Hur många stannar och hjälper folk vid vägkanten?

blacken
24 januari 2009 ·

Förr så stannade man jämt, men idag så är man betydligt mera "restrektiv" med tanke på vad det finns för individer därute..

Lazurblau_Metallic
24 januari 2009 · 127 Inlägg

stanna en gång och hjälpte en gubbe upp ur diket så fick man 100kr med hehe

Emelie_244
24 januari 2009 · 375 Inlägg

Stannade en gång då en kille hade kört ner i diket, när man hade hjälp han upp med bilen så fick man inte ens ett tack innan han åkte vidare..

Volvo S40 (2008)
Tega Yrkesförare
24 januari 2009 · 1 073 Inlägg

Stannar aldrig.
Finns alltför många avarter därute längs vägarna. Som yrkesförare stöter man på många hotfulla och knepiga individer, sorgligt men sant, det är dagens samhälle.
Förväntar mig heller aldrig att någon stannar för mig. 99% av befolkningen idag har mobiltelefoner!

TurbOla Reservdansk
24 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Tega skrev:
Stannar aldrig.
Finns alltför många avarter därute längs vägarna. Som yrkesförare stöter man på många hotfulla och knepiga individer, sorgligt men sant, det är dagens samhälle.
Förväntar mig heller aldrig att någon stannar för mig. 99% av befolkningen idag har mobiltelefoner!

Det hjälper ju tyvärr inte när man får en hjärtinfarkt, som nämns på första sidan i tråden...
Och jag vet själv efter en olycka, där bilen lagt sig på taket, så brydde sig ingen, och telefonen hade ju försvunnit, men som tur är hittade jag den efter ett tag, annars hade jag kunnat bli kvar där länge... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tega Yrkesförare
24 januari 2009 · 1 073 Inlägg

TurbOla skrev:

Tega skrev:
Stannar aldrig.
Finns alltför många avarter därute längs vägarna. Som yrkesförare stöter man på många hotfulla och knepiga individer, sorgligt men sant, det är dagens samhälle.
Förväntar mig heller aldrig att någon stannar för mig. 99% av befolkningen idag har mobiltelefoner!

Det hjälper ju tyvärr inte när man får en hjärtinfarkt, som nämns på första sidan i tråden...
Och jag vet själv efter en olycka, där bilen lagt sig på taket, så brydde sig ingen, och telefonen hade ju försvunnit, men som tur är hittade jag den efter ett tag, annars hade jag kunnat bli kvar där länge... tongue

Nu snackar inte jag om trafikolyckor utan bilar som står vid vägkanten med varningsblinkers.

Martin 9-3 Fisketokig
24 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Sällan man ser bilar med problem och att folket är på plats. Oftast är det övergivna bilar det handlar om.

Skulle jag bli invinkad så skulle man höra vad som är fel men försiktigt då. Finns ju några fall i närheten där snygga tjejer stått mer huven öppen och vips blir de stannande förarna rånade på både bil och telefoner mm.

Är det gamla bilar, äldre än 5år så stannar jag nog aldrig, då får skylla sig själva om de inte åker nyare och pålitligare kärror.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Kesler
24 januari 2009 · 3 650 Inlägg

Beror på, om det är en snygg brud lr nångammal pensionär så stannar man ju, men om de ett ett grabbgäng får dom klara sig själva

terazzi
24 januari 2009 ·

håller med dig martin 9-3

M103
24 januari 2009 · 1 570 Inlägg

Jag hjälper bara småtjejer med nytaget kort.

TurbOla Reservdansk
24 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Tega skrev:
Nu snackar inte jag om trafikolyckor utan bilar som står vid vägkanten med varningsblinkers.

Nej, då är det ju en annan sak.
Men faktum kvarstår; folk stannar inte ens vid en trafikolycka, är de rädda för att bli rånade av den som sitter/satt i den förolyckade bilen eller vadå? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tega Yrkesförare
24 januari 2009 · 1 073 Inlägg

TurbOla skrev:

Tega skrev:
Nu snackar inte jag om trafikolyckor utan bilar som står vid vägkanten med varningsblinkers.

Nej, då är det ju en annan sak.
Men faktum kvarstår; folk stannar inte ens vid en trafikolycka, är de rädda för att bli rånade av den som sitter/satt i den förolyckade bilen eller vadå? tongue

Nä, det är däremot konstigt. Olyckor stannar jag alltid vid om jag är bland dom första, det är ganska uppenbart att någon behöver hjälp då, såvida inte ambulans och polis redan är på plats.

Senast redigerat av Tega (24 januari 2009)

Keller Hamster
24 januari 2009 · 817 Inlägg

emijl skrev:
Satt och tänkte på detta, man ser ofta folk som står och har problem med sina  bilar men ingen som hjälper dom nästan!

Själv brukar jag stanna och fråga annars får jag skuldkänslor! yikes


Stannar du eller kör du vidare? tongue

Beror lite på faktiskt. Men oftast stannar jag. Får också skuldkänslor :p

Åkte själv på problem (detta hände 2004) med att motorn inte tyckte om ena tändstiftet och sköt ut det.
Stod på en avfart (vellinge norra). kom hur mycket bilar som helst.. det var EN som stannade. En tjej (ung dam) som hade hämtat ungarna på dagis..
Då hade jag iofs redan ringt polaren..

Senast redigerat av Keller (24 januari 2009)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
RPM2006
24 januari 2009 · 537 Inlägg

Beror ju lite på om man stannar. Men oftast så stannar man ju, iaf här ute på vischan.

Förra vintern fick vi sladd i brorsans Corolla i en skarp kurva. Visserligen gick det sakta och sådär. Framdäcken kom ned lite i ett dike. Ringde pappa och han fick komma. Men innan han han komma stannade alla som körde förbi och frågade om dem på nått sätt kunde hjälpa till.


Och den här filmer gör mig smått förbannad.. Hur många stannar i höger körfältet?
http://www.jesper.nu/jtube/Olyckor/37876-lastbil_krash/

supratjejen Toyaddict
24 januari 2009 · 241 Inlägg

Hjälpte en grabb upp ur diket en gång men han tyckte mest det var pinsamt haha tongue
Det var i stan på dagen.. Men åker jag själv på enslig väg sent vågar jag fan inte stanna! Man hör ju så mycket..

Martin 9-3: Alla har inte råd med bil nyare än 5 år!! roll

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P
Danijel
24 januari 2009 · 237 Inlägg

har hänt en gång jag stannat vid en som stod med varningsblinkers.. när dom kommer fram till mig frågar jag vad felet är, så va det ju självklart inget fel med bilen det va bara en nysvensk som höll ekonomin upp med att sälja smycken av "äkta guld" vid vägkanten.  Som tur va var att man inte var själv, annars hade jag inte vågat stanna..

Men sen dess är det enbart rena olyckor man stannar för

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
TurbOla Reservdansk
24 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Är det gamla bilar, äldre än 5år så stannar jag nog aldrig, då får skylla sig själva om de inte åker nyare och pålitligare kärror.

Vore kul att veta hur du ser hur gamla olika bilar är genom att titta på dom när du kör förbi. wink
Och det är ju synd att alla inte tjänar lika mycket pengar som du.
För då skulle alla kunna köpa nya bilar, även arbetslösa... wink
Och hur gör man då med de som kör äldre bilar för att de tycker bäst om dom, istället för nya plastditon? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rallyhalle
24 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Helt ärligt så stannar jag aldrig om dom inte vinkar in en. Skulle det va en olycka så är det klart att jag stannar.
Men annars så skiter jag i det. I dom flesta fall så är det på motorvägen in mot Stockholmcity, och där cirkulerar Vägassistance lika ofta som polisen. Så det överlåter jag till dom...

Tiger1978 Fattig student
24 januari 2009 · 1 282 Inlägg

Stannade alltid under dom 10 åren jag hade mitt kort och kommer alltid att göra det när jag får ett nytt.. Hur irriterande är det inte att själv stå i vägkanten, inget batteri på luren och ingen stannar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
tobiaz83
24 januari 2009 · 23 Inlägg

Jag stannar för det mesta. man ser ju ofta på folket i/vid bilen hur det ser ut att gå för dem. Har träffat på en del otäcka personer också så man vet aldrig vad som kan hända. Tjejer bör nog akta sig för att stanna om det inte är en trafikolycka. I många fall är det soppatorsk och det är ju enkelt avhjälpt. Försöker tänka mig in deras situation, får man problem vid vägkanten så är  man ju i en riktig beroendeställning till andra om mna inte kan avlösa problemet själv. // Tobbe, sjukskötare som hjälper folk.

Nissan 200 sx "The Reaper" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang