2924
Sök

-Sota ur motorn (med vatten) ?

58 Inlägg
13 maj 2009
#41
Om man skulle testa det på 240in. Borde ju bara va å lossa slangen te luftfiltret och spraya i lite vatten i taget in i förgasaren. Eller finns det nått bättre ställe för det?
Testar man inte får man inget veta.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

1 321 Inlägg
13 maj 2009
#42
tror inte det är så bra att göra på bensinmotorer...diesel tror jag går bra för de går ju på comp....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 062 Inlägg
13 maj 2009
#43
Jag kan iaf meddela att jag gjort ett försök med min Saab -94 och det vart klart renare på kolvtopparna än innan! 3l vatten sprayade jag in i spjälhuset med motorn på 2500rpm. Varvet sjönk en hel del så jag fick gasa på lite extra när jag sprayade. Motorn går minst lika fint som innan!
Jag fick göra lite små uppehåll ibland närmotorn vart för blöt och började misstända men sen var det bara att gå på med vattnet igen.

M.V.H.


4 586 Inlägg
13 maj 2009
#44
AndreasPlars skrev:
Jag kan iaf meddela att jag gjort ett försök med min Saab -94 och det vart klart renare på kolvtopparna än innan! 3l vatten sprayade jag in i spjälhuset med motorn på 2500rpm. Varvet sjönk en hel del så jag fick gasa på lite extra när jag sprayade. Motorn går minst lika fint som innan!
Jag fick göra lite små uppehåll ibland närmotorn vart för blöt och började misstända men sen var det bara att gå på med vattnet igen.

M.V.H.

borde väl finnas rist att katten sätter igen sig ?


1 062 Inlägg
13 maj 2009
#45
jorre83 skrev:
AndreasPlars skrev:
Jag kan iaf meddela att jag gjort ett försök med min Saab -94 och det vart klart renare på kolvtopparna än innan! 3l vatten sprayade jag in i spjälhuset med motorn på 2500rpm. Varvet sjönk en hel del så jag fick gasa på lite extra när jag sprayade. Motorn går minst lika fint som innan!
Jag fick göra lite små uppehåll ibland närmotorn vart för blöt och började misstända men sen var det bara att gå på med vattnet igen.

M.V.H.

borde väl finnas rist att katten sätter igen sig ?

Det tror jag knappast. Sotflagor smulas sönder som tort bröd mot en stekhet katt, jag skulle så inte vara det minsta orolig för det. Kattar går sönder av andra orsaker. Dessutom saknar just denna bil katt cool

M.V.H.


42 Inlägg
14 maj 2009
#46
Vill man vara säker så kan man köra metanol/vattenblandning smile


12 086 Inlägg
14 maj 2009
#47
Jag kan helt klart tänka mig att de funkar, men jag vill inte va först o prova tongue

Som någon sa när toppackningen har gått så brukar berörd cylinder va väldigt ren o fin.

Vatteninsprutning är ju inget nytt utan något man kör med för att få mer effekt, lr för att kunna ladda mer.
Men det gäller ju att ha rätt balans, för mkt vatten lär ju bara förstöra.

4 586 Inlägg
25 november 2009
#48
provade detta idag på min audi 80. Motorn tappade varv i någon sekund sedan så blev det lite sot vid ändrören. Tycker motorn går mycket tystare efter detta

Detta skulle kanske vara något för dom som kör fsi motorn då den gärna sotar igen
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 november 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
25 november 2009
#49
Gjorde samma ska i våras på min L200 (som numera är låst då jag råkande nämna att den ska BRUKAS i vinter, inte för att den är en vinterbil, men men admin är hårda som sten) och ja tycker de känns som den går allmänt bättre efter det, och sen att se den enorma stot/klägg fläcken bak vid avgasrörer gjorde ju att reaktionen blev starkare. Men de är väll bara inblilning..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

4 586 Inlägg
25 november 2009
#50
Mr_EmCom skrev:
Gjorde samma ska i våras på min L200 (som numera är låst då jag råkande nämna att den ska BRUKAS i vinter, inte för att den är en vinterbil, men men admin är hårda som sten) och ja tycker de känns som den går allmänt bättre efter det, och sen att se den enorma stot/klägg fläcken bak vid avgasrörer gjorde ju att reaktionen blev starkare. Men de är väll bara inblilning..

en bil utan massa avlagningar samt sot kan inget annat än gå bättre.

jag upplevde samma på min bil


Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2009
#51
Kanske skulle prova på 144:an smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Med.lem
3 759 Inlägg
25 november 2009
#52
Jag plockade bort insuget och blåste rätt ner i förgasaren, och faktist så blev den väldigt ren just där jag sprayade (blomspruta) dvs så långt ner jag kunde se.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

58 Inlägg
25 november 2009
#53
Ska testa på 240in bara för skoj skull. Funkar det är det ju bra, rasar det får ja börja leta efter en annan motor å stoppa i, svårare än så kan det ju inte vara.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

Jag kom på att pizza e nytigt
51 Inlägg
25 november 2009
#54
men detta borde ju inte lambdan tycka om riktigt, och kanske inte katten iheller. Iofs så omvandlar ju katten till väte. Men de borde m inte annat komma sotavlagringar på lambdan?

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes

1 785 Inlägg
25 november 2009
#55
supersupra87 skrev:
Hej.

Låter kanske lite konstigt, men har läst att man kan rengöra motorns förbränningsrum från sot m.m. genom att använda endast vatten.

Går till så att man kör motorn på höga varvtal ~4000 och därefter så sprutar man in vatten direkt genom insuget (sprayflaska) eller använder sig av en vaccumslang som suger i sig vatten.

Här är tråden jag läste: http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=480
(Edit: sidan 3 i länken så står det hur man ska gå tillväga)


Någon som har prövat sig på detta ? smile

Ja, jag körde ner en av mina bilar i havet för att rensa ur motorn går skitbra nu inget sot kvar. Ingen bil heller för den delen för den sjönk.

Seriöst....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

342 Inlägg
25 november 2009
#56
låter som folk tror att man ska hälla i vatten i motorn men så är inte fallet endast förse med tex. en sprayflaska. motorn hinner förånga det mesta innan det når katten lambdan osv. denna metod fungerar har själv testat den innan isärplockning bara för att se hur rent det blev.


929 Inlägg
25 november 2009
#57
Det är en gamal beprövad metod, Absolut inget nytt under solen.
Redan under... ja, hur länge sedan nu Rudolf Diesel tog patent på Deiselmotorn, så fanns det vatten insprutning. Då var tanken att vetten ångan skulle göra att trycket blev jämnare under förbräningen.
När vatten ska bli ånga går det åt massor med energi.. Den energin måste tas från någonting. Det blir sotet i första hand som lämnar över energin.
MEN, det måste vara måttliga mängder. Det ska inte vara mer vatten än bränsle.
Blir det för mycket vatten blir det hydrolock. Inget att leka med. Då tar motorn tvärstopp och vevstakar och kolvar går sönder.

Vatten finns förövrigt i massor i vanlig luft också. Ibland är fuktigheten 100% i luften.. Inte riktigt samma sak som att det är bara vatten. men det börjar regna!

Mats

2 021 Inlägg
25 november 2009
#58
Detta är standard att göra på Peugeots 16v motorer, dom måste ha ruggigt högt komp (ca 16kg) för att gå som dom ska och allt som oftast sotar avgasventilerna igen och kompresionen sjunker som en sten med en blinkande motorlampa som följd. Vi brukar ha en flaska kolsyrat vatten som vi låter motorn suga i sig via en vakuumslang på insuget. Men man måste va väldigt försiktigt så att motorn inte dör, då suger den i sig för mkt vatten som den inte kan förånga och resultatet blir en vevstake genom blocket eller en spräckt kolv. tongue


4 001 Inlägg
25 november 2009
#59
Rille0 skrev:
Detta är standard att göra på Peugeots 16v motorer, dom måste ha ruggigt högt komp (ca 16kg) för att gå som dom ska och allt som oftast sotar avgasventilerna igen och kompresionen sjunker som en sten med en blinkande motorlampa som följd. Vi brukar ha en flaska kolsyrat vatten som vi låter motorn suga i sig via en vakuumslang på insuget. Men man måste va väldigt försiktigt så att motorn inte dör, då suger den i sig för mkt vatten som den inte kan förånga och resultatet blir en vevstake genom blocket eller en spräckt kolv. tongue

Mitsubishis GDI-motorer brukar må bra utav detta också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

44 Inlägg
25 november 2009
#60
kolvas skrev:
Rille0 skrev:
Detta är standard att göra på Peugeots 16v motorer, dom måste ha ruggigt högt komp (ca 16kg) för att gå som dom ska och allt som oftast sotar avgasventilerna igen och kompresionen sjunker som en sten med en blinkande motorlampa som följd. Vi brukar ha en flaska kolsyrat vatten som vi låter motorn suga i sig via en vakuumslang på insuget. Men man måste va väldigt försiktigt så att motorn inte dör, då suger den i sig för mkt vatten som den inte kan förånga och resultatet blir en vevstake genom blocket eller en spräckt kolv. tongue

Mitsubishis GDI-motorer brukar må bra utav detta också

Kan också intyga detta på GDI- motorerna....big_smile



Sök