-Sota ur motorn (med vatten) ?

125fors
28 maj 2011 · 49 Inlägg

Håller med jonTe, läs på lite om vatteninsprutning.

Efter att läst på lite på nätet om tillvägagångssätt och övertygat mig själv om att metoden funkar så har Forden fått sej en vattenbehandling i två omgångar och den snurrar än faktiskt än.
Den snurrar dessutom mycket bättre då jag fått en mycket bättre gasrespons på låga varv, borde förstås gjort ett acc test innan för att jämföra så man inte får nån placebo effekt.
Toppfarten talade dock sitt tydliga språk, från att tidigare segat upp till 120 drog det nu jämnt upp till 135 där det tog stopp. Tycker att motorn inte heller "knackar" lika hårt på tomgång
Operationen var tämligen enkel, av med luftfiltret och spraya in ca 2dl vatten i insuget.
Motorn var varmkörd och varvet låg på ca 3000 när vattnet sprayades in.
Vid första omgången kom det ordentligt med svart rök/sot till en början, andra vändan knappt nått.
Måste säga att jag är positivt överraskad av resultatet.

LocKtar Herr
29 maj 2011 · 1 722 Inlägg

125fors skrev:
Håller med jonTe, läs på lite om vatteninsprutning.

Efter att läst på lite på nätet om tillvägagångssätt och övertygat mig själv om att metoden funkar så har Forden fått sej en vattenbehandling i två omgångar och den snurrar än faktiskt än.
Den snurrar dessutom mycket bättre då jag fått en mycket bättre gasrespons på låga varv, borde förstås gjort ett acc test innan för att jämföra så man inte får nån placebo effekt.
Toppfarten talade dock sitt tydliga språk, från att tidigare segat upp till 120 drog det nu jämnt upp till 135 där det tog stopp. Tycker att motorn inte heller "knackar" lika hårt på tomgång
Operationen var tämligen enkel, av med luftfiltret och spraya in ca 2dl vatten i insuget.
Motorn var varmkörd och varvet låg på ca 3000 när vattnet sprayades in.
Vid första omgången kom det ordentligt med svart rök/sot till en början, andra vändan knappt nått.
Måste säga att jag är positivt överraskad av resultatet.

kul o höra! ska prova detta imorrn! tack för förklaringen!! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Nybergrobin
29 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Jag kan säga att ena kolven vart inte vacker efter topppackningsras. Den är fortfarande i mycket bra skick på sidan osv men mitt uppepå kolven så försvann det några bitar, det såg bortfrätt ut...

LocKtar Herr
30 maj 2011 · 1 722 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag kan säga att ena kolven vart inte vacker efter topppackningsras. Den är fortfarande i mycket bra skick på sidan osv men mitt uppepå kolven så försvann det några bitar, det såg bortfrätt ut...

och det var efter du provat denna metod, eller  menar du att du tror det beror på vad?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
monno Elektriker
30 maj 2011 · 718 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag kan säga att ena kolven vart inte vacker efter topppackningsras. Den är fortfarande i mycket bra skick på sidan osv men mitt uppepå kolven så försvann det några bitar, det såg bortfrätt ut...

Kylarvatten innehåller fortfarande glykol...

Som att kasta vatten i sjön.
Nybergrobin
30 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Visst innehåller det glykol men det vart hett pga vattnet och bitarna smälte...

LocKtar Herr
30 maj 2011 · 1 722 Inlägg

Genomförde just detta på en ford fiesta från 98...

Fyllde en sprayflaska med 2dl vatten, ställde in flaskan på spray, inte stråle... (bra eller dåligt??smile
tog bort hela slangen som gick till LMM och spraya rätt in i insuget.

Varvtal hade jag ingen koll på men över 3000 iaf!

Resultat: Ptja, den går inte sämre iaf, känns lite piggare, går kanske lite renare... va bara ute och provkörde 500meter kanske..

Kom inge svart sot från avgassystemet, iaf inte vad jag kunde se.. kan va placebo ocksåsmile

ska prova på kärringens golf 3a från 92 när hon kommer hem sen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
monno Elektriker
30 maj 2011 · 718 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Visst innehåller det glykol men det vart hett pga vattnet och bitarna smälte...

Ja men blir ju även rätt hett utav att glykol är lite av ett "antismörjmedel" så blir en väldig friktion i motorn. Inte riktigt samma sak som att försiktigt spraya in 2dl rent vatten i insuget.

Som att kasta vatten i sjön.
caromania Forummoderator
30 maj 2011 · 9 296 Inlägg

LocKtar skrev:
ska prova på kärringens golf 3a från 92 när hon kommer hem sen.

Berätta inget för henne bara. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mats757
30 maj 2011 · 915 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag kan säga att ena kolven vart inte vacker efter topppackningsras. Den är fortfarande i mycket bra skick på sidan osv men mitt uppepå kolven så försvann det några bitar, det såg bortfrätt ut...

Var det topplockspackningen som gjorde att kolven gick sönder, eller var det tvärt om?
Eller kanske var det en tredje osak som hade sönder både kolv och packning?

Mats

Nybergrobin
30 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Toppen var krokig sen ett tidigare packningsras men jag var snål och trodde att det skulle gå ändå. Sedan började jag köra och sedan började bilen att dricka vatten. Det hade då försvunnit några bitar på toppen av kolven (samma sida som packningsras). Alltså var det inte glykolens anti-smörj eftersom kolven inte behöver smörjas på ovansidan?

broos
30 maj 2011 · 18 Inlägg

Frågan är ändå. Hur vet ni att det blir rent?

caromania Forummoderator
30 maj 2011 · 9 296 Inlägg

Det är väl ändå sot som lossnat? Inte tror du väl vattnet smälte delar av kolven? Jag förstår inte vad du menar...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
monno Elektriker
30 maj 2011 · 718 Inlägg

Känns som att om vatten ska förstöra toppen av kolven lär  det ju inte vara för att den smälter eller fräter bort den, då skare väl va att du får en sån komp ökning att du får en rejäl spikning eller nått?

Som att kasta vatten i sjön.
Snitch Ointresserad.
30 maj 2011 · 936 Inlägg

monno skrev:
Känns som att om vatten ska förstöra toppen av kolven lär  det ju inte vara för att den smälter eller fräter bort den, då skare väl va att du får en sån komp ökning att du får en rejäl spikning eller nått?

Det lär inte hända.

För att fullkomligt banka livet av en kolv får det spika duktigt, under en längre period än 1 minut.

Teabag appreciation club.
ticcen
31 maj 2011 · 49 Inlägg

Snitch skrev:

monno skrev:
Känns som att om vatten ska förstöra toppen av kolven lär  det ju inte vara för att den smälter eller fräter bort den, då skare väl va att du får en sån komp ökning att du får en rejäl spikning eller nått?

Det lär inte hända.

För att fullkomligt banka livet av en kolv får det spika duktigt, under en längre period än 1 minut.

Beror det inte på hur hög effekt per liter slagvolym du har i bilen? Känns som att en bil med 150 orginal hästar, uppstressad i 350hk är känsligare för spikningar än samma bil med sina orginal 150hk

Ska förövrigt prova detta på min b230fk med t04e 1.5kg laddtryck och se om jag får bättre flamfront/förbränning och förhoppningsvis få lite extra vrid mellan 1500-3000rpm där det för stunden inte händer särskilt mycket lol

Senast redigerat av ticcen (31 maj 2011)

broos
31 maj 2011 · 18 Inlägg

om nån nu skulle märka skilnad så är den så liten så att man inte äns behöver prova att göra rent med vatten.

AnesN Bilmekaniker
31 maj 2011 · 805 Inlägg

undrar också hur ni vet att det blir rent. Tror på detta när jag ser ett videoklipp eller med egna ögon att ni tar av toppen kollar hur skitig den är sätter på den igen "tvättar" med vatten genom att hälla in vatten i luftfiltret.. eller vad ni håller på med sen av med toppen och se resultat.

engolf
31 maj 2011 · 3 235 Inlägg

AnesN skrev:
undrar också hur ni vet att det blir rent. Tror på detta när jag ser ett videoklipp eller med egna ögon att ni tar av toppen kollar hur skitig den är sätter på den igen "tvättar" med vatten genom att hälla in vatten i luftfiltret.. eller vad ni håller på med sen av med toppen och se resultat.

Helt rent blir det nog inte, men det blir renare. Och det handlar inte om bara själva förbränningsrummet, utan alla ytor där sot bildas och bromsar upp avgasflödet. Att avgasventilerna blir renare, grenröret och resten av avgassystemet leder till att motorn blir av med gaserna och värmen lätare, mindre motstånd. Exakt hur mycket vågar jag inte svara på, beror helt och hållet på vilket motor det gäller. Jag har testat på min bil (Colt): plockade ut stiften, sen i med dem igen, starta och spruta in ca en halvliter, ut med stiften igen, och då var stiften mycket renare, nästan som nya. Men har man en motor som går perfekt och inte sotar märker man kanske ingen skilnad alls.

volvo142-73
31 maj 2011 · 385 Inlägg

Det går utmärkt att sota ur en motor med vatten, håll upp varvet bara så att inte bilen dör.
Glöm ej att skruva ur lambda sonden/sonder!! Då dessa kan gå sönder.
Funkar bra som ursotning på GSI motorerna mitsubishi/volvo mm.
Sluta diskutera uträkningar och spekulationer etc. allt är inte logiskt i bilvärlden och det vet erfarna mekaniker!

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang