-Sota ur motorn (med vatten) ?

LoudPipes
13 maj 2009 · 58 Inlägg

Om man skulle testa det på 240in. Borde ju bara va å lossa slangen te luftfiltret och spraya i lite vatten i taget in i förgasaren. Eller finns det nått bättre ställe för det?
Testar man inte får man inget veta.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
Volvofarfar
13 maj 2009 · 1 312 Inlägg

tror inte det är så bra att göra på bensinmotorer...diesel tror jag går bra för de går ju på comp....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
AndreasPlars
13 maj 2009 · 1 062 Inlägg

Jag kan iaf meddela att jag gjort ett försök med min Saab -94 och det vart klart renare på kolvtopparna än innan! 3l vatten sprayade jag in i spjälhuset med motorn på 2500rpm. Varvet sjönk en hel del så jag fick gasa på lite extra när jag sprayade. Motorn går minst lika fint som innan!
Jag fick göra lite små uppehåll ibland närmotorn vart för blöt och började misstända men sen var det bara att gå på med vattnet igen.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
jocke_gronberg
13 maj 2009 · 4 586 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Jag kan iaf meddela att jag gjort ett försök med min Saab -94 och det vart klart renare på kolvtopparna än innan! 3l vatten sprayade jag in i spjälhuset med motorn på 2500rpm. Varvet sjönk en hel del så jag fick gasa på lite extra när jag sprayade. Motorn går minst lika fint som innan!
Jag fick göra lite små uppehåll ibland närmotorn vart för blöt och började misstända men sen var det bara att gå på med vattnet igen.

M.V.H.

borde väl finnas rist att katten sätter igen sig ?

AndreasPlars
13 maj 2009 · 1 062 Inlägg

jorre83 skrev:

AndreasPlars skrev:
Jag kan iaf meddela att jag gjort ett försök med min Saab -94 och det vart klart renare på kolvtopparna än innan! 3l vatten sprayade jag in i spjälhuset med motorn på 2500rpm. Varvet sjönk en hel del så jag fick gasa på lite extra när jag sprayade. Motorn går minst lika fint som innan!
Jag fick göra lite små uppehåll ibland närmotorn vart för blöt och började misstända men sen var det bara att gå på med vattnet igen.

M.V.H.

borde väl finnas rist att katten sätter igen sig ?

Det tror jag knappast. Sotflagor smulas sönder som tort bröd mot en stekhet katt, jag skulle så inte vara det minsta orolig för det. Kattar går sönder av andra orsaker. Dessutom saknar just denna bil katt cool

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Pir4t
14 maj 2009 · 42 Inlägg

Vill man vara säker så kan man köra metanol/vattenblandning smile

BMW 323i "Emtrii" (1998)
Germax
14 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Jag kan helt klart tänka mig att de funkar, men jag vill inte va först o prova tongue

Som någon sa när toppackningen har gått så brukar berörd cylinder va väldigt ren o fin.

Vatteninsprutning är ju inget nytt utan något man kör med för att få mer effekt, lr för att kunna ladda mer.
Men det gäller ju att ha rätt balans, för mkt vatten lär ju bara förstöra.

jocke_gronberg
25 november 2009 · 4 586 Inlägg

provade detta idag på min audi 80. Motorn tappade varv i någon sekund sedan så blev det lite sot vid ändrören. Tycker motorn går mycket tystare efter detta

Detta skulle kanske vara något för dom som kör fsi motorn då den gärna sotar igen

Senast redigerat av jocke_gronberg (25 november 2009)

Mr_EmCom Med.lem
25 november 2009 · 3 759 Inlägg

Gjorde samma ska i våras på min L200 (som numera är låst då jag råkande nämna att den ska BRUKAS i vinter, inte för att den är en vinterbil, men men admin är hårda som sten) och ja tycker de känns som den går allmänt bättre efter det, och sen att se den enorma stot/klägg fläcken bak vid avgasrörer gjorde ju att reaktionen blev starkare. Men de är väll bara inblilning..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
jocke_gronberg
25 november 2009 · 4 586 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Gjorde samma ska i våras på min L200 (som numera är låst då jag råkande nämna att den ska BRUKAS i vinter, inte för att den är en vinterbil, men men admin är hårda som sten) och ja tycker de känns som den går allmänt bättre efter det, och sen att se den enorma stot/klägg fläcken bak vid avgasrörer gjorde ju att reaktionen blev starkare. Men de är väll bara inblilning..

en bil utan massa avlagningar samt sot kan inget annat än gå bättre.

jag upplevde samma på min bil

twin_cam Smålänning
25 november 2009 · 7 877 Inlägg

Kanske skulle prova på 144:an smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr_EmCom Med.lem
25 november 2009 · 3 759 Inlägg

Jag plockade bort insuget och blåste rätt ner i förgasaren, och faktist så blev den väldigt ren just där jag sprayade (blomspruta) dvs så långt ner jag kunde se.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
LoudPipes
25 november 2009 · 58 Inlägg

Ska testa på 240in bara för skoj skull. Funkar det är det ju bra, rasar det får ja börja leta efter en annan motor å stoppa i, svårare än så kan det ju inte vara.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
aerox_nisse Jag kom på att pizza e nytigt
25 november 2009 · 51 Inlägg

men detta borde ju inte lambdan tycka om riktigt, och kanske inte katten iheller. Iofs så omvandlar ju katten till väte. Men de borde m inte annat komma sotavlagringar på lambdan?

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes
dbjanoz
25 november 2009 · 1 785 Inlägg

supersupra87 skrev:
Hej.

Låter kanske lite konstigt, men har läst att man kan rengöra motorns förbränningsrum från sot m.m. genom att använda endast vatten.

Går till så att man kör motorn på höga varvtal ~4000 och därefter så sprutar man in vatten direkt genom insuget (sprayflaska) eller använder sig av en vaccumslang som suger i sig vatten.

Här är tråden jag läste: http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=480
(Edit: sidan 3 i länken så står det hur man ska gå tillväga)


Någon som har prövat sig på detta ? smile

Ja, jag körde ner en av mina bilar i havet för att rensa ur motorn går skitbra nu inget sot kvar. Ingen bil heller för den delen för den sjönk.

Seriöst....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
volvodrifter
25 november 2009 · 342 Inlägg

låter som folk tror att man ska hälla i vatten i motorn men så är inte fallet endast förse med tex. en sprayflaska. motorn hinner förånga det mesta innan det når katten lambdan osv. denna metod fungerar har själv testat den innan isärplockning bara för att se hur rent det blev.

mats757
25 november 2009 · 914 Inlägg

Det är en gamal beprövad metod, Absolut inget nytt under solen.
Redan under... ja, hur länge sedan nu Rudolf Diesel tog patent på Deiselmotorn, så fanns det vatten insprutning. Då var tanken att vetten ångan skulle göra att trycket blev jämnare under förbräningen.
När vatten ska bli ånga går det åt massor med energi.. Den energin måste tas från någonting. Det blir sotet i första hand som lämnar över energin.
MEN, det måste vara måttliga mängder. Det ska inte vara mer vatten än bränsle.
Blir det för mycket vatten blir det hydrolock. Inget att leka med. Då tar motorn tvärstopp och vevstakar och kolvar går sönder.

Vatten finns förövrigt i massor i vanlig luft också. Ibland är fuktigheten 100% i luften.. Inte riktigt samma sak som att det är bara vatten. men det börjar regna!

Mats

Rille0
25 november 2009 · 2 021 Inlägg

Detta är standard att göra på Peugeots 16v motorer, dom måste ha ruggigt högt komp (ca 16kg) för att gå som dom ska och allt som oftast sotar avgasventilerna igen och kompresionen sjunker som en sten med en blinkande motorlampa som följd. Vi brukar ha en flaska kolsyrat vatten som vi låter motorn suga i sig via en vakuumslang på insuget. Men man måste va väldigt försiktigt så att motorn inte dör, då suger den i sig för mkt vatten som den inte kan förånga och resultatet blir en vevstake genom blocket eller en spräckt kolv. tongue

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
kolvas
25 november 2009 · 4 001 Inlägg

Rille0 skrev:
Detta är standard att göra på Peugeots 16v motorer, dom måste ha ruggigt högt komp (ca 16kg) för att gå som dom ska och allt som oftast sotar avgasventilerna igen och kompresionen sjunker som en sten med en blinkande motorlampa som följd. Vi brukar ha en flaska kolsyrat vatten som vi låter motorn suga i sig via en vakuumslang på insuget. Men man måste va väldigt försiktigt så att motorn inte dör, då suger den i sig för mkt vatten som den inte kan förånga och resultatet blir en vevstake genom blocket eller en spräckt kolv. tongue

Mitsubishis GDI-motorer brukar må bra utav detta också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jonth
25 november 2009 · 44 Inlägg

kolvas skrev:

Rille0 skrev:
Detta är standard att göra på Peugeots 16v motorer, dom måste ha ruggigt högt komp (ca 16kg) för att gå som dom ska och allt som oftast sotar avgasventilerna igen och kompresionen sjunker som en sten med en blinkande motorlampa som följd. Vi brukar ha en flaska kolsyrat vatten som vi låter motorn suga i sig via en vakuumslang på insuget. Men man måste va väldigt försiktigt så att motorn inte dör, då suger den i sig för mkt vatten som den inte kan förånga och resultatet blir en vevstake genom blocket eller en spräckt kolv. tongue

Mitsubishis GDI-motorer brukar må bra utav detta också

Kan också intyga detta på GDI- motorerna....big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang