4928
Sök

Fråga om parkeringsbot

underordnad allfixare
696 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Fick en parkeringsböter i fredags och jag undrar om det ligger rätt till..

tjejen åker till en vändplats vid en bankomat det är parkeringsförbud där
jag går iväg för att ta ut pengar hos sitter i bilen med bilen igång hon
ska flytta bilen o får kärringstopp hon hinner knappt starta bilen igen så kommer
det en lapplisa o lappar bilen och säger att hon stått parkerad där i 1min då bilen var av.

vad räknas som parkering? hittar inget vettig svar när jag söker heller

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 januari 2009
Haha, det låter ju otroligt om det nu är så. Då ska dom väl inte kunna ge böter.
Man ska ju faktiskt få släppa av folk och så.

1 002 Inlägg
27 januari 2009
Kan bara hålla me "Hexenhammer" att de låter otroligt..
Dock har man ju rätt till att lasta/lossa gods eller kliva av och på.

...

3 059 Inlägg
27 januari 2009
Hmm, låter som nått saknas i historien.
Låter ju mycket märkligt.

underordnad allfixare
696 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
sambon sitter alltså i bilen och väntar på mig hon får motorstopp o startar inte bilen på engång så hon hade tydligen stått med motorn av i exakt 1minut då räknades det som parkering?

försökte även prata med lapplisa men fick bara ett nonchalant svar att ville man överklaga så fann det
nummer på baksidan boten
Senast redigerat av LasseMan (27 januari 2009)

Muttley
27 januari 2009
Där har du ju all rätt till att klaga. Ring de direkt. Och säg att de var en riktig surkärring som gav boten.
Finns ingen anledning att böta en bil som en människa sitter i.

underordnad allfixare
696 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
jo har tänkt ringa dom men ville ha lite mera kött på benen eftersom jag inte vet om det är ok eller inte

3 059 Inlägg
27 januari 2009
Ahaa okej.. Ja då har hon ju rätt i att sätta en bot eftersom bilen stått "parkerad" i 1 minut.
Ta boten och överklaga sen. Sen kan man ju tycka att parkeringsvakten kanske kunde bett henne flytta på bilen istället för att slänga fram en bot, men lapplisan har trots allt all rätt att ge böter.
Är det parkeringsförbud så får du helt enkelt INTE parkera.. därför heter det parkeringsförbud.. alltså inte stå där i 1 minut ens om du inte lastar ur eller i saker. Men då får man inte heller lasta ur saker och bära upp till sin lägenhet, får alltså inte lämna bilen.

Hur ser märket ut i vändzoner? Skulle tro att det tillomed är stannandeförbud i dom flesta.. alltså att märket har ett kryss. Parkeringsförbud har bara ett streck.
---
Trafikjuristen
Parkeringsförbud:
http://www.upab.umea.se/images/18.4dc43037107a242e4d47fff54340/parkeringsforbudsskylt.gif
Fråga: Får jag stanna där det är parkeringsförbud för att gå och köpa till exempel en tidning?
Svar: Nej, på ett parkeringsförbud får jag bara stanna för att lasta och lossa gods eller kliva av och på.
---
Trafikjuristen
Stannandeförbud:
http://www.upab.umea.se/images/18.4dc43037107a242e4d47fff54519/forbud_att_stanna_skylt.gif
Fråga: Får jag stanna eller parkera där det är stannandeförbud för att lasta eller lossa gods?
Svar: Nej. På ett stannandeförbud får man bara stanna om det sker för att undvika fara eller föranleds på annat sätt av trafikförhållandena.
---

tkd_rille skrev:
Där har du ju all rätt till att klaga. Ring de direkt. Och säg att de var en riktig surkärring som gav boten.
Finns ingen anledning att böta en bil som en människa sitter i.

Finns det väl visst.. Man har ju ändå stått för länge, kvittar om man sitter i bilen eller inte. Man vet ju att det var parkeringsförbud.. varför e man då så dum att man överhuvudtaget stannar/parkerar där? Då tigger man om att få böter.
Då menar du att om man sover i sin bil så kan man stå var man vill dygnet runt.. dohh..
Det finns bara en sak som är värre än idioter och det är sånna som tror att man kan/får parkera/stanna var och hur dom vill.

Glöm inte kolla på Parkeringskriget på TV4 imorgon (onsdag) klockan 17:50.. ganska kul program.. Folk gnäller som kärringar över en bot fast att dom parkerat fel..
Senast redigerat av Smajly (27 januari 2009)

Sök