4982
Sök

SystemKameror - Vilket objektiv? Vad står alla siffror och bokstäver för?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Ska snart köpa en systemkamera och då behöver man ett objektiv... Men då undrar jag, hur ska man veta vilket som går ihop med kameran? finns så jävla många bokstäver och siffror så man fattar knappt hälften om vad det står.
Blir tokig..

kameran är alltså en Canon 40D Och då står det "Compatible with all EF/EF-S lenses and EX Speedlites" 

Vad betyder det? EF/EF-S?

Vad jag har fattat det så kan jag alltså inte köpa denna? tillexempel bara.

http://www.dustinhome.se/pd_5010075668.aspx   . Haha, blir fan tokig på detta XD
Senast redigerat av ExXtr3me (26 januari 2009)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

672 Inlägg
26 januari 2009
www.fotosidan.se där finns mkt nyttigt å läsa...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

fotointresserad
2 307 Inlägg
26 januari 2009
EF/EF-S är olika objektivfattningar. EF-S är den nyare medans EF är äldre. Att kameran är kompitabel med bägge innebär helt enkelt att du kan använda både gamla och nya objektiv. Däremot passar inte EF-S objektiv på äldre kameror (analoga)

Och eftersom det står att även den funkar med EX så passar det objektivet du länkade
Senast redigerat av Norde (26 januari 2009)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 januari 2009
Ett exempel.. ta det objektivet jag kör med oftast...

Canon EF 24 - 105 f/4L IS USM.

Dom första siffrorna står ju förstås för "mm-antalet", brännvidden, eller "zoomningen" för att göra allt lite
enklare. Ju högre värde, ju längre kan du zooma, i princip. Det finns dock objektiv som du INTE kan zooma
med, och som bara har ett värde.

f/4L står för att bländaren kan gå ner till 4. Ju lägre bländarvärde, ju ljusare bilder (typ.. man får ju kombinera
med slutartiderna och ISO:n förstås). Vissa objektiv har två olika lägsta bländarvärden, beroende på
brännvidd (läs ovanstående stycke). T.ex 18 - 55 f/3,5 - 5,6. När du har objektivet helt "utzoomat"
så kan du gå ner till 3,5 och när du har det helt inzoomat kan du bara komma ner till 5,6. Val av bländare
påverkar förstås skärpedjup, känsla i bilden o.s.v. också. L:et vid objektivet i fråga står för (gäller endast
Canon, men eftersom att du har en Canon så nämner jag detta) att det är ett objektiv ur deras "bättre"
serie, så att säga (L-serien). Bättre glas till linserna, tåligare emot vatten och damm, oftast gjort i stabilare
material än de billigare objektiven i plast, och ofta är dom väl bättre, rent tekniskt också.

IS står i det här fallet för "Image Stabilizer", eller bildstabilisator. Det är en sak man kan aktivera så att
den tar bort små skakningar och sådär. Enligt Canons beskrivning ska man kunna använda upp till fyra
gånger längre slutartider (än utan bildstabilisator).

USM betyder att objektivet har en ultraljudsmotor, vilket innebär att objektivet har en snabb, tyst och mer
noggrann autofokus. Inget livsviktigt, men man märker ändå oerhörd skillnad.

Det finns ju förstås andra "bokstäver och grejer" än de jag listade på exemplet.

T.ex:

DO: Innebär att det består av flerskiktiga, diffraktiva optiska element, vilket innebär att objektiven kan
göras både mindre och lättare.

MP-E: Ett Specialobjektiv för Macrofotografering., bilden från objektivet är större än motsvarade del i motivet.

Macro: Innebär en förstoringsgrad i 1:1. Den registrerade bilden får naturlig storlek. Men när man visar
den på skärmen eller skriver ut den så blir den alltså större än "i verkligheten".

Sedan, enligt objektivet du länkade till, så ser du att andra fabrikat har vissa andra specifikationer o.s.v.
Men info kring detta brukar man alltid kunna hitta på den hemsidan...

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Norde skrev:
EF/EF-S är olika objektivfattningar. EF-S är den nyare medans EF är äldre. Att kameran är kompitabel med bägge innebär helt enkelt att du kan använda både gamla och nya objektiv. Däremot passar inte EF-S objektiv på äldre kameror (analoga)

Och eftersom det står att även den funkar med EX så passar det objektivet du länkade

Men det där EX speedlight är inte det Blixt? Eller? Cyklar jag i skogen?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Ett exempel.. ta det objektivet jag kör med oftast...

Canon EF 24 - 105 f/4L IS USM.

Dom första siffrorna står ju förstås för "mm-antalet", brännvidden, eller "zoomningen" för att göra allt lite
enklare. Ju högre värde, ju längre kan du zooma, i princip. Det finns dock objektiv som du INTE kan zooma
med, och som bara har ett värde.

f/4L står för att bländaren kan gå ner till 4. Ju lägre bländarvärde, ju ljusare bilder (typ.. man får ju kombinera
med slutartiderna och ISO:n förstås). Vissa objektiv har två olika lägsta bländarvärden, beroende på
brännvidd (läs ovanstående stycke). T.ex 18 - 55 f/3,5 - 5,6. När du har objektivet helt "utzoomat"
så kan du gå ner till 3,5 och när du har det helt inzoomat kan du bara komma ner till 5,6. Val av bländare
påverkar förstås skärpedjup, känsla i bilden o.s.v. också. L:et vid objektivet i fråga står för (gäller endast
Canon, men eftersom att du har en Canon så nämner jag detta) att det är ett objektiv ur deras "bättre"
serie, så att säga (L-serien). Bättre glas till linserna, tåligare emot vatten och damm, oftast gjort i stabilare
material än de billigare objektiven i plast, och ofta är dom väl bättre, rent tekniskt också.

IS står i det här fallet för "Image Stabilizer", eller bildstabilisator. Det är en sak man kan aktivera så att
den tar bort små skakningar och sådär. Enligt Canons beskrivning ska man kunna använda upp till fyra
gånger längre slutartider (än utan bildstabilisator).

USM betyder att objektivet har en ultraljudsmotor, vilket innebär att objektivet har en snabb, tyst och mer
noggrann autofokus. Inget livsviktigt, men man märker ändå oerhörd skillnad.

Det finns ju förstås andra "bokstäver och grejer" än de jag listade på exemplet.

T.ex:

DO: Innebär att det består av flerskiktiga, diffraktiva optiska element, vilket innebär att objektiven kan
göras både mindre och lättare.

MP-E: Ett Specialobjektiv för Macrofotografering., bilden från objektivet är större än motsvarade del i motivet.

Macro: Innebär en förstoringsgrad i 1:1. Den registrerade bilden får naturlig storlek. Men när man visar
den på skärmen eller skriver ut den så blir den alltså större än "i verkligheten".

Sedan, enligt objektivet du länkade till, så ser du att andra fabrikat har vissa andra specifikationer o.s.v.
Men info kring detta brukar man alltid kunna hitta på den hemsidan...

Shit, vilken beskrivning smile Tack så mycket, nu fattade man lite mer smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 januari 2009
ExXtr3me skrev:

Ja, jag har så roligt på jobbet ibland, så att jag faktiskt orka skriva sånt där! big_smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
ExXtr3me skrev:

Ja, jag har så roligt på jobbet ibland, så att jag faktiskt orka skriva sånt där! big_smile

Jaså du tongue Så roligt, Haha !

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök