3668
Sök

Skumt fel. Stereom tar ut instrumentbelysningen i Merca.

Illustratör
826 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Halloj..

Skulle hjälpa en polare att koppla in cd och dra om högtalarna igår och det är ju inget man behöver vara eltekniker för.. Men så när jag kopplat ihop och är redo för att köra igång så sätter stereon igång att blinka och läser inte skivan.. Efter lite mixtrande så upptäcker vi att den fungerar felfritt så länge antennsladden är istoppad.. På vilket sätt kan det påverka stereon så länge det inte är något fel på den?

Nästa fel som dyker upp är att när vi är klara att fara så saknar han intrumentbelysning.. Går ut o kollar säkrningen som har flugit, stoppar i en ny och den smäller även den.. Kopplar ur strömmen ur stereon igen för att utesluta och då smäller inte säkringen när vi stoppar in den igen.. Alltså, instrumentbelysningen fungerar så länge stereon inte är inkopplad..
Kan det vara något skumt me jordningen till stereon? Kan det hända att den stjäl ström eller vad är det frågan om.. Är som sagt bara svensson på el så har svårt att komma med idéer om vad det kan vara.

Det är kopplat på följande sätt..

http://img520.imageshack.us/img520/8896/kopplatye6.png


Tidigare satt där en blaupunkt där båda jordkablarna användes, det är enda skillnaden.. Och då fungerade allting felfritt..

Kan tillägga att inget slutsteg används.

Tack på förhand
/ Danne

Tänker...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 januari 2009
#2
Fan vet vilken av orange och röd som är tillslag och backup i detta men jag TROR att orange skall ha konstant, röd tillslag och svart jord.

Alltså....vad jag tolkar ditt schema som så har ni kopplat tändning rakt in i ena jorden och jorden till konstanströmmens kabel.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Random Hero
4 047 Inlägg
25 januari 2009
#3
vad för bil ?har du multimeter så du kan mäta upp jord osv ?

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
25 januari 2009
#4
Lonefox skrev:
Fan vet vilken av orange och röd som är tillslag och backup i detta men jag TROR att orange skall ha konstant, röd tillslag och svart jord.

Alltså....vad jag tolkar ditt schema som så har ni kopplat tändning rakt in i ena jorden och jorden till konstanströmmens kabel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/553152_00hnhj.jpg

Dog food lid. Backwards

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 januari 2009
#5
DusanMandick skrev:
Lonefox skrev:
Fan vet vilken av orange och röd som är tillslag och backup i detta men jag TROR att orange skall ha konstant, röd tillslag och svart jord.

Alltså....vad jag tolkar ditt schema som så har ni kopplat tändning rakt in i ena jorden och jorden till konstanströmmens kabel.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/553152_00hnhj.jpg

Standard ISO-färger ja.
Frågan är om det är isokablage eller originalkablage eller kanske Blaupunktkablage de försökt koppla in sig i.

Är det vanligt isokablage så har de jordat Illumination (som har olika funktion, på vissa modeller lyser inte knapparna på enheten utan den, på andra sänks displayens styrka)

Nu vet jag att en del tillverkare (bla VOlvo) har tänkt käpprätt uppåt väggarna med färgerna.
Volvo 240 tex har grön som jord till enheten och svart som plus ORIGINAL....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Illustratör
826 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#6
Ja jo, jag har multimeter o har mätt upp vad som är vad.. En kul detalj är ju att tändningsströmmen är den svarta kabeln... Det är alltså grå och brun som är jord och den röda går direkt på batteriet..  Har kopplat jorden till stereon på den bruna jorden och kollade innan så att både direkt och tändningsströmmen har jord på den. 

Bilen är en merca 280e -93..

Tänker...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
25 januari 2009
#7
På mercedes är brun jord, svart tändningsström, röd konstantplus och grå parkeringslyse/instrument. Detta stämmer till 99% av alla mercedes.


Illustratör
826 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#8
g-man skrev:
På mercedes är brun jord, svart tändningsström, röd konstantplus och grå parkeringslyse/instrument. Detta stämmer till 99% av alla mercedes.

Tack för svaret.
Jag har ju inte kopplat den parkeringen på något utan den är bara avskärmad.. Och det fungerar ju så länge inte stereon är inkopplad så om nu det kan vara bidragande så får isf någon vänlig själ gärna förklara hur.. Har inte den blekaste hur det skulle kunna påverka.. hmm

Tänker...


Sök