-Sota ur motorn (med vatten) ?

jooeell driftsättare
25 november 2009 · 169 Inlägg

man brukar ju göra detta på pannor så sprejar man in vatten för att soten ska lossna på rören och soten lossnar för rören krymper ju lite när de kallnar...

jag kan intyga att det funkar på motorer trodde alla visste sånna här grejer!!!

Germax
26 november 2009 · 12 086 Inlägg

Vad är fördelen med kolsyrat vatten?

_Wallis_
26 november 2009 · 4 506 Inlägg

JapMax skrev:
Vad är fördelen med kolsyrat vatten?

Tänkte precis fråga samma sak tongue

Kan du andas kan du dö.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
26 november 2009 · 391 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
provade detta idag på min audi 80. Motorn tappade varv i någon sekund sedan så blev det lite sot vid ändrören. Tycker motorn går mycket tystare efter detta

Detta skulle kanske vara något för dom som kör fsi motorn då den gärna sotar igen

Jo FSI motorerna sotar ju rätt duktigt som jag förstått det....
Men detta är inget jag vågar testa själv på min motor så blir att riva av insugen och göra rent för hand...

Four rings to rule them all!
epapower
26 november 2009 · 593 Inlägg

Fungerar mkt bra att sota ur motorn med vatten.. Vattnet ökar förbränningstempraturen genom ångan och de löser upp sotavlagringar osv.. Denna metod används ganska ofta på bilverstäder som skruvar med bilar som har problem med kärvande ventiler osv.. Men man ska vara försiktig och inte köra igenom mer än 1-2dl under 10 minuter.. Så man måste vara vaken när man gör detta annars kan de bli skador istället..

mvh

DanielssonC
26 november 2009 · 213 Inlägg

Vad är felet med demdär grejjerna man häller i tanken då ? wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
jocke_gronberg
26 november 2009 · 4 586 Inlägg

Danne_gg skrev:

jocke_gronberg skrev:
provade detta idag på min audi 80. Motorn tappade varv i någon sekund sedan så blev det lite sot vid ändrören. Tycker motorn går mycket tystare efter detta

Detta skulle kanske vara något för dom som kör fsi motorn då den gärna sotar igen

Jo FSI motorerna sotar ju rätt duktigt som jag förstått det....
Men detta är inget jag vågar testa själv på min motor så blir att riva av insugen och göra rent för hand...

Jo det vet jag hade en 2.0 fsi i audin. Har aldrig varit med om en bil som gillade verkstatsbesök som den

Du har en tfsi och dom har mycket mindre problem med detta.

Men du måste även köra på 98 oktan?

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 november 2009)

AndreasPlars
27 november 2009 · 1 062 Inlägg

Danne_gg skrev:
Men detta är inget jag vågar testa själv på min motor så blir att riva av insugen och göra rent för hand...

Hur ska du göra rent förbränningsrummen för hand via insugskanalerna? Blir svårt...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
27 november 2009 · 391 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Danne_gg skrev:
Men detta är inget jag vågar testa själv på min motor så blir att riva av insugen och göra rent för hand...

Hur ska du göra rent förbränningsrummen för hand via insugskanalerna? Blir svårt...

M.V.H.

Jag hade ju mera tänkt ett litet fuskjobb:p Ska göra en engineflush på den så kolvringar och allt som oljan kmr åt osv bör ju ordna upp sig lite bättre iomed det:)

Four rings to rule them all!
Nyman1337 Hhehehehhest
27 november 2009 · 375 Inlägg

Bästa är ju för dig och bara slå in 1-2 cc och upp repa detta några gånger. Det är ju inte så att motorn kommer skära ihop och kattarna blir helt slut av lite vatten som dom flesta tror.
Körde själv med trasig topp packning från Sälen till Fagersta med min gamla volvo och jag fyllde på ungefär var tionde mil och inte fan skar bilen ihop så någon cc är nog ingen fara för din bil :-)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

te_wik skrev:
Bara glöm det smile


Mvh Tommy

Ursäkta att jag väcker den här gamla tråden, men den är interessant. Vatten och motorer höres ut som en jävelskt dålig kombination och det är det oftast om vattnet kommer in genom bränslesystemet. Men läs lite här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_inje … engines%29

-- K

_Wallis_
27 november 2009 · 4 506 Inlägg

_Wallis_ skrev:

JapMax skrev:
Vad är fördelen med kolsyrat vatten?

Tänkte precis fråga samma sak tongue

Kan du andas kan du dö.
jocke_gronberg
28 november 2009 · 4 586 Inlägg

har nu kört 1 vecka sedan jag provade detta.

Känns som jag fått en ny motor i bilen

mrbuggy Entreprenör
5 december 2009 · 1 784 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
har nu kört 1 vecka sedan jag provade detta.

Känns som jag fått en ny motor i bilen

Det viktigaste är väl att den som prövar detta TROR på att man kan känna nån skillnad...

Toffe10 Lastbils Mekaniker
5 december 2009 · 357 Inlägg

Som tidigare sagt inga nya grejer....Många fartygs motorer har vatteninsprutning, så i måttliga mängder håller de motorn ren o fin....

steffe67 gruvarbetare
5 december 2009 · 152 Inlägg

supersupra87 skrev:
Hej.

Låter kanske lite konstigt, men har läst att man kan rengöra motorns förbränningsrum från sot m.m. genom att använda endast vatten.

Går till så att man kör motorn på höga varvtal ~4000 och därefter så sprutar man in vatten direkt genom insuget (sprayflaska) eller använder sig av en vaccumslang som suger i sig vatten.

Här är tråden jag läste: http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=480
(Edit: sidan 3 i länken så står det hur man ska gå tillväga)


Någon som har prövat sig på detta ? smile

på min gamle saab turbo satt en kallstart ventil som jag använde till att spruta in vatten vid ett visst laddtryck.
mina växel lådor gick ofta sönder på den o tyvärr så fick jag riva hela motorn i del efter del då jag ej hade takutrymme o motorlyft för att lyfta ur allt på en gång. Men vet att förbrännings rum  + kolvtopp var mycket blanka o rena... men jag körde många mil med detta men frågan om en gång räcker för att få bort sot?
/steffe

Phaetoon
5 december 2009 · 8 156 Inlägg

En del kockar använder kolsyrat vatten i raggmunkar för att få till en lite knaprigare yta.
Kolsyrat vatten reagerar med fettet på något vis.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
caromania Forummoderator
5 december 2009 · 9 296 Inlägg

Phaetoon skrev:
En del kockar använder kolsyrat vatten i raggmunkar för att få till en lite knaprigare yta.
Kolsyrat vatten reagerar med fettet på något vis.

Är det därför man blir tjock av att dricka Cola?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
125fors
12 januari 2011 · 49 Inlägg

lol

caromania skrev:

Phaetoon skrev:
En del kockar använder kolsyrat vatten i raggmunkar för att få till en lite knaprigare yta.
Kolsyrat vatten reagerar med fettet på något vis.

Är det därför man blir tjock av att dricka Cola?

engolf
21 februari 2011 · 3 235 Inlägg

Ett tips är att använda batterivatten, eller som någon skrev tidigare kolsyrat vatten. I kranvatten kan det finnas en del kalk, och det fastnar som regel som vit hinna där vattnet fördampar. Men metoden fungerar otroligt bra, motorn går mycket jämnare:O)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang