4586
Sök

Skapa fjärrskrivbord, hur gör man?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Nu har jag sökt, men ej funnit; hur skapar jag en fjärranslutning mellan mina två datorer?

Problemet:
Har en dator som jag har en massa saker och vettiga program på, denna är dessutom kopplad till tv osv. Jag har dessutom en liten dator som saknar hårddisk så jag ej kan ha programmen jag vill på den.

jag vet att det går att skapa ett "fjärrskrivbord" så jag på den lilla datorn ser och kan styra den "stora" datorn, men hur gör jag? Jag har testat skapa en anslutning via windows inbyggda funktion, men får felmeddelande att den ej hittar en server.

Jag har idag ett trådlöst nätverk som går via en gateway (xavi 6546) där jag utan problem nyttjar alla filer oavsett vilken data jag är vid.

Det jag helst av allt vill är att kunna ansluta till den stationära datorn via mobilt bredband så jag var jag än är har tillgång till mina filer.

Så är det någon som vet?
Mvh//Micke

627 Inlägg
21 januari 2009
Då ska vi se.. big_smile

1) Vilket operativsystem har du (på båda datorerna)?
2) Har du något program som blockerar ingående trafik?

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Kanon..
1 473 Inlägg
Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Sorry, XP på båda datorer. Avast antivirus på båda datorer. Inga andra spärrar just nu.

627 Inlägg
21 januari 2009
Ok, sorry måste sova nu men läs här:
http://www.microsoft.com/windowsXp/usin … intro.mspx

Hoppas det hjälper!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Allt som står i den länken får det att se så lätt ut. smile

Problemet är att jag i steg 4 ej har den nedre delen av rutan (remote desktop). sad
Jag har ingen panik med detta, men vore kul att få det att fungera. Har XP home om det nu kan spela in (lite trött, därav brist på info i första inlägget)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
21 januari 2009
Fjärrskrivbord funkar inte på "Home" versionerna, vad jag vet. Du måste ha Professional. Du kan fjärrstyra med Home, men din dator kan inte fjärrstyras... eller om det var tvärt om!? wink

Men kör på VNC annars, som någon tipsade om. Vi kör det här på jobbet, och det funkar okej (även om Remote Desktop är trevligare).
Senast redigerat av Hexenhammer (21 januari 2009)

627 Inlägg
21 januari 2009
Hexenhammer skrev:
Fjärrskrivbord funkar inte på "Home" versionerna, vad jag vet. Du måste ha Professional. Du kan fjärrstyra med Home, men din dator kan inte fjärrstyras... eller om det var tvärt om!? wink

Men kör på VNC annars, som någon tipsade om. Vi kör det här på jobbet, och det funkar okej (även om Remote Desktop är trevligare).

Helt rätt, det var detta jag var ute efter med min fråga om vilket OS det gällde.
Jag tror att du inte kan fjärrstyra om du har Home, men att datorn kan fjärrstyras. Eller så är det både och.. Minns ej. MEn du har helt rätt, man ska köra på VNC.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 januari 2009
Du kan fjärrstyra med Home datorer, men inte fjärrstyras utan att använda de yxiga verktyget Fjärrhjälp som inte är smidigt.
Använd istället Radmin eller RealVNC om du nu ska fjärrstyra en Home- dator.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Orkar inte byta operativ och krångla, så det får bli nåt annat alternativ, tack för tipsen. big_smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
22 januari 2009
mastrovious skrev:
Helt rätt, det var detta jag var ute efter med min fråga om vilket OS det gällde.
Jag tror att du inte kan fjärrstyra om du har Home, men att datorn kan fjärrstyras. Eller så är det både och.. Minns ej. MEn du har helt rätt, man ska köra på VNC.

Vad gäller Vista så tror jag inte att Home-versionerna kan fjärrstyras heller, förutom av någon från Microsoft. Däremot tror jag att man kan fjärrstyra, som sagt. Men då krävs det ju att datorn man fjärrstyr inte har "Home" edition. Har för mig om att jag fjärrstyrde min dator på jobbet (XP Professional) med min privata dator (Vista Home Premium).

Här på jobbet upplever jag att VNC är lite trögt. Fast det kan nog bero på att datorn jag fjärrstyr inte är den hetaste och dessutom funkar som en skrivarserver för en CD-printer.

Sök