Vill klä om instrumentpanelen. Kan det bli bra lr är jag helt ute och cyklar?

Etingelholm
19 januari 2009 · 979 Inlägg

Flocka en panel = Dyrt. Så jag tänkte att jag kanske kunde klä in panelen med baslåda matta? Finns ju dom som gjort det. Förmodligen så är det myvket pilligt, men en tunn baslåda matta, svart oxå. tror det kan bli jävligt snyggt faktiskt. Får ju verkligen anstränga sig att öra det. Men vad tror ni om att?

kommer att kombineras ihop med vita mätartavlor.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
TeedasT 100% ninja
19 januari 2009 · 342 Inlägg

är ju inte så dyrt att flocka. mycket snyggare med.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
timson
19 januari 2009 · 57 Inlägg

väldigt dum fråga, men jag känner att jag måste. vad är flocka? vilket material, och hur gör man? tongue

ALLT går med våld, vilja & vaselin!
BMW 530 xd (2006)
Etingelholm
19 januari 2009 · 979 Inlägg

timson skrev:
väldigt dum fråga, men jag känner att jag måste. vad är flocka? vilket material, och hur gör man? tongue

Ja kan förklara på ett lätt sätt. Man tar limm på panelen, häller på "TYP" tyg smulor & & sedan tillsätter elektricitet. Då blir de som ett täcke på panelen. För dig som inte vet så ser de ut som baslådematta. Bara enkelt förklarat så klaga inte nu gott folk:P

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
19 januari 2009 · 979 Inlägg

TeedasT skrev:
är ju inte så dyrt att flocka. mycket snyggare med.

Flocka är dyrt för den som inga pengar har. Kosstar ca 2000:- har hört talas om en kille i kalmar som kan gör adet för de priset. Men ja är inte ute efter just kvalite lr finish, min bil är en lekbil/bruksbil så baslåde matta tror jag endå på att de kan funka bra. ?!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
TritoN Motorburen Ungdom
19 januari 2009 · 499 Inlägg

Jo det tror jag kan bli bra för en lekbil, ta loss brädan och fäst i ena änden, tror det skulle bli bra på kortsidan om man säger, sen bara sträcker du tyget och när du känner att du fått det bra så lyfter du lite och ber någon ösa in lite spraylim eller något sen trycker du som en idiot och sen fortsätter så. Kan nog bli bra men som sagt, är säkert jätte pilligt och tar säkert ett bra tag.. Lycka till!

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Etingelholm
19 januari 2009 · 979 Inlägg

TritoN skrev:
Jo det tror jag kan bli bra för en lekbil, ta loss brädan och fäst i ena änden, tror det skulle bli bra på kortsidan om man säger, sen bara sträcker du tyget och när du känner att du fått det bra så lyfter du lite och ber någon ösa in lite spraylim eller något sen trycker du som en idiot och sen fortsätter så. Kan nog bli bra men som sagt, är säkert jätte pilligt och tar säkert ett bra tag.. Lycka till!

yes, det är precis så jag tänkte göra. Ska åka och köpa tyg nästa vecka. Nått baslåda liknande lr typ mocca liknande tyg. Såg härromdagen nån amazon lr om de va ascona, ah skit samma. Nån äldre bil med instrumentpanelen klädd i tyg. Och det blev bra. Likaväl som att bli i polyester/konstskinn lr liknande så varför inte immitera flock? smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
evilaudio
19 januari 2009 · 16 195 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

TritoN skrev:
Jo det tror jag kan bli bra för en lekbil, ta loss brädan och fäst i ena änden, tror det skulle bli bra på kortsidan om man säger, sen bara sträcker du tyget och när du känner att du fått det bra så lyfter du lite och ber någon ösa in lite spraylim eller något sen trycker du som en idiot och sen fortsätter så. Kan nog bli bra men som sagt, är säkert jätte pilligt och tar säkert ett bra tag.. Lycka till!

yes, det är precis så jag tänkte göra. Ska åka och köpa tyg nästa vecka. Nått baslåda liknande lr typ mocca liknande tyg. Såg härromdagen nån amazon lr om de va ascona, ah skit samma. Nån äldre bil med instrumentpanelen klädd i tyg. Och det blev bra. Likaväl som att bli i polyester/konstskinn lr liknande så varför inte immitera flock? smile

har du klätt mycke saker förr??

om inte så skulle ja inte ge min på en panel.. sen ser de enligt mig TATTIGT ut å klä en panel me matta.

flocka den elle låt den va som den e..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Android
19 januari 2009 · 892 Inlägg

Eller klä med super-stretch vinyl från topntrim.nu. Kostar en slant, men större chans att lyckas. Jag klädde mina dörrsidor med detta, och visst jag måste göra om det då jag nog tog alldeles för lite lim, men vinylen går att stretcha till de mest sjuka former! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
evilaudio
19 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Android skrev:
Eller klä med super-stretch vinyl från topntrim.nu. Kostar en slant, men större chans att lyckas. Jag klädde mina dörrsidor med detta, och visst jag måste göra om det då jag nog tog alldeles för lite lim, men vinylen går att stretcha till de mest sjuka former! smile

jo de e sant.. men att klä om en hel panel kräver ofta att man måste sy (beror dock på va de e för former på den)..

men tror de blir billigare å flocka om ja ska va ärlig.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Fatstuff Hobby sabotör
19 januari 2009 · 178 Inlägg

evilaudio skrev:

Android skrev:
Eller klä med super-stretch vinyl från topntrim.nu. Kostar en slant, men större chans att lyckas. Jag klädde mina dörrsidor med detta, och visst jag måste göra om det då jag nog tog alldeles för lite lim, men vinylen går att stretcha till de mest sjuka former! smile

jo de e sant.. men att klä om en hel panel kräver ofta att man måste sy (beror dock på va de e för former på den)..

men tror de blir billigare å flocka om ja ska va ärlig.

Måste nog hålla med Evilaudio, svårt att klä ngt med så mycket former... Ännu svårare med högtalarmatta som inte stretchar alls och är ganska tjock. Pröva klä en vanlig låda snyggt och prydligt
först, kanske ändrar dig då... tongue

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
DaNi8331
20 januari 2009 · 121 Inlägg

klarar du av att klä den och det e en lek bil. Så go for it

Gulmun * Klåpare
20 januari 2009 · 1 718 Inlägg

De få gånger jag har sett instrumentpaneler klädda med högtalarmatta så har det sett bra ut. Det låter enkelt men är förrädiskt svårt. Spraylim, en gummiroller och en ängels tålamod kan ro det i hamn.

För att komma ännu billigare undan så kan du ju rota fram alla gamla jeans ur garderoben och lappa ihop paneler att limma fast. Kanske blir snyggt, det är en design som jag aldrig sett förut. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Etingelholm
20 januari 2009 · 979 Inlägg

men min instrumentpanel är relativt enkel i designen. Så ja tror endå att de kan funka? Är rättså lurig med fingrarna när det gäller knep & knåp. Vill ja få ngt gjort så går de, spackel & förarbete tycker jag e kul. Så varför inte klä en panel? big_smile men nu ska vi inte prata om vad ja kan & inte kan....utan kan de vara snyggt med baslåda matta på panelen om man lyckas?

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Allansson
20 januari 2009 ·

Rent teoretiskt så låter det inte så svårt. är man bara typ 2-3 pers så ska det väl gå. En som sträcker tyget, en som limmar och en som pillar. Kan mycket väl tänka mig att det skulle bli bra. Lägg upp en bild när det är klart.

Lycka till!

KHRacing
20 januari 2009 ·

Gulmun skrev:
De få gånger jag har sett instrumentpaneler klädda med högtalarmatta så har det sett bra ut. Det låter enkelt men är förrädiskt svårt. Spraylim, en gummiroller och en ängels tålamod kan ro det i hamn.

För att komma ännu billigare undan så kan du ju rota fram alla gamla jeans ur garderoben och lappa ihop paneler att limma fast. Kanske blir snyggt, det är en design som jag aldrig sett förut. smile

http://www.geting.se/image.php/146553-bradan1.jpg

Etingelholm
20 januari 2009 · 979 Inlägg

KHRacing skrev:

Gulmun skrev:
De få gånger jag har sett instrumentpaneler klädda med högtalarmatta så har det sett bra ut. Det låter enkelt men är förrädiskt svårt. Spraylim, en gummiroller och en ängels tålamod kan ro det i hamn.

För att komma ännu billigare undan så kan du ju rota fram alla gamla jeans ur garderoben och lappa ihop paneler att limma fast. Kanske blir snyggt, det är en design som jag aldrig sett förut. smile

http://www.geting.se/image.php/146553-bradan1.jpg

Det där kunde ju bli snyggt kanske:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
andreas_gbg_
7 februari 2009 · 1 634 Inlägg

Någon som kan länka till bilder på flockade paneler?

Numera Saab 9-5 Aero -00
LillNaisarn
7 februari 2009 ·

andreas_gbg_ skrev:
Någon som kan länka till bilder på flockade paneler?

http://www.nattracet.se/wicked/instrumentpanel.jpg
http://www.adamotorsport.se/bilder/bilen/ombyggningsbilder012.jpg
http://www.adamotorsport.se/bilder/bilen/ombyggningsbilder011.jpg
Dom 2 sista är inte hela flockad som du ser men man ser ju hur det ser ut smile

Thiger_84
7 februari 2009 · 509 Inlägg

Tygmatta till baslåda ser nog dumt ut. Jag funderar på å klä min i alcantara. Har beställt tyg iaf få se vart de hamnar sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang