Att bo i lägenhet suger?

Martin 9-3 Fisketokig
17 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Självklart finns det bättre och sämre lägenheter men efter att hjälpt min syster att flytta för några år sedan så insåg jag att en dag i lägenhet skulle göra mig tokig.

Efter att skruvat ihop en hörnhylla kunde man redan fastställa båda sidogrannarnas ringsignaler, minst 2 st hundar finns i närheten och någon använder dammsugaren.
Han ovanför var visst dålig i magen och det går vi inte in på.
"På spåret" var igång hos ena grannen.

Nu har hon flyttat och blev glad när ena grannen slutat med trumpet och börjat med piano istället. Hur fan utsätter man sig för någe dyligt?

Det ska vara en villa på landet. Kunna städa en söndagsmorgon med musik på hög volym.
Kunna göra som man vill. Vill man renovera är det bara att hämta kofoten och hugga in.

Bytte golv, rör/brunnar, isolering och satte upp reglar till kl tolv i natt. Hade någon granne knackat på då och sagt att man ska dämpa sig så hade han garanterat hamnat i "övrigt brännbart" på tippen bland resten av skräpet.

Framförallt skulle man aldrig kunna sova. Kommer det en bil här mitt i natten så är man uppe på 2 röda och kollar vart den ska. Vaknar av minsta lilla.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Aruzo Ace Ventura
17 januari 2009 · 1 240 Inlägg

tkd_rille skrev:

Aruzo skrev:

tkd_rille skrev:

är aldrig billigare med en hyresrätt. var tag dina pengar vägen som du lägger på lägenheten?, Renoverar de upp lägenheten till riktigt lyx?. Har du hus kan du bygga de precis som du vill utan att förlora pengarna. Och är de nått som är fel så får du lösa de precis som du vill. hyresvärdar oftast är inte så himla bra på att vara hjälpsamma.
Hade jag fått huset jag titta på för 430 tusen hade jag enbart fått ordna till badrummet.
med alla utgifter totalt summa blev nästan en tusenlapp billigare för mig att bo i ett hus.

Jo men saken är väl vad som är billigast just nu? För en med dålig inkomst kanske en lägenhet på 3500 är precis det han klarar på en månad.. I långa loppet blir det ju billigare med hus det vet jag åxå men de finns ju dom som inte har råd att ligga ute med med 1 huslån + biavgifter för du kommer aldrig kunna amortera, betala ränta och driva 1 normalt hus för under 5 papp i månaden... Då får du ju köpa en kåk på 50 kvm2.. Iaf här! Och dessutom havererar nått i en lght är de bara att ringa och få nytt! I 1 hus får du betala allt..Men jag ska själv köpa hus när jag får 1 fast jobb så inget ont om hus fast de e ju inte för att jag vill få 1 billigare boende än det jag har nu... Den månatliga (Heter de så?) kostnaden lär ju stiga runt 100%

har du fast jobb och stadig ekonomi är fortfarande hus billigare om man hittar ett billigt hus.
Jag räknade ihop allt på huset jag titta på.
430 tusen. 90kvm boyta, 60 kvadrat garage(skyddsrum) smile
nu har jag ca 7500 i räkningar om man ska räkna högt.
i huset skulle jag nästan betalt en tusing mindre med allt inräknat (inte mat).
och man får ha pengar undanlagda om man har gamla vitvaror då de kan gå sönder.
jag skulle fått betala ca 1900 tror jag de var för huslånet, sen har jag en hyra idag på 3200 i lägenheten.
elen var billigare i huset av någon konstig anledning med.


Att bo i lägenhet i 40 år och bara slänga pengarna varje månad i sjön eller betala liten amortering och bo i ett hus som du kan göra vad du vill med i 40 år och tjäna pengar på de när du säljer det till pensionen?
så kan du leva gott när du blir gammal.


Det är så jag ser det=). Och då skulle jag haft huset som ensamstående.

Dom 1900 du skulle betala var det både ränta och amortering? För min kompis var ju 370 tusen dyrare än det men han har bara ränta på 3500 och sen amortering på 1500 på det hmm Så bara med huslånet är han uppe i 5 redan.. Och då är inga driftkostnader med..sad Det är ju sånt som gör det för dyrt för vissa.. I långa loppet är de billigare men inte just nu... Men jag vill själv ha 1 hus på vischan nångång smile Där jag kan ha nån skrotbil stående å nån fet gammal katt på vakt och nån kossa som råmar i fjärran wink

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
AudiFors
17 januari 2009 · 906 Inlägg

Jag älskar lägenhet, perfekt, bra grannar här med, de klagar aldrig:D Här går musik dygnet runt från oss:P

=)
Bostrom RS
17 januari 2009 · 886 Inlägg

Klart hus e bättre!! Dessutom kan man lira hur högt (nästan) man vill på stereon, man får eget garage o egen tomt att softa på smile

Focus RS
bmx
17 januari 2009 · 7 100 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Köp ett hus!

Har man råd att bo i lägenhet så har man råd med hus - så enkelt är det!

aa visst serru!!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Bjork OEM <3
17 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Självklart finns det bättre och sämre lägenheter men efter att hjälpt min syster att flytta för några år sedan så insåg jag att en dag i lägenhet skulle göra mig tokig.

Efter att skruvat ihop en hörnhylla kunde man redan fastställa båda sidogrannarnas ringsignaler, minst 2 st hundar finns i närheten och någon använder dammsugaren.
Han ovanför var visst dålig i magen och det går vi inte in på.
"På spåret" var igång hos ena grannen.

Nu har hon flyttat och blev glad när ena grannen slutat med trumpet och börjat med piano istället. Hur fan utsätter man sig för någe dyligt?

Det ska vara en villa på landet. Kunna städa en söndagsmorgon med musik på hög volym.
Kunna göra som man vill. Vill man renovera är det bara att hämta kofoten och hugga in.

Bytte golv, rör/brunnar, isolering och satte upp reglar till kl tolv i natt. Hade någon granne knackat på då och sagt att man ska dämpa sig så hade han garanterat hamnat i "övrigt brännbart" på tippen bland resten av skräpet.

Framförallt skulle man aldrig kunna sova. Kommer det en bil här mitt i natten så är man uppe på 2 röda och kollar vart den ska. Vaknar av minsta lilla.

Va väggarna gjora av papp eller?

Jag har betongväggar big_smile  Prima tongue

OEM <3
sir_daniel www.kudoz.se
17 januari 2009 · 3 802 Inlägg

men i kalmar trakten är ju hus till och med prisvärda.
en polare där nere som köpte 170m2 hus för under 900.000 dubbelgarage o insynsskyddad tomt, prisvärt utan tvivel.

Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Muttley
17 januari 2009 ·

Aruzo skrev:

tkd_rille skrev:

Aruzo skrev:

Jo men saken är väl vad som är billigast just nu? För en med dålig inkomst kanske en lägenhet på 3500 är precis det han klarar på en månad.. I långa loppet blir det ju billigare med hus det vet jag åxå men de finns ju dom som inte har råd att ligga ute med med 1 huslån + biavgifter för du kommer aldrig kunna amortera, betala ränta och driva 1 normalt hus för under 5 papp i månaden... Då får du ju köpa en kåk på 50 kvm2.. Iaf här! Och dessutom havererar nått i en lght är de bara att ringa och få nytt! I 1 hus får du betala allt..Men jag ska själv köpa hus när jag får 1 fast jobb så inget ont om hus fast de e ju inte för att jag vill få 1 billigare boende än det jag har nu... Den månatliga (Heter de så?) kostnaden lär ju stiga runt 100%

har du fast jobb och stadig ekonomi är fortfarande hus billigare om man hittar ett billigt hus.
Jag räknade ihop allt på huset jag titta på.
430 tusen. 90kvm boyta, 60 kvadrat garage(skyddsrum) smile
nu har jag ca 7500 i räkningar om man ska räkna högt.
i huset skulle jag nästan betalt en tusing mindre med allt inräknat (inte mat).
och man får ha pengar undanlagda om man har gamla vitvaror då de kan gå sönder.
jag skulle fått betala ca 1900 tror jag de var för huslånet, sen har jag en hyra idag på 3200 i lägenheten.
elen var billigare i huset av någon konstig anledning med.


Att bo i lägenhet i 40 år och bara slänga pengarna varje månad i sjön eller betala liten amortering och bo i ett hus som du kan göra vad du vill med i 40 år och tjäna pengar på de när du säljer det till pensionen?
så kan du leva gott när du blir gammal.


Det är så jag ser det=). Och då skulle jag haft huset som ensamstående.

Dom 1900 du skulle betala var det både ränta och amortering? För min kompis var ju 370 tusen dyrare än det men han har bara ränta på 3500 och sen amortering på 1500 på det hmm Så bara med huslånet är han uppe i 5 redan.. Och då är inga driftkostnader med..sad Det är ju sånt som gör det för dyrt för vissa.. I långa loppet är de billigare men inte just nu... Men jag vill själv ha 1 hus på vischan nångång smile Där jag kan ha nån skrotbil stående å nån fet gammal katt på vakt och nån kossa som råmar i fjärran wink

Ja vi räknade de på de viset för att de skulle bli billigare. Sen när billånet var betalt skulle jag lägga om lånet så jag betala en tusing med på huset. Och om tjejen hade flyttat in så hade vi höjt de ännu med.
Hur många år hade din kompis lagt det på? Jag lade de på så lång tid min bank tillät när vi räknade man ska ju ha nått och leva för med och så man kan lägga undan pengar så man kan bygga lite.
Så nu letar man sjuklikt efter nytt jobb, ska försöka ta lite snabb utbildningar så man får nytt, har tröttnat så otroligt mycket på lägenhet.

Hade varit härligt och ha ett hus ute på landet men som ensamstående är de lite dyrt då de flesta hus/gårdar häromkring ligger på över miljonen, hade varit trevligt med ett som är till salu, stort garage med lyftar stort boende och sen häststall till fjällan men den kostade de 1.9 mille med.

Aruzo Ace Ventura
17 januari 2009 · 1 240 Inlägg

tkd_rille skrev:

Aruzo skrev:

tkd_rille skrev:

har du fast jobb och stadig ekonomi är fortfarande hus billigare om man hittar ett billigt hus.
Jag räknade ihop allt på huset jag titta på.
430 tusen. 90kvm boyta, 60 kvadrat garage(skyddsrum) smile
nu har jag ca 7500 i räkningar om man ska räkna högt.
i huset skulle jag nästan betalt en tusing mindre med allt inräknat (inte mat).
och man får ha pengar undanlagda om man har gamla vitvaror då de kan gå sönder.
jag skulle fått betala ca 1900 tror jag de var för huslånet, sen har jag en hyra idag på 3200 i lägenheten.
elen var billigare i huset av någon konstig anledning med.


Att bo i lägenhet i 40 år och bara slänga pengarna varje månad i sjön eller betala liten amortering och bo i ett hus som du kan göra vad du vill med i 40 år och tjäna pengar på de när du säljer det till pensionen?
så kan du leva gott när du blir gammal.


Det är så jag ser det=). Och då skulle jag haft huset som ensamstående.

Dom 1900 du skulle betala var det både ränta och amortering? För min kompis var ju 370 tusen dyrare än det men han har bara ränta på 3500 och sen amortering på 1500 på det hmm Så bara med huslånet är han uppe i 5 redan.. Och då är inga driftkostnader med..sad Det är ju sånt som gör det för dyrt för vissa.. I långa loppet är de billigare men inte just nu... Men jag vill själv ha 1 hus på vischan nångång smile Där jag kan ha nån skrotbil stående å nån fet gammal katt på vakt och nån kossa som råmar i fjärran wink

Ja vi räknade de på de viset för att de skulle bli billigare. Sen när billånet var betalt skulle jag lägga om lånet så jag betala en tusing med på huset. Och om tjejen hade flyttat in så hade vi höjt de ännu med.
Hur många år hade din kompis lagt det på? Jag lade de på så lång tid min bank tillät när vi räknade man ska ju ha nått och leva för med och så man kan lägga undan pengar så man kan bygga lite.
Så nu letar man sjuklikt efter nytt jobb, ska försöka ta lite snabb utbildningar så man får nytt, har tröttnat så otroligt mycket på lägenhet.

Hade varit härligt och ha ett hus ute på landet men som ensamstående är de lite dyrt då de flesta hus/gårdar häromkring ligger på över miljonen, hade varit trevligt med ett som är till salu, stort garage med lyftar stort boende och sen häststall till fjällan men den kostade de 1.9 mille med.

Jag vet inte riktigt hur lång tid du.. hmm Vad la du ditt på? 30 år?

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Muttley
17 januari 2009 ·

Aruzo skrev:

tkd_rille skrev:

Aruzo skrev:

Dom 1900 du skulle betala var det både ränta och amortering? För min kompis var ju 370 tusen dyrare än det men han har bara ränta på 3500 och sen amortering på 1500 på det hmm Så bara med huslånet är han uppe i 5 redan.. Och då är inga driftkostnader med..sad Det är ju sånt som gör det för dyrt för vissa.. I långa loppet är de billigare men inte just nu... Men jag vill själv ha 1 hus på vischan nångång smile Där jag kan ha nån skrotbil stående å nån fet gammal katt på vakt och nån kossa som råmar i fjärran wink

Ja vi räknade de på de viset för att de skulle bli billigare. Sen när billånet var betalt skulle jag lägga om lånet så jag betala en tusing med på huset. Och om tjejen hade flyttat in så hade vi höjt de ännu med.
Hur många år hade din kompis lagt det på? Jag lade de på så lång tid min bank tillät när vi räknade man ska ju ha nått och leva för med och så man kan lägga undan pengar så man kan bygga lite.
Så nu letar man sjuklikt efter nytt jobb, ska försöka ta lite snabb utbildningar så man får nytt, har tröttnat så otroligt mycket på lägenhet.

Hade varit härligt och ha ett hus ute på landet men som ensamstående är de lite dyrt då de flesta hus/gårdar häromkring ligger på över miljonen, hade varit trevligt med ett som är till salu, stort garage med lyftar stort boende och sen häststall till fjällan men den kostade de 1.9 mille med.

Jag vet inte riktigt hur lång tid du.. hmm Vad la du ditt på? 30 år?

tror de var 30 år, jag har glömt de nu, var i början av december vi gick genom allting så jag har glömt lite, försökte glömma vad hus var överhuvudtaget när mina chefer varslade mig, för de var tungt besked när man hade hittat ett perfekt boende.

JimpeBoy
17 januari 2009 · 529 Inlägg

Lite offtopic, men ni som har hus skulle vara roligt att veta vad ni har för uppvärmning. Själv så har jag kommit in i vedåldern redan vid 22 år. Mitt helgnöje består i att kapa, klyva och stapla ved numera. Fast det är de värt med tanke på vad det kostar att värma huset med ved! smile

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
FireTraXX DFFL
17 januari 2009 · 9 020 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Lite offtopic, men ni som har hus skulle vara roligt att veta vad ni har för uppvärmning. Själv så har jag kommit in i vedåldern redan vid 22 år. Mitt helgnöje består i att kapa, klyva och stapla ved numera. Fast det är de värt med tanke på vad det kostar att värma huset med ved! smile

Golvvärme på hela nedanvåningen samt vedspistjosan.
Element på ovanvåningen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JimpeBoy
17 januari 2009 · 529 Inlägg

FireTraXX skrev:

JimpeBoy skrev:
Lite offtopic, men ni som har hus skulle vara roligt att veta vad ni har för uppvärmning. Själv så har jag kommit in i vedåldern redan vid 22 år. Mitt helgnöje består i att kapa, klyva och stapla ved numera. Fast det är de värt med tanke på vad det kostar att värma huset med ved! smile

Golvvärme på hela nedanvåningen samt vedspistjosan.
Element på ovanvåningen.

Samma som hos mig. Har du någon acctank då?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
FireTraXX DFFL
17 januari 2009 · 9 020 Inlägg

JimpeBoy skrev:

FireTraXX skrev:

JimpeBoy skrev:
Lite offtopic, men ni som har hus skulle vara roligt att veta vad ni har för uppvärmning. Själv så har jag kommit in i vedåldern redan vid 22 år. Mitt helgnöje består i att kapa, klyva och stapla ved numera. Fast det är de värt med tanke på vad det kostar att värma huset med ved! smile

Golvvärme på hela nedanvåningen samt vedspistjosan.
Element på ovanvåningen.

Samma som hos mig. Har du någon acctank då?

Behövs inte när man eldar såhär:
http://www.viivilla.se/xdoc/pics/stor00.jpg
(Inte med en sådan, men den sortens)

Vi har ingen brasa i garaget. tongue
(Där pannan står.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Martin 9-3 Fisketokig
17 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Bjork skrev:
Va väggarna gjora av papp eller?

Jag har betongväggar big_smile  Prima tongue

Vete sjutton vad det var, men bra ljudisolerat var det inte. Trodde allvarligt det var hennes egna mobil som ringde i köket fast än det var grannens smile

Kan spela roll att lyan var oinredd och inga tavlor eller mattor som gjorde det hela värre smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
17 januari 2009 · 2 997 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Lite offtopic, men ni som har hus skulle vara roligt att veta vad ni har för uppvärmning. Själv så har jag kommit in i vedåldern redan vid 22 år. Mitt helgnöje består i att kapa, klyva och stapla ved numera. Fast det är de värt med tanke på vad det kostar att värma huset med ved! smile

http://img113.imageshack.us/my.php?image=dsc00184bk0.jpg

Har dock fri tillgång till att fixa ved. Motorsågar, traktor, kran och vagn som tar 12m3 åt gången.
Här extraknäckte jag på jobbet där det är krångligt att komma åt med deras maskiner.

Har lätt 100 kubik att röja runt åkerskanterna här i byn men har bara ett problem.
Hela kåken är eluppvärmd lollollol

Funderar dock på att slå ut väggen i köket och totalrenovera det samt sätta in en vedkamin för mysfaktorn.

Annars ska jag inte klaga då all el ingår i kåken som jag ändå jobbar av i ovanstående maskin på sommaren...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Sarge
17 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Lägenhet går an i övergångsperioden mellan päronen och egen kåk. Har bott i lägenhet ett par år nu, men är på väg in i radhus för att slippa att ha folk på alla sidor. Men det blir villa inom ytterligare ett par år, ska bara dra ihop det sista på kontantinsats. Jag älskar friheten med hus - man kan göra vad man vill, när man vill.

leksak Kanon..
17 januari 2009 · 1 473 Inlägg

Nu suger de fan, just komme hem från att ha lirat hockey två timmar, astrött oså har grannen dunderfest o hela gänget står o sjunger ..gaah..

blacken
18 januari 2009 ·

leksak skrev:
Nu suger de fan, just komme hem från att ha lirat hockey två timmar, astrött oså har grannen dunderfest o hela gänget står o sjunger ..gaah..

Störjouren ring tvärt . I regel så efter tre konstaterade störningar så bli kräken/et vräkta..

te_wik Forummoderator
18 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Jag bor i ett bra hyreshus, jag tror inte jag har grannar ens. Man hör aldrig något och man ser aldrig någon i trappuppgången eller utanför.

Tyst och skönt, 24/7

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang