2743
Sök

Hjälp med SPL låda till två st. 6x9"

733 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Hallå.

Precis som rubriken säger, jag behöver hjälp med att bygga en spl låda till två st billiga 6x9".
Märket är Denver CSP-5180, riktigt billiga. jag vill inte höra en massa snack om att det inte är lämpligt, för det vet jag, men jag VILL bygga en spl låda till två st. Lådan ska vara för båda högtalarna och det ska sitta en port i mitten är tanken. Jag vill veta ungefär hur många liter lådan bör vara på och vad man ska stämma av den till om det ska sitta i en Golf II? Högtalarna ska bara spela bas! är tanken ivarjefall då jag har tänkt driva dem med ett monoblock med helt överdriven effekt, oavsett märke på högtalarna.

Detta bygget ska bara göras för det är kul, alltså inte köras omkring med. tanken är att jag ska tävla åtminstone en gång med det och se vad det presterar.

Alltså volym?

Avstämning?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
19 januari 2009
Det är ju i princip omöjligt att ge lämpligt förslag på lådvolym när det inte finns några parametrar, men mitt förslag är 50 liter netto och 11 cm långt 4" rör med konade trattar i båda ändar. Avstämningen borde hamna omkring eller strax under 50 Hz, vilket gör att du kan korta av röret för att komma några Hz högre. smile

733 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är ju i princip omöjligt att ge lämpligt förslag på lådvolym när det inte finns några parametrar, men mitt förslag är 50 liter netto och 11 cm långt 4" rör med konade trattar i båda ändar. Avstämningen borde hamna omkring eller strax under 50 Hz, vilket gör att du kan korta av röret för att komma några Hz högre. smile

Okej. Tack för förslaget. men tjänar jag inget på att ha mer portarea tror du? ex dubbla 4" eller slotport?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
19 januari 2009
Jo, dubbla 4" rör kan du iof ha, men frågan är hur stort X-max som högtalarna har. Jag tror inte att de brukar ha så stort faktiskt, kanske 4-5 mm eller så. Gissning dock.

Såg på Lazzat att de ville ha högre avstämning i sina förslag, kan nog stämma det. Det beror ju bla på vilket Fs som högtalarna har, man bör ju undvika att stämma av under högtalarens Fs egentligen. smile
Jag kan tänka mig att Dreddan och de andra har provat några basreflexlådor med 6x9", det har tyvärr inte jag.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2009)

733 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, dubbla 4" rör kan du iof ha, men frågan är hur stort X-max som högtalarna har. Jag tror inte att de brukar ha så stort faktiskt, kanske 4-5 mm eller så. Gissning dock.

Såg på Lazzat att de ville ha högre avstämning i sina förslag, kan nog stämma det. Det beror ju bla på vilket Fs som högtalarna har, man bör ju undvika att stämma av under högtalarens Fs egentligen. smile
Jag kan tänka mig att Dreddan och de andra har provat några basreflexlådor med 6x9", det har tyvärr inte jag.

okej. det står ju att de kan spela mellan 50-20.000 hz så jag antar att fs är runt 50, kanske under, när jag spelar openair med dem inne på rummet så i djupbas som bass i love you slår de ungefär 12-18 mm, men det är visserligen i de lägre frekvenserna, spelar jag uppemot 60 och 70 hz så kommer jag inte uppnå max slag väl?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
19 januari 2009
Nja, det beror på hur du ställer subsonicfiltret också. Med en sån där låda så måste filtret vara ställt ganska högt för att dämpa eventuella frekvenser under avstämningen.

Du kan ju prova olika lådor om du vill, både förslagen på Lazzat och mitt, så får du se hur det verkar bli. smile
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2009)

733 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, det beror på hur du ställer subsonicfiltret också. Med en sån där låda så måste filtret vara ställt ganska högt för att dämpa eventuella frekvenser under avstämningen.

Du kan ju prova olika lådor om du vill, både förslagen på Lazzat och mitt, så får du se hur det verkar bli. smile

ja det får jag göra då, testa lite.. men jag kan inte justera mitt subsonic, det är automatiskt ställt på 25 hz :p

M.v.h. Emil

1 058 Inlägg
19 januari 2009
thulle1 skrev:
Drönirettab skrev:

okej. det står ju att de kan spela mellan 50-20.000 hz så jag antar att fs är runt 50, kanske under, när jag spelar openair med dem inne på rummet så i djupbas som bass i love you slår de ungefär 12-18 mm, men det är visserligen i de lägre frekvenserna, spelar jag uppemot 60 och 70 hz så kommer jag inte uppnå max slag väl?

M.v.h. Emil

nu gissar jag hejvilt här men eftersom ingen här verkar ha riktigt bra erfarenhet av spl låda till 6x9or så kanske mina gissningar ändå är av intresse big_smile

en sån billig högtalare som du har är förmodligen anpassad att spela så bra som möjligt med den effekt som en vanlig hu ger ut, alltså max 50W. därför tror jag att dom kommer bottna väldigt lätt vid lägre frekvenser, kanske till och med runt 60-70hz med den effekten du har tänkt köra på dom.

burp på hög frekvens i en liten jävla låda tror jag är det enda sättet för dom här högtalarna att överleva nåt sånär länge..

en sak jag kom på som kanske ökar nån tiondel kan ju vara att slita bort diskant/mellanregister och klippa kablarna till dom. igen, bara en ren gissning men det lär ju inte skada i alla fall.

tycker i alla fall det är ett riktigt roligt projekt. och kommer definitivt följa det till sitt slut! det gav till och med lite inspiration tongue ondskefulla tankar växer inom mig just nu vill jag lova !! big_smile ..."vad kan man åstadkomma med 2st sinus live 3000 och två biltema basar".....heheh

mvh/Tommie

PoLoud =D

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
vw_performance skrev:
thulle1 skrev:
Drönirettab skrev:

M.v.h. Emil

nu gissar jag hejvilt här men eftersom ingen här verkar ha riktigt bra erfarenhet av spl låda till 6x9or så kanske mina gissningar ändå är av intresse big_smile

en sån billig högtalare som du har är förmodligen anpassad att spela så bra som möjligt med den effekt som en vanlig hu ger ut, alltså max 50W. därför tror jag att dom kommer bottna väldigt lätt vid lägre frekvenser, kanske till och med runt 60-70hz med den effekten du har tänkt köra på dom.

burp på hög frekvens i en liten jävla låda tror jag är det enda sättet för dom här högtalarna att överleva nåt sånär länge..

en sak jag kom på som kanske ökar nån tiondel kan ju vara att slita bort diskant/mellanregister och klippa kablarna till dom. igen, bara en ren gissning men det lär ju inte skada i alla fall.

tycker i alla fall det är ett riktigt roligt projekt. och kommer definitivt följa det till sitt slut! det gav till och med lite inspiration tongue ondskefulla tankar växer inom mig just nu vill jag lova !! big_smile ..."vad kan man åstadkomma med 2st sinus live 3000 och två biltema basar".....heheh

mvh/Tommie

hehe ja testa du biltema basar på ditt steg, det kan bli farligt smile men kul blir det.. ja jag kommer till o lägga upp bilder troligtvis i denna tråd, plus att jag kommer ladda upp film när lådan är klar.
och sen problemet att de kanske bottnar det lär de göra, men jag har testat dem lösa inne på mitt rum med min förstärkare på 155 wrms/kanal och när jag spelar djupbas då så slår de fruktansvärt mycket innan du kan få dem att bottna, slaget är helt sjukt faktiskt.. och klippa bort diskant delen får jag nog göra för det kan inte bli lägre ljud ivarjefall av att ta bort den :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

457 Inlägg
20 januari 2009
haha du är fan den första jag sett som ska tävla med 2st 6x9er! big_smile lycka till!!

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
ante_hedis skrev:
haha du är fan den första jag sett som ska tävla med 2st 6x9er! big_smile lycka till!!

Tack! får bara hoppas på ett "bra" resultat, men man kan nog inte kräva mycket av två 6x9" :p största problemet blir väl att kunna mata dem med MYCKET effekt och de ska hänga ihopa ett tag ändå :p hehe

M.v.h. Emil

336 Inlägg
20 januari 2009
nu gäller det tongue dags att köpa material smile

//
Roe

497 Inlägg
20 januari 2009
150+burp ?yikesbig_smile

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Audi-powah skrev:
150+burp ?yikesbig_smile

nä det e du som ska spela det :p

M.v.h. Emil

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
http://www5.zippyshare.com/thumb/43182989/file.html

M.v.h. Emil

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
http://www1.zippyshare.com/thumb/83998057/file.html
Tar bort några räta vinklar smile

M.v.h. Emil

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
http://www5.zippyshare.com/thumb/31162668/file.html

Såhär ser den ut just nu, men lite mer saker ska göras, tätas runt högtalarna för det läcker lite, testa olika avstämningar mm har bara testat lådan med 300 wrms totalt, 150 watt/st och det låter bra, snärtigt med en avstämning på ca 75 hz ivarjefall :p

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
20 januari 2009
Se där ja, nu är lådan påbörjad. smile

Vad bidde det för volym på den där låddan då?

733 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Se där ja, nu är lådan påbörjad. smile

Vad bidde det för volym på den där låddan då?

den är på 16,4 liter men sen minus träbitarna som tar upp 1,4 liter, så det blev 15 liter kvar smile har bara testat lådan inne på rummet, ska lägga upp två filmer på det sen ikv här på garaget..inne på rummet ger jag bara dem 150 wrms vardera. jag ska nog testa att bygga en större låda sen också som du sa på ca 50 liter för att se vad skillnaden blir...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

497 Inlägg
20 januari 2009
nice den galne mannen:D
seriös innersida på den lådan haha:P

Sök