "det är bara skit, inget att ha" men hur många har själva ägt  en 760 med V6? Inte särskilt vanlig bil, ändå är det alltid väldigt många som svarar i dessa trådar.
Räcker att någon hört någon säga "det är en skitmotor" och sen är det ett faktum... Att motorn hans kompis kusins låtsaskompis sysslings marsvins halvbrors ingifte morbrors sonson körde sönder inte hade servats på tre år och hade dåligt med kylarvatten när den fick smaka drifting på IKEA-parkeringen, det är något som historien inte förtäljer!
Som sagt kan de vara lite kinkiga med oljan, och i viss mån även kylvattnet (gammalt kylvatten fräter i toppen och toppen är som sagt en lite svag punkt på dessa motorer). MEN byter man enligt serviceinstruktionerna så är det inga problem!
Toppen är också känslig för värme, så var noga med att kylsystemet är i bra skick, att termostaten gör sitt jobb och håll lite extra koll på tempmätaren. De "klassiska" Volvomotorerna (rödblock, 8V) klarar bra med värme och för det mesta klarar sig toppen om de skulle koka. Det gör inte PRV-motorn, även om den inte kokar kan för höga temperaturer skada toppen.
Så visst, de är lite mer kinkiga än "vanliga" volvomotorer, men sköter man bara om dem som man ska så är det inga problem.
Sen är det ju fräckt att åka runt med likadan motor som i en DeLorean! big_smile

Håller med i viss mån där, volvo folk är vana att kuna pina sina B20is o B23er hårt som fan o de hänger med ändå...

Men det jag kan berätta av egen erfarenhet om dessa motorer är att det slickar i sig mängder med soppa, (har exempel på närmre 2liter mil, motorn gick fint i övrigt) så om man inte har som hobby att åka te macken bör man nog lägga till några slantar o köpa 760 med turbomaskinen istället..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang