3696
Sök

Problem med el'en i en Volvo 745

90 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Tjenare, har lite problem som jag ådragit mig med min 745'a, Följande är orsak:

Kopplade in lite ljudsystem med en polare, och lyckades jorda för dåligt i skuffen

Resultat:
Bilen dog när vi testade ljudet, rätt av efter ca 5 sekunders spelning, all elektronik slogs ut för några sekunder, när den väl går på igen efter ca 2-3 sekunder så flippar hela instrumentpanelen, ljuset svajar oroväckande likså alla mätare.
Dålig motorgång nu efter också, går orent och kan inte ge mer än ca 10% gaspådrag för då vill den bara mö'a och dö! med andra ord går den inte att köra.
Fick då tipset av hjälpande kompisens styvfar att det kunde vara min generator som lagt av totalt iomed att batteriet vägrade ladda och bilen gick oroligt som bara fan, han gissade på kortis i den.
(han ska tydligen äga en autoverkstad, och eftersom jag är ny på bil-el så verkade det vettigt att lyssna för en gångs skull)
bytte då generator igår, men bilen fortsätter att gå lika oroligt och ja i princip all elektronik är väldigt slö, mätarhuset vägrar göra något annat än lysa när bilen väl är igång.
Kan tillägga att stereon såväl som steg och låda är urkopplat för tillfället

Det jag gjort och kollat; Generator som nämnts tidigare, kollat alla säkringar och relä'n under cigguttaget

Och nu har jag inte en aning om vart jag ska leta! så skulle uppskatta lite vägledning smile

Tack på förhand!
//Zaipher

xcOOb
388 Inlägg
14 januari 2009
har ni ryckt ur batteriet o nollat allt? kollat säkringar, relän?  kan ju vara nån styrbox som fått spel/pajjat!?

Jordat "lite" dåligt hehe man lär veta va man gör wink
Senast redigerat av skogenracing (14 januari 2009)

90 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
skogenracing skrev:
har ni ryckt ur batteriet o nollat allt? kollat säkringar, relän?  kan ju vara nån styrbox som fått spel/pajjat!?

Jordat "lite" dåligt hehe man lär veta va man gör wink

Allt är nollat, alla säkringar och reläen i kupen! dock har jag inte spanat reläen i motorrummet!

Haha japp lite dåligt blev det, man lär lära sig innan man vet vad man gör, brukar jag säga iaf!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
14 januari 2009
Kollat jordflätorna mellan batteri och kaross samt mellan ventilkåpan och torpedplåten? Bara ett tips.. Mvh Thomas

Mvh Thomas

90 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Någon annan som vet något mer jag kan spana på ? smile

Edit: Bump
Senast redigerat av Zaipher (15 januari 2009)

Sök