3491
Sök

Hastighets mätare Volvo 740.

100 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Tjenare, jag har problem med min hastighetsmätare i min 740. jag har mätt ström på alla 3 kablar som ska till hastighetsmätaren(alltså på den vita klossen.) Och det finns inte ström på någon av dem.

Det är

1 Blå/Röd kabel
1 Brun kabel antagligen jord? för när jag kopplar ur klossen som kablarna går till så slutar mätarhuset att lyssa.
1 Grön/Vit

Finns det något man kan göra? i villka av kablarna ska det vara ström? Vart tar den strömen ifrån? Finns det någon säkring eller liknade som dem kablarna går till?

Skulle vara tacksam för Svar tongue för det skulle vara roligt att ha en hastighetsmätare som funkar.

100 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Nu har jag vart ute och mätt igen tongue för att jag kom på att jag inte mätte när jag åkte big_smile så när man åker har jag ström i den Blå/röda kabeln och är det någon som vet ifall det ska vara i den Grön/vita också ? om det inte ska det så är det antagligen Mätaren i mätarhuset som har pajjat. Tacksam för svar så fort som möjligt.

100 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Bilen är en 744 -88 !

1 008 Inlägg
23 januari 2009
D1 Grön/Vit = signal från hastighetsgivaren i bakaxeln
D2 Brun       = 31 Jord (till hela mätarhuset)
D3 Blå/Röd  = 15 tändningspluss (nyckeln i läge II)  ger spänning till mätarna och diverse indikeringslampor

100 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Men när jag kör med bilen och mäter så ska det alltså komma ström i den Grön/vita kabeln?

Men hur kan man mäta på givaren på bakaxeln ifall den funkar? Snabba svar!

Jag har bytt hastighetsmätare och det men det hjälpte inte så antaglien är det givaren eller så är det kabelbrott någon stanns.

1 008 Inlägg
25 januari 2009
Jag vvet inte riktigt hur givaren beter sej, men du kan ju prova Ohm-mäta  mellan minus och signalkabeln medans hjulen roterar för att se om du får något värde alls.

Du har kollat kontaktstycket på givaren ? 
brukar kunna vara en hel del mög på/i kontakten där på bakaxelklumpen, kan ju bara vara dålig kontakt där.

100 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Nu har jag fått igång mätaren tackar big_smile

Sök