Nybörjarfrågor angående ljudbygge i S40

Youhan
13 januari 2009 · 70 Inlägg

Hejsan.
För ett tag sedan köpte jag ett paket av en bekant som innehöll 1st baslåda 12'', 2st slutsteg.. 1st 2x40w och 1st 2x200w både av märket rockforsgate (eller liknande =P ). 2st mellanregister högtalare och 2 diskanter. fick även alla kablar, delningsfilter osv som behövdes. (Fick allt för 500kr)

Inkopplingen av detta gick ganska smärtfritt. dock tröttnade jag på att försöka få in mellanregistert i dörrarna och dem slutade i hatthyllan.

Nu har jag lite frågor och problem som jag hoppas jag kan få svar på.
En liten notis är att jag EJ är gjord av pengar och håller gärna ner budgeten.

- Ljudet från baslådan "stängs in" i bagageluckan... med baksätena fällda så dunkar det på bra.. men så fort dem är uppe så skorrar hela karossen och jag förlorar mycket "dunk".

Jag har spelat sönder baselementet och den ena diskanten och funderar på lite nya lösningar på ljud nu..
Det som jag tycker låter bäst är nya diskanter runt 500kroners klassen + koaxialer (5,25 eller 6x9) som sitter i hatthyllan och att lägga lite mer tid på att få dit mellanregisterhögtalarna i framdörrarna. Alltså ingen baslåda i bagageluckan. Jag hade drivit diskanter och mellanregister via 2x40w steget och hatthyllan med 2x200 steget

- När jag kollar på koaxialer så står där t ex 150wRms och 300wMax.. vad menas med detta?

- Kommer jag kunna köra dem som har 170wMax på mitt slutsteg som ger 200w?

Jag får ursäkta om jag säger saker som är helt ologiska då jag aldrig hållt på med detta tidigare, och tack på förhand till er som orkat läsa hela min uppsats smile

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
andreas_gbg_
13 januari 2009 · 1 634 Inlägg

Köp ett 5,25" kitsystem för runt tusenlappen eller ännu hellre runt 1500kr, montera midbasen/mellanregistret i DÖRREN wink. En baslåda med enkel 4 ohms spole för så mycket du vill lägga. Öppna upp skidluckan och vänd basen så den spelar mot öppningen, täta runt lådan mot skuffen så ingen bas når bakluckan.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
13 januari 2009 · 1 634 Inlägg

angående effekten på framsystemet så ge f-n i att kolla på dom siffrorna.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Youhan
13 januari 2009 · 70 Inlägg

Med skidluckan så antar jag att du menar armstödsgrejen i baksätet?
om du menar denna så är där inte hål mellan den och bagaget som på vissa bilar.. Behövs kanske inte?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Drönirettab
13 januari 2009 · 21 761 Inlägg

När en sedanbil inte har skidlucka så kan bandpasslåda vara ett lämpligt alternativ, då dras ju röret/rören upp genom hatthyllan och allt ljud kommer in i kupén som det är tänkt. smile

andreas_gbg_
13 januari 2009 · 1 634 Inlägg

Ett alternativ är att åka till Ljudbyggaren i Helsingborg. Där kan riktigt duktigt folk tipsa dig på plats och säkert även sälja nåt bra paket.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Youhan
13 januari 2009 · 70 Inlägg

Okej, men det här med Wmax och wRms vs mina slutsteg ska jag bara strunta i? även när det gäller koaxialer á la 6x9?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
mastrovious
13 januari 2009 · 627 Inlägg

Jag har själv haft en S40, tryckte i högtalare i hatthyllan men det blev pannkaka. Det "klonka" på ordentligt och fick inte ut nåt basljud. Fick idag lära mig att om du har baslåda så ska du helst skita i högtalare i hatthyllan, dels för att dessa påverkas av bastrycket (dvs högtalarkonen som sitter i hatthyllan störs av tryckvågen från basen), dels att man behvöer få ut ljudet från bagaget för att slippa det problemet du nämnde.

Såg att någon nämnde låda som går upp i hatthyllan, vilket också är ett alternativ. Jag har nog satsat på ett bra framsystem och antingen spelat basen genom luckan i baksätet (skidluckan), byggt låda som går upp i hatthyllan eller tagit bort hyllan helt och byggt en låda som spelar utåt (med högtalarelementen bort från kupén).

Men som sagt, undvik högtalare i hatthyllan om du har bas i bagaget, om du nu ändå kör på det så se till att bygga en låda även för dom som håller borta tryckvågen!

Hoppas det hjälpte lite.. big_smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Youhan
14 januari 2009 · 70 Inlägg

Men om jag bytar ut min sublåda mot 6x9 koaxialer då? alltså Inget mer än stegen i luckan?
hur tror ni ljudet blir då?  6x9or i hatthylla, mellanregister och diskanter framdörrar och panel.

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

Det beror ju helt och hållet på hur bra högtalarna är. Jag är själv mitt inne i ett bygge i min Astra och jag kommer  att köra på 6.5" kit fram och dubbel 12" bas i bagaget. Kommer ta bort hatthyllan och koppla ur mina bakhögtalare.  Det tror jag du ska köra på!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Youhan
14 januari 2009 · 70 Inlägg

Okej, ska kolla runt på liknande! Tack för alla svar big_smile

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
andreas_gbg_
14 januari 2009 · 1 634 Inlägg

Youhan skrev:
Okej, men det här med Wmax och wRms vs mina slutsteg ska jag bara strunta i? även när det gäller koaxialer á la 6x9?

Alltså de behöver ju inte ligga ljusår ifrån varandra, och det är wrms du kan hålla ett öga på. Skitsamma om det står mer på steget eller än högalarna eller tvärtom så länge det inte skiljer alldeles för jäkla mycket.

Kan ge ett litet exempel hur det ser ut i min bil, Midbasar specade 100wrms, slutsteget till de ger 2x130wrms, diskanterna 50wrms och får 75wrms vardera, subben 250wrms och får 500wrms. Det är inget som går sönder för att högtalarna får mycket mer effekt än vad som anges på deras specar.

Det viktiga är att produkterna håller hög kvalitet.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang