Biltvätt, vad kan det vara?

jimmy1976
28 januari 2009 · 9 Inlägg

Jag va och tvättade min nya passat hos okq8 gör-det-själv hall idag.
den var väldigt skitig så jag spolade av den och sprayade på avfettning och spolade av den igen.
köpte turtlevax supertvätt eller nåt i den stilen och la på tvättsvamp och gjorde rent runt om.
fanns kvar lite skit så jag körde på avfettning igen och spolade av igen

MEN, jag tycker att det blev "ränder" om man tittatr riktigt noga och fettlager av nåt slag.

vad kan ha hänt? är det bara att tvätta om bilen eller är det normalt?

NiKeMaN Entreprenör
28 januari 2009 · 1 286 Inlägg

Några tips...
Lägg alltid avfettning på TORR bil.. Spola ALDRIG av bilen först då tappar avfettningen verkningsgrad...!

Troligtvis är det som du uppfattar som "ränder" rester av avfettningen från din andra avfettningspåläggning, och går enkelt bort med lite ny avfettning på det och sen svampa bilen.

// Niklas Johansson
Hochland
28 januari 2009 · 140 Inlägg

Avfettning gör så att du tar bort en del av waxet.
Men har du prövat att spola av den en gång till då?
Var det en ny svamp?

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
alain www.bimmerpower.org
28 januari 2009 · 3 995 Inlägg

Det du kan göra är att använda en lackregöringsmedel som tar bort allt shit och därefter lägga på en riktigt bra gläns produkt och vaxa bilen. Jag använder sonax produkter, helt perfekt.
Bilen kommer att se som ny lackade.

Senast redigerat av alain (28 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
jimmy1976
28 januari 2009 · 9 Inlägg

tack för svaren, känns lite jobbigt med ny bil och så händer det här.
tycker ni jag ska tvätta om bilen på en gång eller kan det vänta tills det är dags nästa gång?
har den nya lacken på något sett blivit förstörd?
tänkte köra en lackförsegling lite senare under mars/april

Hochland
28 januari 2009 · 140 Inlägg

Hade jag varit dig hade jag tvättat om den med då ett bra tvättschampo sen spraywax eller med wax i tvättmedlet!
De borde räcka.
Annars får du kanske prova med att gnugga med poler medel på det!

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
Ellertz Norrlänning
28 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Det är kalkränder du troligen fått... Jämt när jag är i mälardalen och tvättar så får jag också det. Ni har enorma mängder kallt i vattnet där.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Merca-Hakan
29 januari 2009 · 183 Inlägg

jag bruk spola bilen ordentligt med högtrycken, sen ta jag å he på avfettning.. låter det ligga på litegrand.
sen ta jag en hink med vatten å en svamp å blöter svampen lite för att sen svampa avfettningen.
sen spola grundligt och hårt igen för att senare tvätta bilen med ett riktigt vaxshampo.

jag har då inte upptäckt några repor osv som inte ha funnits sen förut efter jag har tvättat på det viset många gånger om å om igen.
att bara blaska på avfettning å sen spola med högtrycken tycker inte jag fungerar någe vidare iaf, det är ju bara att jämföra framdörren me bakdörren eller nått, svampa en å svampa inte den andra med avfettningen så får du se vilken dörr som blir renast från asfaltsfläckar å salt efter du ha spolat.

använd avfettning du innan du börjar med att tvätta bilen med nått schampo och sådär..
saltet biter sig verkligen fast oavsett om du har rekondat den med mr.cap eller vare nu ska vara som lovar dyrt å heligt skydd, visst håller det.. ett tag, men inte hur länge som helst.. beror ju ifs på hur man använder bilen å hur ofta man tvättar osv.


aja, lycka till.

JUSTer
29 januari 2009 · 451 Inlägg

Kör Sonax Glanschampo istället, kör i hink med och spruta i vatten med högtrycken, då får du grymt bra med skum också, och har alltid använt Sonax produkter på min bil och alltid var mest nöjd!!

zshoe Kokar ris
29 januari 2009 · 923 Inlägg

Ellertz skrev:
Det är kalkränder du troligen fått... Jämt när jag är i mälardalen och tvättar så får jag också det. Ni har enorma mängder kallt i vattnet där.

titta, något vettigt i tråden!

till trådskaparen, torkade du av bilen efter din tvätt?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Edvinoo Hetast Just Nu!
29 januari 2009 · 1 355 Inlägg

cenoxide skrev:

Ellertz skrev:
Det är kalkränder du troligen fått... Jämt när jag är i mälardalen och tvättar så får jag också det. Ni har enorma mängder kallt i vattnet där.

titta, något vettigt i tråden!

till trådskaparen, torkade du av bilen efter din tvätt?

kan vara så, jag har haft detta problem innan men tvättar nu bara bilen på en miljötvätt me kalkfritt varmvatten direkt ur högtrycket.

Inspiration comes standard
Mazdakillen Motormontör
29 januari 2009 · 437 Inlägg

Nu ska vi engång för alla slå död på en gammal myt.
Nej avfettning tar inte bort vax men ja den tunnar ut men ett vax av god kvalitet håller i ca 3 månader oavsett.
Det som förmodligen har hänt är att din bil har avfettning kvar på lacken alternativt kalkfläckar.
Det kan oxå varit så att du har varit för långsam på att spola av bilen när du har schamponerat den.
Med supertvätt ska du max tvätta en 4e del åt gången och direkt sen spola av.
Annars blir medlet kvar för att det torkar in och det ger fläckar.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
jimmy1976
29 januari 2009 · 9 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Nu ska vi engång för alla slå död på en gammal myt.
Nej avfettning tar inte bort vax men ja den tunnar ut men ett vax av god kvalitet håller i ca 3 månader oavsett.
Det som förmodligen har hänt är att din bil har avfettning kvar på lacken alternativt kalkfläckar.
Det kan oxå varit så att du har varit för långsam på att spola av bilen när du har schamponerat den.
Med supertvätt ska du max tvätta en 4e del åt gången och direkt sen spola av.
Annars blir medlet kvar för att det torkar in och det ger fläckar.

där har jag nog svaret. jag tvättade HELA bilen innan avsköljning. som du skriver att medlet förmodligen har torkat in låter ju troligt. vad tycker ni, om man nu antar att supertvätten har torkat in, måste/ska jag tvätta om bilen nu eller kan man vänta tills nästa gång. kan lacken ta skada av att supertvätten sitter kvar?

V8-freak
29 januari 2009 · 21 Inlägg

Att tänka på när det gäller avfettning är att spraya nedifrån och upp för att undvika ränder. Och i Stockholm är det mjukt vatten dvs inte särskilt mycket kalk jämför t ex Gotland... där kan vi prata kalkfläckar...

BMW 540i/6 (1995)
Volkswagen 1500 LIM "Bubbly" (1967)
Mortalis VW-nörd?
29 januari 2009 · 4 332 Inlägg

JUSTer skrev:
Kör Sonax Glanschampo istället, kör i hink med och spruta i vatten med högtrycken, då får du grymt bra med skum också, och har alltid använt Sonax produkter på min bil och alltid var mest nöjd!!

Kan lika gärna slänga i badkulor i hinken för de blir samma resultat. Jävligt mkt skum men de blir inte rent...not by a long shot

jocke_gronberg
29 januari 2009 · 4 586 Inlägg

Ifall bilen varit nypolerad innan så kan det bli shär specielt på röda lacker som varit nästan vita innan

jimmy1976
29 januari 2009 · 9 Inlägg

jorre83 skrev:
Ifall bilen varit nypolerad innan så kan det bli shär specielt på röda lacker som varit nästan vita innan

bilen ju helt ny gått 55 mil och är gråmetallic. men ska jag låta det vara eller försöka tvätta på ränderna på en gång?

jocke_gronberg
29 januari 2009 · 4 586 Inlägg

tvätta bilen igen:

skaffa dig
1st avfettning asfaltrent 1 liter spray snowclean
1st sonax Sonax Glanschampo
2st tvättsvampar
2-3st microfiberdukar

börja med att spola av bilen

tag sedan avfettningar över hela bilen. låt verka max någon min spola sedan av nedifrån och upp

Fyll sedan en hink med vatten och ta med en svamp spraya nu på med mer avfettning sedan torka med den blöta svampen tills lacken känns len.

Spola sedan av bilen igen

Tag sedan andra tvättsvampen och Sonax Glanschampo  och tvätta bilen igen

när du sedan är klar torka av bilen med microfiberduk

Ifall resultatet blir dårligt då med så är det reconden nästa

Senast redigerat av jorre83 (29 januari 2009)

Mortalis VW-nörd?
29 januari 2009 · 4 332 Inlägg

förresten, gjorde du HELA bilen med supertvätt INNAN du spolade av den? för man ska bara göra mindre ytor åt gången så de inte torkar fast

skutte Bilrekonditionerare
29 januari 2009 · 453 Inlägg

Som bilrekondare kan jag svara för hur man bör tvätta en skitig bil.

1. Lägg på avfettning över hela bilen, spola ej av bilen innan. Vänta ngn minut så smutsen löser sig.
2. Spola med högtryck nedifrån och upp med VARMT vatten. Håll ej munstycket för nära bilens lack.
3. Schamponera med ett vaxschampo och spola av med kallt vatten.
4. Torka tort med MF duk eller sämskinn.

MVH Rikard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang