6148
Sök

S40:n startar men går inte på tomgång, bränslepumpen "tjuter"

6 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Hej.

Jag har problem med tomgången på min S40 2,0 T

När jag vrider på tändningen så hör jag bränslepumpen mala lite grann och den låter ganska trött.
Bilen är svårstartad pga att den ej verkar få tillräckligt med bränsle.

Sen när jag  väl får igång bilen måste jag ge en del gas för att den ej ska lägga av.

Om jag sen släpper gasen så dör för det mesta.
ibland då den klarar hålla tomgången av sig själv brukar den ligga stabilt på 800 rpm.

Den senaste tiden har jag hört ett tjutande ljud ifrån bränslepumpen då jag kört. (Men bilen går klockrent i motorn förutom detta med tomgången.)

Sen om jag släpper kopplingen så hör jag bränslepumpen gå ner massor i varv, därmed så dör bilen för det mesta vid korsningar och liknande.

Skruvade bort tomgångsmotorn och rengjorde den med 5-56 och tops men ingen förbättring, dock  rengjorde jag ej spjällhuset. (För det kan väl ej vara enda problemet att det är igensotat i spjällhuset?)

Bör tilläggas att min lambdasond-lampa lyst sedan jag köpte bilen för ett år sedan, men aldrig haft några sånna problem innan..

Tacksam för alla tips!!!

//Daniel

460 Inlägg
18 januari 2009
kolla upp pumpen efter som den låter. den lär ju inte ha tillräckligt med bränsletryck.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 januari 2009
jag hade ett liknande problem en gång med min volvo 760, den va ytterst svårtstartad och ingen tomgång soppa pumpen tjöt som en visselpipa, ett annat fel va också att den drack hutlösa mängder soppa...

felet på den va faktiskt att den fick för mycket soppa så den surade ner sig självt, å då va det BTR som hade hängt sig...

6 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Pilsk: Om inte Pumpen har tillräckligt med bränsletryck borde den väl inte gå bra när jag kör bilen??

Borde den inte bli svag och sacka om bränsletrycket från pumpen skulle vara för dåligt..

Xoff: Kan det vara så att pumpen "överanstränger sig" och pumpar för mycket pga BTR?
Alltså, efter varje gaspådrag då jag släpper kopplingen(även på tomgång) så går bränslepumpen ner i varv så att bilen stryps...

Var sitter bränsletrycksregulatorn,  Bredvid pumpen?

Tack för era svar

//Danne
Senast redigerat av dannes40t (19 januari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2009
Dina frågor är mycket mycket vanliga vag gäller våra bilar. Haynes är till bra hjälp, du kommer hitta regulator både framme och bak, även backventiler som kan gå sönder, dels på bränslesystemet och dels på EVAP systemet.  kolla in på x40nordic.com och sök lite där.

jag kör själv inte med original soppasystem längre och har således tappat just den infon, så kan bara hänvisa dig dit där jag vet att den finns.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök