Dvi > hdmi

Lindahl-
19 januari 2009 · 151 Inlägg

Tja har köpt en ny plattv och kopplat den till datorn med en Dvi > hdmi kabel samt separat 3.5mm ljudsladd.
Båda kablar är 15m.

Mitt problem är att jag får typ 8bits färg och det blir grönt/lila flimmer samt att ljudet inte funkar.. Någon som vet vad detta kan bero på?

FireTraXX DFFL
19 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Signalbortfall p.g.a. den långa sladden.

EDIT:
Kan också vara nån störning om du köpt en skitsladd.

Senast redigerat av FireTraXX (19 januari 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Germax
19 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Du har ju en fruktansvärt lång kabel, jag har en 5m DVI-HDMI till min tv och de funkar bra.
Dock blir de lika bra bild med kompisens 1m långa "analoga" kabel.

Men ljudbortfall och flimmer låter iofs som om du har andra problem, pröva en annan kabel.

MilleN
19 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Jag har en 10 meters dvi > hdmi (budget-kabel) och det funkar då klockrent. Säkert något enkelt skitfel.

expect1991
19 januari 2009 · 1 814 Inlägg

Sätt på en avskärmare (liten metall grej som "viras"/"sätts fast" runt kabeln och minskar brus o sånt wink

falloutboy
19 januari 2009 · 1 723 Inlägg

har du ställt in allt korrekt? jag har en 10 m HDMI sladd från Biltema (den borde ju flimmra om nån...) som fungerar finfint!

Rquired Allmänt envis
19 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Lindahl- skrev:
Tja har köpt en ny plattv och kopplat den till datorn med en Dvi > hdmi kabel samt separat 3.5mm ljudsladd.
Båda kablar är 15m.

Mitt problem är att jag får typ 8bits färg och det blir grönt/lila flimmer samt att ljudet inte funkar.. Någon som vet vad detta kan bero på?

Inställningarna i datorn rätt?
Någon kortare sladd att testa med genom att flytta datorn?
Hur har du kopplat 3,5" kablen? Vanligast är att man kopplar så att TVn endast funkar som monitor. Det går alltså oftast inte att få ut datorns ljud ur tvn utan du behöver koppla datorn till en seperat stereo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lindahl-
19 januari 2009 · 151 Inlägg

Jag har köpt en ny högkvalitativ sladd nu på 5m som funkar prima! Det måste alltså varit längden samt kvalitén på den andra som gav mig trubbel!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Rovers · 455 svar · Igår 18:37 · Projekt
Evenemang