Taxikort för 18 åringar.

TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
Haha ja du kmr ju från hässleholm, tänkte inte på det wink

Till och med från en liten by utanför ett mindre samhälle utanför Hässleholm, om det ger dig en fingervisning.

På 35 år har här skett 2 bilstölder, om det säger dig något om hur centralt jag bor. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
RobinNilsson
1 februari 2009 · 369 Inlägg

TurbOla skrev:

_Robbzon_ skrev:
Haha ja du kmr ju från hässleholm, tänkte inte på det wink

Till och med från en liten by utanför ett mindre samhälle utanför Hässleholm, om det ger dig en fingervisning.

På 35 år har här skett 2 bilstölder, om det säger dig något om hur centralt jag bor. tongue

Hahaha låter ju bra.. Bara man inte råkar gäspa när man kör där för då har man missat hela city tongue

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Ellertz Norrlänning
1 februari 2009 · 1 453 Inlägg

TurbOla skrev:

Ellertz skrev:
varför är det inte en bra idé ? Kan dra mitt exempel... har en kompis som har taxiåkeri. Han hittar ingen som kan köra åt han som han litar på, och ja är arbetslös. Varför inte slå 2 flugor i en smäll. Just taxi och buss är ju i akut behov av personal. 

Du får köra 25 meter lastbil på X antal ton när du är 18.
Du får köra flygplan med upp till 400-500 passagerare när du är 20 tror ja.(rätta mig om ja har fel)

Varför då inte köra taxi när du är 18 och klarat alla X antal test det är. Jag tror att de som inte är lämpade sållas ut ganska fort.

I somras (innan finanskrisen) sökte man kanske hundratals taxichaffisar i Skåne.
Nu har jag knappt sett en enda annons på Arbetsförmedlingen om taxichaffisar.
Transportsektorn är hårt drabbad av krisen, många åkerier som kickar folk eller står stilla helt.


Men tänk vad kul det vore med en student som extraknäcker som taxichaffis/lastbilschaffis/pilot, har pluggat hela natten, lever på energidryck och koffein och stressar inför sin nästa tenta, och är så otroligt nervös så han inte kan koncentrera sig, och samtidigt bråkar med sin flickvän via mobilen... tongue

Visst kan det hända äldre personer med, och jag tycker det ska finnas fler extraknäck för studenter, för jag har själv funderat på att plugga till hösten, men just att unga oerfarna personer - ska sätta sig i yrkesfordon som transporterar passagerare eller kör 24m långa ekipage - det låter ju inte helt säkert.

Samtidigt måste man ju börja någonstans, jag menar unga förare med 5års erfarenhet växer ju inte direkt på träd, men det är skillnad på när man ska lära sig köra på en väg med kanske 1-1½meter till grannen i motsatt körfil eller som i andra yrken där man kan lära sig utan att behöva riskera att skada någon annan.

Jag har haft körkort i snart 3 år, men jag blir fruktansvärt osäker när jag kör in i ett tätare samhälle som Lund, Malmö, Helsingborg eller Göteborg...

joo men ja bor ganska mitt i en halvstor stad med en 100K invånare. Så ja kör dagligen i stan så ja har vant mig.... Men men, ja krockade förra veckan så tongue haha

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
baltis
2 februari 2009 · 1 948 Inlägg

en annan skulle inte ens vilja bli skjutsad aven 18åringmed färskt kort och på tok för stort självförtroende, än hellre betala för det tongue

frågar du mig så tycker jag dom kan höjja åldern för att takörkortet till 20-21, så folk fattar att det inte är tufft att köra 100 i bostadsområden och inte blinka

Sushikocken Sleeper
2 februari 2009 · 3 084 Inlägg

baltis skrev:
en annan skulle inte ens vilja bli skjutsad aven 18åringmed färskt kort och på tok för stort självförtroende, än hellre betala för det tongue

frågar du mig så tycker jag dom kan höjja åldern för att takörkortet till 20-21, så folk fattar att det inte är tufft att köra 100 i bostadsområden och inte blinka

Jag var då inte smartare/mognare nu än när jag var 18 iaf 22 nu. Det är ju helt upp till personen. Kör man som en idiot när du tar taxikortet eller när du kör folk så kommer du garanterat förlora jobbet.

kör man dessutom 100 i bostadsområde då man kör taxi är man ju psykiskt störd och behöver hjälp.

Senast redigerat av Sushikocken (2 februari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2009 · 13 749 Inlägg

tycker förslaget är så korkat att jag inte finner ord
en 18åring borde varken få sitta bakom ratten i en lastbil,buss eller taxi

man kan inte sätta sig utan någon körvana och riskera folks liv
vi som haft körkort längre än 5år vet vad vi talar om

bara en sån sak att förutse lägen i trafiken finns inte när man inte har någon körvana
visst allt känns så bra när man just fått körkortet
efter några år inser man att man hade noll koll när man nyss fått körkortet

tycker det räckte med en hög av dom som gick min bussutbildning som hade NOLL koll på allt
pga dom inte körde bil så ofta

har ett klipp där jag filmar iof ser man inte så mycket
men där förstår man varför man behöver körvana innan man ska sätta sig bakom ratten med en massa folks liv i händerna

jag var skapligt skakis efter den färden kan tilläggas

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
steewi
10 februari 2009 · 1 Inlägg

finns ju många som inte ens ska ha körkort fast dom är 20!? bara för att folk säger att 18åringar är dåliga o köra bil så dras ju alla över samma kant. men de är ju många i alla åldrar som inte kan köra bil. de ser man ju varje dag.

så varför inte låta 18åringar pröva ta taxikortet?smile

ride hard die free
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang