Svårt att få i 1:an och 2:an (Volvo 740 GL)

850heden
28 januari 2009 · 557 Inlägg

Hej!

Jag har ett litet problem med min bil. Det är väldigt segt att få 1:an och 2:ans växel.
För att få i växlarna måste man dra växelspaken åt sig väldigt hårt för att de skall gå i.

Vad kan det vara för fel?

Bil: Volvo 740 GL
Årsmodell: 90
Miltal: ca 29 000mil
Inget trimmat eller moddat på något sett.


Måste måste alltså vara exakt i rätt läge för att växlarna skall gå i. Dock bara på 1:an och 2:an.

Tack på förhand.

//Sebastian

Mack Forum- och sitemoderator
28 januari 2009 · 26 167 Inlägg

Har du kollat under hur växellådskudden ser ut? Samma med motorkuddarna, är dom fräscha?
Ser motorn ut att hoppa omkring mycket på tomgången. Är kuddarna dåliga så kan det bli trögt
att få i växlarna..har för mig det i alla fall.
Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
NoCooL
28 januari 2009 · 215 Inlägg

Du har 2 st plastbussningar under bilen vid växelspaken som börjar bli slitna. ett fusk knep är otrycka upp backväxelspärren sen föra spaken lite extra till vänster.

850heden
28 januari 2009 · 557 Inlägg

NoCooL skrev:
Du har 2 st plastbussningar under bilen vid växelspaken som börjar bli slitna. ett fusk knep är otrycka upp backväxelspärren sen föra spaken lite extra till vänster.

Förstod inte helt men går det att byta dessa på något enkelt sätt?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 januari 2009 · 3 180 Inlägg

om du får i växlarna lättare om du lyfter upp backspärren så räcker det med att justera stoppet för den lite i sidled, ta bort växelspaksdamasken så förstår du hur du ska göra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
volvo_brud85
28 januari 2009 · 71 Inlägg

har samma problem med min:( 1:an iaf när den e varm då måste ja lägga i backen först sen går de få i 1:an igen:S

ta dagen som den kommer:)
Pierre-na
28 januari 2009 · 398 Inlägg

volvo_brud85 skrev:
har samma problem med min:( 1:an iaf när den e varm då måste ja lägga i backen först sen går de få i 1:an igen:S

Har samma problem men dubbeltrampa eller använda musklerna funkar ju fint också tongue

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
850heden
28 januari 2009 · 557 Inlägg

NITROUS skrev:
om du får i växlarna lättare om du lyfter upp backspärren så räcker det med att justera stoppet för den lite i sidled, ta bort växelspaksdamasken så förstår du hur du ska göra.

Detta måste jag prova...

volvo_brud85
28 januari 2009 · 71 Inlägg

Pierre-na skrev:

volvo_brud85 skrev:
har samma problem med min:( 1:an iaf när den e varm då måste ja lägga i backen först sen går de få i 1:an igen:S

Har samma problem men dubbeltrampa eller använda musklerna funkar ju fint också tongue

nej men de ska man inte behöva så nåt är de som är fel:P

ta dagen som den kommer:)
R1kard V-Power
31 oktober 2009 · 1 186 Inlägg

Är det ingen som vet exakt vad felet är då?

Jag var och tittade på en 740 igår som jag skulle köpa men avstod eftersom den hade samma problem och jag hade ingen aning om hur allvarligt det var.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Remiss
31 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

Att byta oljan i lådan kan göra susen

R1kard V-Power
31 oktober 2009 · 1 186 Inlägg

Volvo740an skrev:
Att byta oljan i lådan kan göra susen

Ok, har du själv gjort det kanske?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
simpen_
31 oktober 2009 · 16 Inlägg

jag hade samma problem med min, jag bytte de två vita plastbussningarna o de vart som en ny bil,  när bussningarna blir slitna så stämmer inte läget på spaken överens med läget i lådan, därav måste spaken föras längre till vänster för att få i ettan o tvåan, o då kommer backspärren ivägen.

Remiss
31 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

R1kard skrev:

Volvo740an skrev:
Att byta oljan i lådan kan göra susen

Ok, har du själv gjort det kanske?

Jepp, fast det va mest för att jag har en overdrive också men jag tyckte den kändes bättre efter det för övrigt också

Det är ju lite allmänt känt att det är bra att byta olja om man tycker växlarna börjar bli lite tröga wink

Senast redigerat av Volvo740an (31 oktober 2009)

R1kard V-Power
31 oktober 2009 · 1 186 Inlägg

simpen_ skrev:
jag hade samma problem med min, jag bytte de två vita plastbussningarna o de vart som en ny bil,  när bussningarna blir slitna så stämmer inte läget på spaken överens med läget i lådan, därav måste spaken föras längre till vänster för att få i ettan o tvåan, o då kommer backspärren ivägen.

Ok tack för bra svar! smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Bensinskallen P o r s c h e
31 oktober 2009 · 1 700 Inlägg

Kan ju bara fylla i lite om nån ä intresserad:

Somsagt, växelspaken sitter ju i kulan, och så är den ledad under kulan där den ä sammanlänkad till växellådan. Där sitter spaken och staget ihop med en bult och så sitter de en plastbussning på varsin sida. Blir dom dåliga så måste spaken föras längre åt sidan för att nå önskad växel som tidigare nämnt. Skitenkelt att byta dessa plastbussningar för den som kan, man får väl plocka ner kardan för å komma åt ordentligt, sen sitter de en insexskruv i växelskapen som håller fast bulten. Denna insexskruv har en tendens att bli runddragen, blir den de: ge upp. Då måste man ha loss hela spaken o borra ur skruven o ha sig, inte så kul.

Lyft då av damasken, så ser ni en klack som agerar backspärr. Denna sitter fast med två stycken skruvar med 8mm skalle, bara lossa dessa och flytta en aning åt vänster så är problemet borta wink Se bara till så inte backen kan gå i istället men de ska till en del.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Drofy
6 september 2010 · 53 Inlägg

Har ungefär samma fel på min men ska kolla om det kan åtgärdas med sakerna jag läste i denna tråd.. har dock ett problem som jag inte vet är vanligt på 740.. När man ska trycka i backen så låter de som satan från lådan.. är detta vanligt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang