Hur många har kvar reservhjulet mm?

Gerling
15 januari 2010 · 55 Inlägg

Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

camaro67 Meister
15 januari 2010 · 6 763 Inlägg

Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Är ju bara i  nöd fall och då kan det ju räcka om man linkar hem lite snyggt på reservhjulet

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
BergsST
15 januari 2010 · 177 Inlägg

I min Focus ST hade jag det inte i men det var mest för att bagaget blev grymt mycket större då (minst 25cm djupare) och då fick barnvagnen plats. smile

I X5an är det ju enormt bagage så där får det ligga kvar.

Senast redigerat av BergsST (15 januari 2010)

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Stream Statstjänsteman
15 januari 2010 · 125 Inlägg

camaro67 skrev:

Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Är ju bara i  nöd fall och då kan det ju räcka om man linkar hem lite snyggt på reservhjulet

Om du får punka på S4:an då? Tror det blir bärgare nästan om man befinner sig låångt från en däckfirma, eller finns det någon säkerhetsmarginal med quattro att att köra några mil med olika rullomkrets. Vad jag läst ska det vara ganska kört.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
BergsST
15 januari 2010 · 177 Inlägg

Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Tumen på fälgarna spelar ju ingen roll sålänge rullomkretsen är samma wink

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
P_H Elektriker
15 januari 2010 · 109 Inlägg

Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

Gerling
16 januari 2010 · 55 Inlägg

P_H skrev:

Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

ja det är klart men tittar ni på ett reservhjul så är det ofta inte samma rullomkrets!
och det jag menade va ju såklart underförstått att det inte gällde samma rullomkrets!

volvoentusiasten
16 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Just nu har jag original-s90 16" alufälgarna på bilen (se bilbilderna) Har även en originalfälg på samma däck i reservdunken. Trevligt o slippa köra med de fula små reservhjulsdäcken.

Munkis
16 januari 2010 · 1 636 Inlägg

Har aldrig haft reservhjul i mina bilar, Kör med reservhjul på burk. Har fungerar klockrent dom två gånger jag har fått punka smile

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
16 januari 2010 · 1 418 Inlägg

Fick inte med nått när jag köpte bilen mercan, så jag gick på skroten och köpte en org fälg med skapligt däck. Reservdäck ligger alltid i bagaget, de gör även startkablar, bogserlina, och lite verktyg. Sen är de alltid bra med lite extra vikt över bakaxeln nu på vintern så de och baslådan får stå för de smile

Ligger ett reservdäck i CTS´n. Har tom ett reservdäck i -59 caben. Många som inte fattar vad man ska ha de till i en sån gamal bil :S

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Jokke_
16 januari 2010 · 453 Inlägg

Mitt ligger kvar i bagaget. Sätter en tusing på att om jag tar ut det så kommer jag få punka inom några dagar tongue

erixon89
16 januari 2010 ·

16" Alu med splittans nytt däck orört och förblir så.

MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
16 januari 2010 · 455 Inlägg

Mitt åkte ur i somras när jag byggde ner slutsteget i reservhjulsbaljan tongue

FireTraXX DFFL
16 januari 2010 · 9 020 Inlägg

Gerling skrev:

P_H skrev:

Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

ja det är klart men tittar ni på ett reservhjul så är det ofta inte samma rullomkrets!
och det jag menade va ju såklart underförstått att det inte gällde samma rullomkrets!

Man kör så i 2-3 mil, spelar ingen roll.
Inte precis så att man kör slut på reservdäcket innan man fixar nytt 19"...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hamilton
16 januari 2010 · 8 864 Inlägg

Min bil levererades med kompressor+reservhjul på burk. Kompressorn är riktigt bra att ha till en massa annat också big_smile

Fotograf på tierpidag.se
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Reservhjul, dubbla trianglar, oljor, hydraulisk och saxdomkraft, pallbock, spolarvätska, ny generator och verktyg nog för att skruva ned hela bilen. Startkablar och extra soppa är nog det enda jag saknar, men ser iof till att aldrig ha mindre än 10 liter i tanken

Senast redigerat av TenZer (16 januari 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Gerling
17 januari 2010 · 55 Inlägg

FireTraXX skrev:

Gerling skrev:

P_H skrev:

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

ja det är klart men tittar ni på ett reservhjul så är det ofta inte samma rullomkrets!
och det jag menade va ju såklart underförstått att det inte gällde samma rullomkrets!

Man kör så i 2-3 mil, spelar ingen roll.
Inte precis så att man kör slut på reservdäcket innan man fixar nytt 19"...

2-3 mil kan faktiskt påverka rätt mkt om du har en awd med "viskotyp" är väldigt känsliga

henke_99 Offroad Racing
17 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Har man permanent fyrhjulsdrift ska man akta sig noga för att ha olika stora hjul.

har man bara tvåhjulsdrift får man tänka på att ta det lugnt om man får punka på den drivande axeln och reservhjulet är ett litet puttehjul, den skilda rullomkretsen kommer få diffen att arbeta som när man svänger och belastar man den då genom hög fart/belastning kan den rasa...

Olika stora hjul på en icke drivande axel har ingen som helst betydelse mer än att bilen blir lite "sned".


Har inget reservhjul i varken kadetten eller chevan, kadetten fanns inget i när den köptes och till chevan blir det jobbigt och dyrt att ha ett sånt stort i reserv...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
XeptiQ Whatever :)
17 januari 2010 · 1 652 Inlägg

Hmm jag har hivat mitt reservhjul men har sen skaffat mig ett som inte är hastighet begränsat. så har ett både för vinter och för sommar.. sprillans nysa med och aldrig använt... big_smile sen finns de verktyg, domkraft, olja, 4 fräscha tändstift, kamrem+spännrulle. startkablar. tror de är allt jag har där bak smile

Senast redigerat av XeptiQ (17 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo_740_stoffe
17 januari 2010 · 22 Inlägg

reservhjulet är kvar man vet ju alldrig när det kommer till pass

Hillman super minx "Garagets första Hillman" (1964)
Ford Thunderbird "Blixten" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang