3789
Sök

Låd tips önskas.

1 071 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej har en gammal Jbl Gti 1500 som jag skulle bygga bandpass låda till men jag har inget program till och räkna ut lådvolymer på skulle någon kunna hjälpa mig med det. Bilen det ska sitta i är en Merseres w123 limo ska hällst funka till all slags musik. Enda infon jag vet om basen är detta

Kontinuerlig effekt: 600 W,
Peak effekt: 1000 W,
Frekvensomfång: 30 Hz - 1000 Hz,
Impedans: 4 Ohm,
Effektivitet (2.83V/1m): 94 dB
Montering djup: 124 mm,
Monterings hål diameter: 356 mm,
FS: 35 Hz,
Vas: 188,87 L,
QTS: 0,340,

Tacksam för svar. Mvh

Onödigt inlägg^^

16 197 Inlägg
25 januari 2009
#2
har själv väldigt dålig erfarenhet när de gäller att sätta dessa basar i bandpasslåda... har testat 3 olika bandpasslådor till just den basen å alla lät ILLA.


men sök på jbls hemsida å du lär finna lådinfo smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 071 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#3
Okey men hittade info på jbl s hem sida http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … 500GTI.pdf  tror du att det kan funka?

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
25 januari 2009
#4
Har kollat på en bandpasslåda, men egentligen passar basen bäst i basreflex. Bandpassförslaget i basens manual är inte riktigt bra enligt mig iaf (i teorin alltså).

Sluten kammare: 65 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 70 liter netto, endast dämpmatta i botten
Rör: 2 st 6" som är 21 cm långa

Volymen i slutna kammaren är inklusive bas, har räknat med ca 5 liter för basen. Volymen i portade kammaren är exklusive rör eftersom jag inte vet hur mycket av rören som ska sticka in i kammaren. Varje rör tar dock upp 0,2 liter per cm.

Har inte provat den basen själv, det är bara en teoretisk uträkning i mitt program. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2009)

1 071 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#5
Enligt mina beräkningar så kommer den portade kammaren bli 40x40x43cm i innermått, och ytter måttet på en aeroport en ca 24cm det kommer bli svårt att få plats med två stycken. Går det inte att göra en så kallad slotport istället isåfall mått på en sådan???

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
25 januari 2009
#6
I nödfall kan du nog köra utan konade trattar inuti lådan, portarean är ändå ganska bra tilltaget enligt programmet. Eller så slipar du bort en bit av ytterkanterna på trattarna inuti lådan, ska också fungera. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2009)

1 071 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#7
Spela det någon större roll om jag bygger lådan som på billd 1 eller 2

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59901/554098_dkld6m.jpg

Onödigt inlägg^^

1 058 Inlägg
26 januari 2009
#8
nej det funkar vilket som.

PoLoud =D

1 071 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#9
okey men då får jag ju lätt plats med portarna.

Onödigt inlägg^^


Sök