Hur många stannar och hjälper folk vid vägkanten?

Memme I'am AWESOME..
24 januari 2009 · 2 783 Inlägg

Satt och tänkte på detta, man ser ofta folk som står och har problem med sina  bilar men ingen som hjälper dom nästan!

Själv brukar jag stanna och fråga annars får jag skuldkänslor! yikes


Stannar du eller kör du vidare? tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 januari 2009 · 5 092 Inlägg

haha ja som tråden som börjar med PANIK!! ovanför denna så stod vi vid motorvägen o ca 1,5 timmar. ca 30-40 bilar åkte förbi utan att stanna haha =P men jag skulle nog stanna om nån hadde problem mitt i vintern efter skogen 4 mil från närmaste by/stad haha

LordLife
24 januari 2009 · 998 Inlägg

Stannar om jag inte är sen till jobbet/skolan.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
FLindgren
24 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Jag kör alltid så fort så jag hinner aldrig stanna i tid ändå ;P

Senast redigerat av FLindgren (24 januari 2009)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 januari 2009 · 5 092 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag kör alltid så fort så jag hinner aldrig stanna i tid ändå ;P

hehe =P

JockeRX7 KTM 660
24 januari 2009 · 537 Inlägg

En bedömningssak från min sida. Står det en bil vid vägkanten där allt ser lungt ut med dom i åker ja nog förbi.
Men om det ser ut som det hänt något och att dom verkligen behöver hjälp så stannar jag självklart

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
karlsson_6 Volvo Fantast
24 januari 2009 · 194 Inlägg

Jag stannar aldrig. Stannar enbart om dom vinkar på en och VISAR att dom behöver hjälp
Sitter dom bara i bilen, så väntar dom nog på hjälp eller så är dom väl inte sugna på o få de
så då skiter jag i vilket

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
soyd
24 januari 2009 · 1 853 Inlägg

Har nog bara hjälpt till en gång... det var när jag och farsan meckade med hans bakaxel (ford 1958 halv vägs till power meet...) på en lyft på en mak då vi hör en jävla smäll och springer ut för att kolla vad som hänt. Då är det 4 bilar som krockat i en korsning så farsan skriker till mig ta en SKIFTNYCKEL OCH KOM så springer vi ut till korsningen och försöker slita upp huvarna på bilarna och tar bort batteri kablarna sen tror jag farsan larmade 112 samtidigt för dom sitter klämda i bilarna... rätt otäckt faktiskt jag var inte så gammal heller då ca 10-15 nånting...


Skulle jag se nått likande igen skulle jag slita fram släckaren och göra vad man kan! som sagt kan ju vara en själv någon gång om man har otur hmm

Senast redigerat av soyd (24 januari 2009)

Nizzura Man blir ensam om man vill ha hela.
24 januari 2009 · 174 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Jag stannar aldrig. Stannar enbart om dom vinkar på en och VISAR att dom behöver hjälp
Sitter dom bara i bilen, så väntar dom nog på hjälp eller så är dom väl inte sugna på o få de
så då skiter jag i vilket

Kan ju vara så att de inte har möjlighet att påkalla uppmärksamhet?

Brorsan körde på E6 och det stod en bil på mittremsan, han ringde SOS och fick frågan av operatören om han kunde stanna och se hur det var med föraren eftersom hon hade fått flertalet samtal om en bil där men ingen visste något eftersom de inte hade stannat.

Visade sig att föraren(ensam i bilen) hade fått en hjärtinfarkt och låg hängandes över ratten...

Operatören var väldigt tacksam över att han stannat och lämnade löpande information om hur långt bort ambulansen var. Allt gick bra och man kan ju bara hoppas att det är nån som stannar den gången man själv råkar illa ut och behöver hjälp.

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Nissan 350Z GT "Kuroi" (2006)
nosferato
24 januari 2009 · 439 Inlägg

beroende på tid och trafik på sträckan stannar jag nästan alltid,kan ju vara en själv som behöver hjälp nästa gång.

old,low and slow....
Smajly
24 januari 2009 · 3 059 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Jag stannar aldrig. Stannar enbart om dom vinkar på en och VISAR att dom behöver hjälp
Sitter dom bara i bilen, så väntar dom nog på hjälp eller så är dom väl inte sugna på o få de
så då skiter jag i vilket

Samma här.. visar dom inte tydligt att dom behöver hjälp, då behöver dom ingen heller.
Är dte nån som står i en korsning eller nått i stan så brukar jag fråga när man glider förbi men 99% har redan ringt någon som ska komma och hjälpa..

karlsson_6 Volvo Fantast
24 januari 2009 · 194 Inlägg

Nizzura skrev:

karlsson_6 skrev:
Jag stannar aldrig. Stannar enbart om dom vinkar på en och VISAR att dom behöver hjälp
Sitter dom bara i bilen, så väntar dom nog på hjälp eller så är dom väl inte sugna på o få de
så då skiter jag i vilket

Kan ju vara så att de inte har möjlighet att påkalla uppmärksamhet?

Brorsan körde på E6 och det stod en bil på mittremsan, han ringde SOS och fick frågan av operatören om han kunde stanna och se hur det var med föraren eftersom hon hade fått flertalet samtal om en bil där men ingen visste något eftersom de inte hade stannat.

Visade sig att föraren(ensam i bilen) hade fått en hjärtinfarkt och låg hängandes över ratten...

Operatören var väldigt tacksam över att han stannat och lämnade löpande information om hur långt bort ambulansen var. Allt gick bra och man kan ju bara hoppas att det är nån som stannar den gången man själv råkar illa ut och behöver hjälp.

Hade det inte räckt med och stanna i stället för och ringa SOS och låsa deras personal bara för att fråga "du det står en blå bil här vet du varför?"

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
gamlingen
24 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Skulle va skottpengar på folks ringer 112 UTAN att stanna å se vad som hänt

bmx
24 januari 2009 · 7 100 Inlägg

beror på om ja har tid eller inte.
vet själv hur de känns när när folk bara åker förbi!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Dansken-
24 januari 2009 · 950 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag kör alltid så fort så jag hinner aldrig stanna i tid ändå ;P

Ju, men du bjuder alltid på lite rök...... ;-)

ESTRANDBERG88 Hojmek
24 januari 2009 · 748 Inlägg

Beror på, är det en zigenarbuss så blåser man förbi, men annars så är det klart man stannar om det ser lugnt ut smile

Mortalis VW-nörd?
24 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Stannar och ser om de behöver hjälp. Telefon, bogsering, startkablar, nåt å värma sig med osv.
Brukar dock åka förbi först, sen åker ja tillbaka å ser om de står kvar och hur de står, då stannar ja till dårå...behandla andra som du själv vill bli behandlad

LilleSKUTT
24 januari 2009 · 512 Inlägg

stannar alltid när jag ser att det är en olycka ellrr om jag ser att dom står med huven öppen eller om man bli invinkad men om dom sitter i bilen eller står å pratar i tfn så stannar jag inte 

edit : är det riktigt kallt ute å jag ser en bil som bara år vid vägkanten stannar jag å ser om dom fått hjälp elelr o m hjälp är påväg bara för att då kan dom värma sig i min bil så länge elelr jag kan skjutsa  mm ( har stannat i minus 30 å hjälp en kille från australien som låg å sov i bilen för den hade havererat )

Senast redigerat av LilleSKUTT (24 januari 2009)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Rquired Allmänt envis
24 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Stannar om folk verkar i behov av hjälp, på det ena eller andra sättet. Om de ser suspekta ut och man är mitt ute i ingenstans kaaanskee man skulle kört vidare men ringt efter hjälp istället tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
KingWS6 TACS Medlem
24 januari 2009 · 457 Inlägg

Men det är ju självklart man frågar om man kan hjälpa till med nåt. Lyfta, hålla i eller byta däck kan man ju iaf, skulle det va nå med en skiftnyckel så är man nog inte till nån nytta ... men de kanske bara behöver skjuts till en mack, eller låna en telefon.
Kommer gärna försent till jobbet om det beror på att jag hjälper en i nöd! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang