1647
Sök

Hjälp med lastsäkringsfrågor, har uppkörning nu på torsdag.

204 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder..har problem med lastsäkringen och dessa jävla tabeller som ingår i TYA:s lathund som man skall kunna till lastbilsuppkörningen.

Kan nån kunnig förklara på ett kortfattat och enkelt sätt hur f-n man skall tänka??

Gladen Beetle
237 Inlägg
13 januari 2009
eddiboy skrev:
Som rubriken lyder..har problem med lastsäkringen och dessa jävla tabeller som ingår i TYA:s lathund som man skall kunna till lastbilsuppkörningen.

Kan nån kunnig förklara på ett kortfattat och enkelt sätt hur f-n man skall tänka??

Vilka tabeller? Brutto vikter? Ang Lastsäkringar så,,, undrar du hur man ska säkra godset på ett korrekt sätt, Surrning osv Förstängning m.m?

78 Inlägg
14 januari 2009
eddiboy skrev:

tänk så här: lasten skall vara fast surrad ELLER! så kan den vara förstängd med till exempel tom pallar eller annat gods. tex om du har fullt last med pallar så är det en självklarhet att du inte behöver surra lasten ( om det itne är något tungt och skrymmande på någon pall som riskerar att välta ).

lastsäkringen skall även klara av att säkra lasten enligt följande: Hela lastvikten frammåt, Halva lastvikten i sidled och halva lastvikten bakåt. 

sen är det ju upp till dig att använda fantasin hur du skall surra den lasten du har på och tänk efterr hur du ska göra för att surra det så bra som möjligt.

Från dom djupa skogarna i Hedared

-utan 940
1 728 Inlägg
14 januari 2009
När jag körde upp behövde man inte spänna fast lasten själv från början, det var ett ekipage där lasten redan var fastspänd så man behövde bara kontrollera den befintliga lastsäkringen (typ känna så att spännbanden var åtdragna).

1 703 Inlägg
14 januari 2009
Formlerna och tabellerna på friktion behöver du inte kunna utantill, mest bara känns till.
Det du behöver veta är hur många ton ex. ett spännband håller för, och hur du ser det.
Bra att känna till är de olika surrningsvarianterna, samt vad förstängning innebär.

Lastsäkringen ska palla hela vikten framåt, halva bakåt samt i sidled.

Sen är det ju inte säkert de frågar om nåt öht smile

204 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Tack för svaren alla..fick lite tips där! Wish me luck! cool

204 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Så: fixade uppkörningen men han kuggade mig på funkisen. Självklart får jag färdskrivaren som jag är sådärbra på... bommade typ 3 av 8 frågor så det tyckte inte han räckte.. löjligt säger jag.
Men men, skönt att ha körningen klar iaf! :smile

Sök