7664
Sök

Besikta med större fälgar

Weber frälst!
223 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#1
Vad säger besiktningen om jag dyker upp med 17tummare iställe för 15tummare som den e reggad med orginal?

1 878 Inlägg
321 Inlägg
17 januari 2009
#3
Jag har bes med 27" så du behöver nog inte oroa dig.


Weber frälst!
223 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#4
kanon, fick för mig att d blev problem....hur är d med spacers då?

1 878 Inlägg
17 januari 2009
#5
Vad jag har förstått iaf, är att du får använda spacers men du får inte öka spårvidden mer än det tillåtna.


321 Inlägg
17 januari 2009
#6
_Rydberg skrev:
kanon, fick för mig att d blev problem....hur är d med spacers då?

Beror nog på vem som bes din bil.
Vissa gillar att man har bytt fälgar andra inte.
Ska det va enligt boken så måste du ha det som står i regbeviset.smile


KHRacing
17 januari 2009
#7
Superman skrev:
_Rydberg skrev:
kanon, fick för mig att d blev problem....hur är d med spacers då?

Beror nog på vem som bes din bil.
Vissa gillar att man har bytt fälgar andra inte.
Ska det va enligt boken så måste du ha det som står i regbeviset.smile

Nej -- SBP VV släppte på detta för mer än två år sedan nu

man får ha vad somhelst i storlek monterat nuförtiden. så länge som det ej tar i vid fjädrande, styrutslag 6 att hastighetsmätaren stämmer

321 Inlägg
17 januari 2009
#8
KHRacing skrev:
Superman skrev:
_Rydberg skrev:
kanon, fick för mig att d blev problem....hur är d med spacers då?

Beror nog på vem som bes din bil.
Vissa gillar att man har bytt fälgar andra inte.
Ska det va enligt boken så måste du ha det som står i regbeviset.smile

Nej -- SBP VV släppte på detta för mer än två år sedan nu

man får ha vad somhelst i storlek monterat nuförtiden. så länge som det ej tar i vid fjädrande, styrutslag 6 att hastighetsmätaren stämmer

Om detta är sant vill jag se källa för att bevisa det!smile


1 878 Inlägg
17 januari 2009
#9
Vilka däckregler gäller för personbilar?

   
De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.

Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

    * Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
    * Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
    * Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
    * Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.


EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

    * Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
    * Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
    * Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
    * Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.


Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck.


Saxat ifrån Bilprovningens hemsida


OEM <3
6 957 Inlägg
17 januari 2009
#10
Fick till svars i somras att dom bryr sig inte direkt..kanske om de kommer in en Golf 2:a med 19"
då kanske dom reagerar lite tongue

OEM <3

4 586 Inlägg
17 januari 2009
#11
bara du har rätt rullomkrets så ska det vara lungt kan bli lite svårt ifall du skulle ta tyskt stuk på bilen med för låg profil annars ska det vara lungt



Sök