5247
Sök

GAS 62x frontsystem, vad för volym på lådan?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
tänkte kompletera mitt nuvarande 52x system med ett 62x, och bygga om dörrsidorna så jag får låda bakom talarna! men vill ju bygga låda som är anpassad efter högtalarna och allt så det spelar bra i bilen!

så vad säger ni som kan? vad ska jag ha för volym på lådan till en 5.25 och en 6.5" sprakare?
vill ha ut mera bas än som det sitter nu i helt öppna dörrar!

bilen är en caddy mk1 -90!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

16 197 Inlägg
28 januari 2009
#2
om ja fattat de rätt så tänkte du ha 1st 5,25" å 1st 6,5" i samma låda?? INGE BRA..

för att du ska få nån som helst "botten" så skulle ja rekomendera en låda på ca 5-7 liter till 6,5".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#3
ok, men då ska jag ha 6.5" i en låda och den andra i egen! vad ska dt vara för volym på 5.25"? smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

16 197 Inlägg
28 januari 2009
#4
ca 4 liter... måtten e ju ca mått så.. de flesta kit e ju gjorda för att spela "öppet".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#5
ok, för när jag nu bara kör dom på stereon så tycker jag att dom slår så långt, alldeles för fritt, och jag får inte ut någon bas utan nästan bara diskant!
vilket jag tänkte skulle bli bättre bas med någon låda bakom dörrsidan! smile något slutet

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

21 761 Inlägg
28 januari 2009
#6
Det beror även på hur pass stabilt och tätt de sitter monterade i dörrsidan, en otät och ostabil montering gör att bas/midbas lätt blir lidande. smile

Förresten, de är väl inte kopplade i motfas?
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2009)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#7
dom sitter så tätt mot dörren så! det ska inte vara ngt fel på det iaf! utan känns som att det spela för fritt bara!

kopplade i motfas? + på - å tvärtom? nej det ska dom inte vara iaf!

kan man mäta på en högtalarkabel vad som är plus å minus? smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

16 197 Inlägg
31 januari 2009
#8
stora "kontakten" e + å den lilla e - på dom kiten..

kan nog va så att dom för på tok för lite effekt, då "fladdrar" konen bara en massa men de kommer inge vidare bas.

koppla dom till ett steg, saken e den att sätter du dom i en sluten låda så kommer dom behöva ännu mer effekt för att spela.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#9
jo, men jag har lött på egen ISO kontakt bak på stereon, och är osäker på om jag satte rätt där! därför jag undrar om det går att mäta! ville minnas när jag satte ihop det att jag sate rätt, men har blivit osäker på det nu!

ska prova att koppla till steg först då =)och isf bygga låda senare!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.


Sök